P
Du får gärna förklara hur patienten kan göra det eftersom i sluten vård är det helt upp till läkaren vilken, om någon, kontakt med omvärlden du kan ha. Dessutom, förgås inte inskrivningen av genomgång med tilldelat ombud som kan värdera beslutet eller förslagen behandling. Det är inte rättssäkert. I praktiska termer blir det först i efterhand eller efter lång tid som en överklagan kan hanteras. Men detta borde tas upp i en annan tråd då vi är långt utanför trådens ämne.

Ja, det finns nog en massa omständigheter direkt i samband med ett omhändertagande som gör att ett överklagande inte går att genomföra rent praktiskt. Men du skrev att man inte har rätt till ombud, advokat eller omprövning och så är inte fallet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J Jwd89 skrev:
De bygglovsbefriade åtgärderna som t.ex. Attefallbyggnad gäller inte i "8:13 områden".
Hmm är du säker på att det är så enkelt? Det går att i detaljplan förbjuda bygglovsbefriade åtgärder, oavsett om det är kulturhistoriskt värdefullt. Skulle tro att liknande reglering behövs i detta fall. Ett attefallshus påverkar ju inte en befintlig byggnad tex, i vissa fall miljön, men börjar vi gå in på takkupor etc är vi ju och nosar på förvanskning.

M Manfreds skrev:
Hmm är du säker på att det är så enkelt? Det går att i detaljplan förbjuda bygglovsbefriade åtgärder, oavsett om det är kulturhistoriskt värdefullt. Skulle tro att liknande reglering behövs i detta fall. Ett attefallshus påverkar ju inte en befintlig byggnad tex, i vissa fall miljön, men börjar vi gå in på takkupor etc är vi ju och nosar på förvanskning.
Mycket riktigt kan kommunen också utöka lovplikten i en DP. Förbud mot Attefallsåtgärderna gäller alla kulturskyddade områden enligt 8:13. Det var det jag menade med att "de inte gäller" :) Det krävs alltså bygglov om du vill ha en 25m² komplementbyggnad inom ett kulturskyddad område.

Från PBL kap 9.
4 d § En åtgärd som avses i 4 a-4 c §§ får inte vidtas utan bygglov
1. om kommunen enligt 8 § första stycket 2 a har bestämt att åtgärden kräver bygglov, eller
2. på byggnader eller inom bebyggelseområden som avses i 8 kap. 13 §.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skall då en granne som inte berörs av detta tillåtas överklaga?
Mark och miljödomstolen, länsstyrelsen och byggnadsnämnderna skall undersöka om berörda grannars överklagande är en olägenhet för denne. Varför du tror att grannar som redan godkänt ditt bygge skall överklaga är mycket underligt.

I detta forum finns en klar vilja att godkänna allt byggande, oavsett art. Tyvärr så har riksdagen samma mentalitet. Därför har vi en amtör- attefallslagstiftning idag som måste ändras.

En byggherre kan lätt sabotera sin grannes utsikt på laglig väg, genom attefalls lagstiftningen. Ändå lättare har två grannar tillsammans (genom att ge varandra tillstånd enligt attefallslagstiftningen) att sabotera andra grannars utsikt genom dubbla byggen som spärrar allt.

J Jwd89 skrev:
Mycket riktigt kan kommunen också utöka lovplikten i en DP. Förbud mot Attefallsåtgärderna gäller alla kulturskyddade områden enligt 8:13. Det var det jag menade med att "de inte gäller" :) Det krävs alltså bygglov om du vill ha en 25m² komplementbyggnad inom ett kulturskyddad område.

Från PBL kap 9.
4 d § En åtgärd som avses i 4 a-4 c §§ får inte vidtas utan bygglov
1. om kommunen enligt 8 § första stycket 2 a har bestämt att åtgärden kräver bygglov, eller
2. på byggnader eller inom bebyggelseområden som avses i 8 kap. 13 §.
Tydligt! Tack

S styren skrev:
Mark och miljödomstolen, länsstyrelsen och byggnadsnämnderna skall undersöka om berörda grannars överklagande är en olägenhet för denne. Varför du tror att grannar som redan godkänt ditt bygge skall överklaga är mycket underligt.

I detta forum finns en klar vilja att godkänna allt byggande, oavsett art. Tyvärr så har riksdagen samma mentalitet. Därför har vi en amtör- attefallslagstiftning idag som måste ändras.

En byggherre kan lätt sabotera sin grannes utsikt på laglig väg, genom attefalls lagstiftningen. Ändå lättare har två grannar tillsammans (genom att ge varandra tillstånd enligt attefallslagstiftningen) att sabotera andra grannars utsikt genom dubbla byggen som spärrar allt.
Alla fastighetsägare har ju möjligheten att sabotera grannens utsikt, den är inte skyddad på något vis. Är bygglovet inom dp är det inte mycket grannen kan göra. Träd likaså.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Tror du? Jag tror tvärt om, att vi har attefallslagstiftningen som en övertrycksventil till en extremt restriktiv bygglagstiftning.

Håller förvisso med dig om att attefallslagstiftningen är dålig, men det är först och främst grundproblemet med kommunalt planmonopol och våta filtar till detaljplaner som måste ändras.

• Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Alla fastighetsägare har ju möjligheten att sabotera grannens utsikt, den är inte skyddad på något vis. Är bygglovet inom dp är det inte mycket grannen kan göra. Träd likaså.
Precis. Din utsikt är inte skyddad på något som helst sätt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Tycker artikeln är lite missvisande i sin information. HD har inte uttalat sig över huvud taget i aktuellt mål, utan HD meddelande inte prövningstillstånd av en dom från Mark- och miljööverdomstolen. Att HD inte meddelar prövningstillstånd är inte samma sak som att säga att HD har uttalat sig. Det är en halmgubbe av rang (strawman argument) att påstå.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
H HerrOso skrev:
Tycker artikeln är lite missvisande i sin information. HD har inte uttalat sig över huvud taget i aktuellt mål, utan HD meddelande inte prövningstillstånd av en dom från Mark- och miljööverdomstolen. Att HD inte meddelar prövningstillstånd är inte samma sak som att säga att HD har uttalat sig. Det är en halmgubbe av rang (strawman argument) att påstå.
Det förklarar varför jag inte kunde hitta dommen...

pacman42 pacman42 skrev:
Det påstås ofta.

pacman42 pacman42 skrev:
"Vid bedömningen av om en byggnad eller dess avsedda användning medför betydande olägenheter för omgivningen ska beaktas t.ex. olägenheter för grannar i form av skymd utsikt eller sämre ljusförhållanden."

Från:
https://lagen.nu/dom/mod/2016:37

Har du något bevis för motsatsen?

En granne till mig överklagade placeringen av mitt hus. Den tidigare husägare valde då att flytta på huset som då hamnade ännu sämre för grannens utsikt (inte med mening utan för att grannen skulle vara nöjd). Kommunen hade inga problem med den nya placeringen. Grannen överklagade då igen utan nytta.

Hur skall jag kunna överklaga att en annan granne till mig har låtit två björkar växa upp till gigantisk storlek så att de blockerar utsikten som fanns när jag flyttade in?

Det är bara att ge upp den frågan. Lyckas man med en överklagan så beror det på annat än utsikten.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
"Vid bedömningen av om en byggnad eller dess avsedda användning medför betydande olägenheter för omgivningen ska beaktas t.ex. olägenheter för grannar i form av skymd utsikt eller sämre ljusförhållanden."

Från:
[länk]
Notera att det står "betydande olägenhet". Det är inte lätt att nå detta. Kvällssolen som min granne ville åt är inte betydande olägenhet. Utsikten över en äng är inte heller det en betydande olägenhet. Med 4,5 m från tomtfräns har jag svårt att se att denna paragraf någonsin kan vara tillämplig annat än om den gör att tomten skuggas, men det går ju inte med 4m höga hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.