24 724 läst ·
62 svar
25k läst
62 svar
Granne har rivit eternitrör ovetandes.
Medlem
· Jämtland
· 17 inlägg
Anna_H: Jag tänker också att det är orimligt att det handlar om åratal av exponering. Men det bygger ju på att dammet tar vägen nånstans. Fibrerna löses ju inte upp i atomer. Våttorka borde ju som du säger vara ett sätt att minska eventuell kontaminering. Min fundering i första inlägget var ju om frånluftsventilationen kan bidra till att vädra ut en del. Jag kanske har varit otydlig. Min önskan är att skynda på processen med att få väck eventuell asbest som har kommit in i min bostad för att inte bygga på den eventuella exponering vi redan utsatts för.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är det för slags svar du är ute efter? Självklart skulle en frånluftsventilation hjälpa till att snabbare bli av med eventuella små asbestpartiklar som eventuellt kan finnas kvar. Absolut. Är det rimligt att stallera frånluftsventilation enbart på grund av detta? Nej. Kan du få hantverkarnas firma att ordna det som mågon slags ersättning för sin oaktsamhet? Nej, den chansen är lika liten som risken att partiklar från detta rör på något som helst sätt skulle skada ditt barn.
Lugn bara... För det första så innehåller eternit låga nivåer asbest. Det damm som är "farligt" dammar upp när man sågar eller bryter sönder eterniten.
När man bär ut den lär det inte spridas något alls.
Det är bara långtidspåverkan som visat påverka hälsan och att du skulle fått något farligt i lägenheten är inte sannolikt.
Ett besök nere på stan med bilar med dubbdäck ger garanterat värre saker med ditt barns lungor...
När man bär ut den lär det inte spridas något alls.
Det är bara långtidspåverkan som visat påverka hälsan och att du skulle fått något farligt i lägenheten är inte sannolikt.
Ett besök nere på stan med bilar med dubbdäck ger garanterat värre saker med ditt barns lungor...
Har mänskligheten slutat att använda logiskt tänkande och sunt förnuft?
Förstår inte att det här på BH förekommer så många som hetsar upp sig för asbest som varit förbjudet sen 70-talet men samtidigt blundar för andra verkliga risker.
Hur många gånger läser vi om problemet med kvarts som på samma sätt ger upphov till liknande typ av lungsjukdom som asbest?
Vi har tusentals av trådar där man beskriver hur man bilar upp bertonggolv, slipar betongväggar, hanterar makadam, blästrar etc men aldrig är det någon som är skitnödig över att man då skulle kunna få silikos (stendammlunga).
Även om risken är minimal att man som hemmapulare skall utsättas för så mycket kvarts att det skall vara ett problem så är risken nog ofantligt mycket större än att man får asbestos av att någon bär ut ett eternitrör genom trappan.
Förstår inte att det här på BH förekommer så många som hetsar upp sig för asbest som varit förbjudet sen 70-talet men samtidigt blundar för andra verkliga risker.
Hur många gånger läser vi om problemet med kvarts som på samma sätt ger upphov till liknande typ av lungsjukdom som asbest?
Vi har tusentals av trådar där man beskriver hur man bilar upp bertonggolv, slipar betongväggar, hanterar makadam, blästrar etc men aldrig är det någon som är skitnödig över att man då skulle kunna få silikos (stendammlunga).
Även om risken är minimal att man som hemmapulare skall utsättas för så mycket kvarts att det skall vara ett problem så är risken nog ofantligt mycket större än att man får asbestos av att någon bär ut ett eternitrör genom trappan.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det är farligt att leva. Man kan dö!
http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_244.pdfhuggan skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Silikos (läs speciellt om utbredningen.....)
Det är detta som är problemet att du antagligen blundar för informationen eller så försvinner den i bruset av all information som vi matas med. Asbest har fått en märklig hysteri omkring sig och sen hetsas det upp ytterligare på tex forum som BH.
I byggindustrin är Silikos välkänt och det finns speciella program för att mäta halterna för att minska riskerna. Betongindustrin och stenindustrin har mycket kontroll för detta.
Redigerat:
Precis, tack för att du visar att jag har rätt. Detta handlar om arbetsrelaterade sjukdomar. Här pratar vi om exponering av privatpersoner på fritiden.oceanis skrev:[länk]
[länk] (läs speciellt om utbredningen.....)
Det är detta som är problemet att du antagligen blundar för informationen eller så försvinner den i bruset av all information som vi matas med. Asbest har fått en märklig hysteri omkring sig och sen hetsas det upp ytterligare på tex forum som BH.
I byggindustrin är Silikos välkänt och det finns speciella program för att mäta halterna för att minska riskerna. Betongindustrin och stenindustrin har mycket kontroll för detta.
Va? Menar du verkligen allvar med ditt inlägg?
Det handlar om precis samma sak, farligheten att exponeras för ett ämne oavset om det sker på en arbetsplats eller utanför arbetsplatsen.
Ett asbestfiber, kvartspartikel eller en mänsklig lunga känner väl inte skillnad på om det sker mellan 0700 -1600 eller kl 17 en söndag.
Det handlar om precis samma sak, farligheten att exponeras för ett ämne oavset om det sker på en arbetsplats eller utanför arbetsplatsen.
Ett asbestfiber, kvartspartikel eller en mänsklig lunga känner väl inte skillnad på om det sker mellan 0700 -1600 eller kl 17 en söndag.
Redigerat:
Ja det gör jag. Tror du att man får sjukdomar efter en exponering? Det handlar om dagligt arbete utan skyddsutrustning som ger sjukdom, inte enstaka exponeringar.oceanis skrev:Va? Menar du verkligen allvar med ditt inlägg?
Det handlar om precis samma sak, farligheten att exponeras för ett ämne oavset om det sker på en arbetsplats eller utanför arbetsplatsen.
Ett asbestfiber, kvartspartikel eller en mänsklig lunga känner väl inte skillnad på om det sker mellan 0700 -1600 eller kl 17 en söndag.

