Byggahus.se
R RalleB skrev:
Nekar en granne servitut t.ex och grannen efter inte beställt så kan det göras undantag.
Sen kan man ju göra som IP-Only: köra på utan servitut eller tillstånd, gräva 700m till en kund, lägga ner rör till de andra fyra fastigheterna, inte göra klart jobbet, bli hotade med stämning från vägföreningen om de inte gör om och gör rätt, gör om, gör ännu mer fel, blir stämda för förstörda vägbankar och vägtrummor. Drygt två år senare, fortfarande ingen fiber...

• Wow
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag fick nya besked idag. Tydligen så "inventerar" skanova sitt fibernät just nu, så jag får återkomma till hösten. Det här blir bara konstigare och konstigare.

S SwedishChef skrev:
Jag fick nya besked idag. Tydligen så "inventerar" skanova sitt fibernät just nu, så jag får återkomma till hösten. Det här blir bara konstigare och konstigare.
Kan vara en anledning utifrån att antalet nya kunder vid kampanjer minskar ganska kraftigt och man kanske behöver vara mera selektiv, kanske upphandla entreprenör annorlunda utifrån volym. Men även hur man gör efterbeställning av nya kunder. Blir en lite annan affärsmodell.

A AndersS skrev:
Kan vara en anledning utifrån att antalet nya kunder vid kampanjer minskar ganska kraftigt och man kanske behöver vara mera selektiv, kanske upphandla entreprenör annorlunda utifrån volym. Men även hur man gör efterbeställning av nya kunder. Blir en lite annan affärsmodell.
Det är ju iallafall ett steg framåt att de faktiskt erkänner att det finns fiber utbyggt i området.

S SwedishChef skrev:
Nu har jag inte lusläst denna tråd, men vill ändå flika in ett tips.
Flyttade in i en villa för drygt ett år sedan som ej var fiberanslutet, tidigare äldre ägare nappade inte på att ta in fiber när resten av gatan gjorde detta. Jag kontaktade kommunen/Skanova och berättade att jag var intresserad av att efteransluta mig och efter många samtal kom de fram till att detta ej var möjligt i nuläget om jag inte ville hosta upp ca 70kkr. De skulle köra någon efteranslutningskampanj i området men de visste inte när, ca 3 år någonting sa de lite på en gissning.

Kollade med Bahnhof och de var inte alls omöjliga att hjälpa till, jag berättade att jag hade fiberanslutning dragen till tomtgräns. Tecknade ett avtal med dem i maj förra året och installationen skulle starta någon gång i oktober sa de. Jag förberedde så mycket som möjligt själv, grävde, la ner tomrör och fiberduct, så när anslutningen skulle ske var det bara att blåsa in fibern, borra in det i huset och ansluta allt. Blev färdigt tidigt i december. Enda kruxet var att jag var tvungen att binda upp mig till Bahnhof i 24 mån, dock fick jag 1000/1000Mbit/sek vilket är bättre än mina övriga grannar på gatan. Priset landade på ca 20.000:-, inte jättemycket dyrare än ordinarie anslutningskampanj enligt grannar på gatan.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
M Matkap skrev:
Nu har jag inte lusläst denna tråd, men vill ändå flika in ett tips.
Flyttade in i en villa för drygt ett år sedan som ej var fiberanslutet, tidigare äldre ägare nappade inte på att ta in fiber när resten av gatan gjorde detta. Jag kontaktade kommunen/Skanova och berättade att jag var intresserad av att efteransluta mig och efter många samtal kom de fram till att detta ej var möjligt i nuläget om jag inte ville hosta upp ca 70kkr. De skulle köra någon efteranslutningskampanj i området men de visste inte när, ca 3 år någonting sa de lite på en gissning.

Kollade med Bahnhof och de var inte alls omöjliga att hjälpa till, jag berättade att jag hade fiberanslutning dragen till tomtgräns. Tecknade ett avtal med dem i maj förra året och installationen skulle starta någon gång i oktober sa de. Jag förberedde så mycket som möjligt själv, grävde, la ner tomrör och fiberduct, så när anslutningen skulle ske var det bara att blåsa in fibern, borra in det i huset och ansluta allt. Blev färdigt tidigt i december. Enda kruxet var att jag var tvungen att binda upp mig till Bahnhof i 24 mån, dock fick jag 1000/1000Mbit/sek vilket är bättre än mina övriga grannar på gatan. Priset landade på ca 20.000:-, inte jättemycket dyrare än ordinarie anslutningskampanj enligt grannar på gatan.
Jag har varit i kontakt med Bahnhof, men de vill inte säga någonting innan de har kontaktat Skanova och om de ska kontakta skanova så behöver jag betala en undersökningsavgift.

S SwedishChef skrev:
Kan vara så att de måste kolla i några patchboxar för att se hur mycket ledig fiber som finns i verkligheten jämfört med vad de har i sina register.

hsd
Hur har det gått

Skanova/Telia erkänner numera att det finns fiber och erkänner fiberskåpets existens. De vägrar dock fortfarande leverera och vägrar fortfarande ge svar på varför de inte kan leverera. Nu skyller de ifrån sig på att det bara är ett litet antal hushåll som har drabbats av det här problemet och att de inte kan kommentera tekniska anledningar till att de inte kan leverera med slutkunder.

• Haha
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
S SwedishChef skrev:
Skanova/Telia erkänner numera att det finns fiber och erkänner fiberskåpets existens. De vägrar dock fortfarande leverera och vägrar fortfarande ge svar på varför de inte kan leverera. Nu skyller de ifrån sig på att det bara är ett litet antal hushåll som har drabbats av det här problemet och att de inte kan kommentera tekniska anledningar till att de inte kan leverera med slutkunder.
Jag har samma problem!

Hur har det gått så länge?

• Gilla
arktos
  • Laddar…
K Karim86 skrev:
Jag har samma problem!

Hur har det gått så länge?
Nu hävdar öppen fiber följande
"Din adress tillhör inte ett fördefinerat område. Anmäl ditt intresse direkt.
När fler i området har anmält intresse, återkommer vi med ett erbjudande."

H Husqvarna220Ac skrev:
Nej fattar inte, de som står och tvekar att dra in fiber! Är inte direkt några jättepengar, samt huset ökar betydligt mer i pris än investeringen, samt att det finns fler som vill köpa, ett hus utan fiber är dött! De som köper hus idag är uppkopplade..alla!
Du fattar inte att det faktiskt finns husägare som av en eller annan anledning inte har råd att köpa en anslutning för 20 - 30 tusen?

• Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Du fattar inte att det faktiskt finns husägare som av en eller annan anledning inte har råd att köpa en anslutning för 20 - 30 tusen?
Det blir en mkt liten kostnad att låna upp det på huset.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
I de allra flesta fall kan man dels få installationen på avbetalning och dels betalar den igen sig själv genom att kostnaderna för TV, bredband och eventuell telefon blir lägre.
Men det är klart, är man inte kreditvärdig och har bättre saker att lägga 20 000:- på så spelar det ingen roll.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det blir en mkt liten kostnad att låna upp det på huset.
Det förutsätter ju att banken beviljar ett sådant lån. Har man redan hög belåningsgrad och/eller lite sämre inkomst är det inte alls säkert att du får låna upp på huset.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.