Farstatjej90
Kommunen kan vara riskfylld att blanda in. Ser framför mig att miljökontoret gör inspektion och du får någon hemsk situation där du är ansvarig för miljöfarligt avfall på din tomt och så vidare...

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Era grannar verkar ju vara jubelidioter, men det är ett par saker som är lite oklart (som det brukar vara i trådar):

1. "Kommunen vill inte göra något", det skriver folk ofta. Men VARFÖR? Frågar man inte varför? Min erfarenhet av kommuner är att de väldigt gärna ger dig tjocka bibbor med paragrafer osv som det lutar sig på i sina beslut.

Det funkar inte så att en person på "kommunen" bara säger "njae... det får du ta med grannen". Inte när man kommer in och säger "Hej, mina grannar bedriver vad jag tror är olagligt, oregistrerat företagande på sin villatomt och leder ej filtrerat oljeförorenat vatten in på min tomt" (visa bild på röret).

2. Om de har sålt så är väl problemet halvt löst antar jag, eller är det troligt att de nya ägarna också nu kommer att bedriva olaglig restaureringsverksamhet i villagaraget?

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Tror det är bäst att ligga på kommunen. "Proppa-röret" lösningen fungerar ju bara så länge röret löper in på din tomt, om grannen upptäcker proppen och kapar röret 1 dm in på sin tomt och låter vattnet rinna in på din tomt är du tillbaka på ruta 1.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kommunen kan vara riskfylld att blanda in. Ser framför mig att miljökontoret gör inspektion och du får någon hemsk situation där du är ansvarig för miljöfarligt avfall på din tomt och så vidare...
Ser snarare att det är helt rätt väg att gå. Raka spåret till miljökontoret om att det kommer oljespill i en avloppsledning klart och tydligt.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Det går inte runt i pengar eller tid. Vi ser det mer i att vi slipper köpa grönsaker under året då vi har frysar fulla, och det är så "det går runt". Men att sälja en knippe lök för 15 kr, när jag står på knäna i timmar rensande ogräs (vi använder ej ogräsmedel), i gassande sol, blir det verkligen inte värt det i pengar. Men det blir värt det i hälsa och känslan av att vara självförsörjande.
Vill inte ställa för mycket off topic frågor ang era odlingar, men jag blev väldigt sugen på att få veta mer!
Typ, areal, vad ni odlar, hur ni lagrar det, hur ni rådjurssäkrar

När du har tid och lust kanske du kan skriva lite i odlingshörnan eller skapa en egen tråd om det!

• Gilla
Lynn Wigardt och 3 till
  • Laddar…
P
F Frågeställaren1 skrev:
Ja men lite så tänker vi också. Det är alla fastighetsägares ansvar att ta hand om sitt eget dagvatten, och det ska väl inte gå att bara dumpa det till oss? Nu har vi väldigt många blåa hinnor på vårt vatten som ska gå till vår odling, det är inte vårat. Vi odlar ekologiskt och är mycket noggranna med jordmån och vatten.
Om du misstänker att det dumpas petrokemiska restprodukter på din tomt så förklara för tomtarna på kommunens miljökontor att det är sådant som de har lön för att undersöka istället för att låta dem komma undan med sin plikt!

Se till att all vidare kommunikation blir skriftlig så att det finns ett namn på den som svarar, ta bilder, ta prover på utsläppet och framför allt om kommunens tomtar inte gör någonting så finns det troligen en lokaltidning som kanske kan skriva lite om detta

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ring inte, skriv så blir det diariefört. Helst vanligt pappersbrev som du lämnar in på kommunhuset.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
tensiden tensiden skrev:
Ser snarare att det är helt rätt väg att gå. Raka spåret till miljökontoret om att det kommer oljespill i en avloppsledning klart och tydligt.
I ett år.... Glöm inte att TS väntat ett år.... Jag är skeptisk till miljökontoret...

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
ulle fylla igen röret men det kunde dom inte säga officiellt, utan det rådet var mer såd
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om spillvatten från industriverksamhet ofiltrerat leds till grannfastigheten i ett rör, så borde kommunen visa lite mer intresse än att under bordet tipsa om att sätta igen röret.

Men det ansvaret för utsläpp och föroreningar kanske hamnar på någon annans bord?
Gå till media om kommunen är llångsam, de älska sådant här repotage. Grovt Miljöbrott som kommunen inte ta hand om, drabbar familj som lever på ekologisk odling och nu tvingas gå hungriga

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Den är synlig som den är och behöver inte grävas upp, den tittar ut mot våran tomt. Jag vill så gärna bara proppa igen med hjälp av cement eller liknande.
fyll med byggskum

• Gilla
Heden71 och 5 till
  • Laddar…
Patrik440
Jag skulle gärna satt i en plugg med tryckluftsanslutning å blåst på med 8 bar ifrån kompressorn å se vad som hänt. 😁

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 15 till
  • Laddar…
Även om man blir ansvarig i första ledet (vilket jag håller för osannolikt) så kan man lägga krav på grannen att bekosta det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90
T Troberg skrev:
Även om man blir ansvarig i första ledet (vilket jag håller för osannolikt) så kan man lägga krav på grannen att bekosta det.
Ja det är klart men då är du redan inne i en processmardröm...

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Jag är skeptisk till miljökontoret...
Byråkrater ska man vara skeptisk till generellt...

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Vill inte ställa för mycket off topic frågor ang era odlingar, men jag blev väldigt sugen på att få veta mer!
Typ, areal, vad ni odlar, hur ni lagrar det, hur ni rådjurssäkrar

När du har tid och lust kanske du kan skriva lite i odlingshörnan eller skapa en egen tråd om det!
Ingen fara! Jag har odling ut i fingerspetsarna, så jag svarar jättegärna.
Vi odlar på 5000 kvm, det är mycket, ja, men vi har inte renodlad grönsaksodling utan även höns och frukt/bär inkluderade i dessa 5000 kvm.
Jag odlar till 4 personer, min make och mig, samt mina föräldrar.
Vi odlar allt i grönsaks- och bärväg. tomat, paprika, kryddor, lök, vitlök, majs, potatis osv. I år funderar vi på om vi ska hoppa potatisen då den är så benägen till sjukdomar som gärna sprider sig till tomaterna, men det är inte bestämt.
Jag odlar ekologiskt, dock inte certifierat då jag är privatperson och marknadsför mig inte som ekologisk om jag säljer något överskott. Men vi försöker få tag på allt lokalt, och giftfritt.
Vi har inte några rådjur här då vi omringas av hästgårdar så dom kommer inte hit liksom, däremot har vi harar och ibland kniper dom några vitlöksblast, men det bjuder vi på då vi har 1800 vitlökar i år.
Vi lagrar genom att konservera, frysa och torka! Om det är okej att jag är lite Off topic av admin så svarar jag gladeligen om du har fler frågor. Ju mer människor som odlar desto mer självständiga kan vi bli (förhoppningsvis) <3

• Gilla
  • Älska
Rolf Englund och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.