Har du kollat att söka på din adress hos Telia, Telenor, etc, för att se vad för svar du får?
Styckvis beställning finns att få om det går att leverera men brukar då vara till ca 10" högre pris.

A AndersS skrev:
Har du kollat att söka på din adress hos Telia, Telenor, etc, för att se vad för svar du får?
Styckvis beställning finns att få om det går att leverera men brukar då vara till ca 10" högre pris.
Går inte att beställa överhuvudtaget. Det är tvärstopp.

• Gilla
MrColt och 1 till
  • Laddar…
Fick också det svaret i tre månader, trots att adressen dök upp när jag sökte på om jag kunde ansluta mig. Efter lite tjat påstod de att bara nummer XX, YY, ZZ och några till kunde ansluta sig. Då visade det sig när jag frågade hur de stavat gatuadressen att det var problemet: Gatan är felstavad i kommunens system (det är ett stadsnät), men i operatörernas system var ca 10 felstavade, resten var rättstavade. Bara de som var felstavade på bägge ställen, så att det matchade gick att ansluta.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
Alla vill väl sälja? Varför säger de då nej..?? Finns givetvis en anledning..brukar väl snarare vara tvärtom, att de vill sälja och kunden säger nej

H Husqvarna220Ac skrev:
Alla vill väl sälja? Varför säger de då nej..?? Finns givetvis en anledning..brukar väl snarare vara tvärtom, att de vill sälja och kunden säger nej
Jag misstänker att någon någonstans har schablat med dokumentationen, och nu inte vill erkänna det.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
När fibern kom till byn, .. så fanns inte ens vår fastighet på kartan..... och det uppfördes i början av 1900 talet centralt i byn.... tur för mig att jag var om mig och kring mig och ringde upp dom, för annars hade dom ingen aning om att huset låg här.. (200kvm fd kyrka) och som jag förstod hade dom ändå gått dörr till dörr....

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
C
S SwedishChef skrev:
Då ska Telia också tala sanning om vad skälet är, inte börja skicka ut kampanjerbjudanden för att därefter låtsas som att det är tekniskt omöjligt.
De har ingen koll för fem öre. Precis som IP-Only verkar de ha en försäljnings-/marknadsföringsavdelning som jobbar helt fristående från den levererande delen av organisationen. Jag har fått erbjudanden av typen "du vet väl att du kan få Telia fiber" till min bostadsrättslägenhet med jämna mellanrum, vilken så klart är fullständigt nonsens.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Räcker bra att ringa Telia Öppen Fiber ;)
Det gjorde det då minnsann inte för mindre än en månad sedan. Skanova ger vettiga och pålästa svar medan Telia mest får ur sig goddag yxskaft. Nötterna lyckades ju till och med ändra adressen så teknikerna for till ett annat ställe mitt i pågående ärendet för att felsöka och konstatera att felet inte fanns där....

mexitegel mexitegel skrev:
Det gjorde det då minnsann inte för mindre än en månad sedan. Skanova ger vettiga och pålästa svar medan Telia mest får ur sig goddag yxskaft. Nötterna lyckades ju till och med ändra adressen så teknikerna for till ett annat ställe mitt i pågående ärendet för att felsöka och konstatera att felet inte fanns där....
Är nog mera personberoende vem du stöter på i deras helpdesk/support för all tidigare Skanovapersonal är inflyttad i moderbolaget Telia, sedan har de självklart olika arbetsuppgifter.

C cazz skrev:
Tror heller det inte är lagligt eller i alla fall bryter man nog mot deras avtal då det gäller en anslutning per bostad.
För ca 10 år sedan anslöt jag till ADSL via telia. Fick då förfrågan från 5 st grannar att ansluta trådlöst till mitt ADSL. Sagt och gjort,skickade förfrågan till Telia och fick svar" Det möter inget hinder men du står för alla kostnader för det sekundära nätverket"
Vi byggde ett nätverk med rundstrålande antenn och riktantenner. Det fungerar än idag. Idag är det fiber istället för ADSL:

• Wow
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
Det strider mot deras egna avtalsvillkor, men har dom sagt att det är ok och du kan bevisa det så är det väl bara att köra på...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det strider mot deras egna avtalsvillkor, men har dom sagt att det är ok och du kan bevisa det så är det väl bara att köra på...
I ett läge där man ber dem godkänna en sådan lösning ihop med en granne som har fiber så kommer de säkerligen att komma på inom någon vecka att de visst kan erbjuda en fiberanslutning. ....

När jag flyttade till mitt nuvarande hus (5 år sedan) så frågade jag den kommunala ägaren av fibernätet. 35 kSEK skulle fiberanslutning kosta. Jag kunde då räkna ut att ingen på gatan hade fiber. Och jag bor längst in. 35 kSEK kom av ett meterpris till min tomtgräns plus en fast kostnad.

Nu ser jag att man har ett standardpris. Intressant är att det aldrig kommit något erbjudande om fiber hit.
Nu vet jag att folk på gatan har fiber. Så det är väl så att successivt har folk betalat för grävandet. Dock har jag inte sett det här i slutet där jag bor.

I ett nät där man nåt upp mot 70% anslutningsgrad minskar synergier med kampanj, dvs att det blir oftast inte mera än 1-2 nya kunder/FOS.

D daVinci skrev:
När jag flyttade till mitt nuvarande hus (5 år sedan) så frågade jag den kommunala ägaren av fibernätet. 35 kSEK skulle fiberanslutning kosta. Jag kunde då räkna ut att ingen på gatan hade fiber. Och jag bor längst in. 35 kSEK kom av ett meterpris till min tomtgräns plus en fast kostnad.

Nu ser jag att man har ett standardpris. Intressant är att det aldrig kommit något erbjudande om fiber hit.
Nu vet jag att folk på gatan har fiber. Så det är väl så att successivt har folk betalat för grävandet. Dock har jag inte sett det här i slutet där jag bor.
Det behövs inga kampanjer i städerna längre. Särskilt inte som det finns ett färdigt när

A AndersS skrev:
I ett nät där man nåt upp mot 70% anslutningsgrad minskar synergier med kampanj, dvs att det blir oftast inte mera än 1-2 nya kunder/FOS.
Nä, folk betalar ändå i ett monopol.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.