Hep Hep skrev:
det ett par gamla villor på Dalarö som misstänktes för att skicka ut sitt dassvatten
Det var inte ett par, det var så det gjordes förr i tiden och nu talar vi om upp mot 80 - 90 år tillbaka. Nästan alla hade rakt ut i havet på den tiden.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om den nyss är såld är det läge att prata med nya ägaren om tror på det. Annars tror jag det är rätt riskfritt att proppa igen ordentligt och gömma röret under lite sten och bråte. Blir det sak av det kan du ju skylla på förra grannen: ”Vi sa åt dem att ta bort sitt jävla spillvatten från vår mark och strax efter kom det inget mer vatten”.

En preskriberad anekdot från 90-talet. Trots förbud och påpekanden från kommunen var det ett par gamla villor på Dalarö som misstänktes för att skicka ut sitt dassvatten rätt ut i havet. Svårt för kommunen att kontrollera, men med dykutrustning var det enkelt. Bankar man in en lagom sten i slutet av rören blir det tvärstopp efter ett tag kan jag berätta.
smart!
J jonaserik skrev:
För att förtydliga för TS. det är stora krav på något som en golvbrunn i verkstad eller garage. det ska finnas oljeavskiljare och det är inga billiga saker att ordna till. det är bara att läsa om vad som behövs. I ett vanligt garage får det inte finnas en golvbrunn rakt ut. Kommunerna är rätt tuffa på det och godkänner inte bygglov med brunn i ett garage. det finns många som har fått gjuta igen en brunn, om det inte finns oljeavskiljare. Så därom finns inget tvivel med avrinning från garage eller verkstad. Så på dom igen bara och blir det ingen respons så är det kommunens miljöavdelning som ska ta över. Då behöver ni inte bry er om något. det blir en sak mellan ägaren och kommunen och där står sig ägaren slätt och för ett förelöggande. Ni ska då säga pt kommunen att det är likson lite akut nu, när det kommer spillvatten till er. En sak som är bra, vid soligt väder så syns nog den hinna ni talar om, försök att fota den och presentera först för ägaren och sedan om det behövs till kommunen.
Sen det med att plugga TJA, man ska alltid förebygga för skada och inte få till en ev. skada på eget handlande. det skapar förbistring för alla.
bra sagt Jonaserik! Du har rätt, vi har försökt påtala detta till både kommun, miljö och grannarna i fråga. Miljökontoret tycker inte detta är något dom ska ta hand om, vi får helt enkelt försöka igen då.
Dessutom, all deras omfattande renovering är inte gjort med bygglov. Allt det där är gjort utan. Hur det får gå till så, det förstår jag inte. Vår kommun har besökt dom flera gånger (i andra ärenden) och verkar ovilliga att ta hand om deras grejer. Dom är kanske mindre sugna på det då ägarna inte pratar svenska och knappt engelska, det är inte lätt att göra sig förstådd med dom.

J jonaserik skrev:
Det var inte ett par, det var så det gjordes förr i tiden och nu talar vi om upp mot 80 - 90 år tillbaka. Nästan alla hade rakt ut i havet på den tiden.
Visst var det så en gång i tiden, men det var bara något enstaka som gjorde det i mitten av 90-talet.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Går det inte att leda om röret till deras egna mark/tomt/fastighet utan att proppa?

• Gilla
Emalis och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går det inte att leda om röret till deras egna mark/tomt/fastighet utan att proppa?
En klassisk U-sväng? 🙃
Känns ju inte bra om det är mindre miljövänliga vätskor, borde hanteras på bättre sätt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Då ska ni få ett svar från kommunen att dom inte befattar sig med ärendet. Ett klart ja eller nej ska det vara skiftligt. Då ska ni överklaga kommunens beslut i frågan till kommunen först. Det måste gå rätt väg. Nästa steg är till naturvårdsverket med hävisning till allt i skriflig form. Där det ska framgå att det är fara för miljö och hälsa, lika med anmälan till kommunen ska det framhållas.
Att gå den långa vägen kan ta tid, så en begäran till kommunen om ett interemitiskt förbud vill ni ha.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Det är väl bara att plugga igen röret?
En hög med jord eller lite spilld cement. Det är ju er tomt?

Det blir upp till grannarna att se till så deras spill kommer ut någonstans. De lär väl knappast drumla in på er tomt för att göra åtgärder?

Täpp till skiten bara och låt det bli deras problem.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Vi odlar grönsaker på vår tomt som vi lever på hela året, och överskottet säljer vi eller skänker bort. Vi är alltså privatpersoner som lever på vår tomt.
Nyfiken fråga, vad odlas för att man skall få det att gå runt?

Krilleman
Återigen.

Rör ovan jord, på min egen tomt, skulle jag aldrig tveka på att hantera i egen regi.
Framförallt med oljespill inblandat.

Anmäl till miljökontoret och proppa.

Enklast möjliga.

Ännu bättre är ju att framhäva att du begränsat utsläppet. 👍

• Gilla
  • Älska
linneac och 6 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
En klassisk U-sväng? 🙃
Känns ju inte bra om det är mindre miljövänliga vätskor, borde hanteras på bättre sätt.
Ja, varför inte. Om grannen undviker att lösa problemet ska det inte påverka andra.

K Kane skrev:
Nyfiken fråga, vad odlas för att man skall få det att gå runt?
Det går inte runt i pengar eller tid. Vi ser det mer i att vi slipper köpa grönsaker under året då vi har frysar fulla, och det är så "det går runt". Men att sälja en knippe lök för 15 kr, när jag står på knäna i timmar rensande ogräs (vi använder ej ogräsmedel), i gassande sol, blir det verkligen inte värt det i pengar. Men det blir värt det i hälsa och känslan av att vara självförsörjande.

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 34 till
  • Laddar…
Krilleman
Passa även på att fråga vem som bekostar saneringen av din tomt när du anmäler!

• Gilla
MagicFingers och 9 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Passa även på att fråga vem som bekostar saneringen av din tomt när du anmäler!
Precis!

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Om de var visning på huset så hade jag gått dit för lite inspektion.
Med mer fakta i fallet så får man sen smida medans järnet är varmt

F Frågeställaren1 skrev:
Men varför skulle jag inte få täppa igen ett rör som går in till min tomt, som inte är något vi har gjort?
Det är din tomt, men det är inte ditt rör.

Det är egenmäktigt förfarande, och kan ge dig problem.

Samla upp utsläppen, ta med en burk till miljökontoret och visa så ska du se att det händer saker. Det kan också vara så att de kan bli skyldiga att sanera din tomt, men då får du nog koppla in en egen advokat och driva målet själv.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.