Huset blev bra, men behandlingen av tomten var brutal. Varför fälla alla gamla träd till exempel!? Eller stod alla dessa på granntomten? Skövling av en fastighet är något som brukar ha minst lika stor påverkan som ifall man bygger ett hus i ett för området avvikande stil, men det nämndes inte i programmet. Sedan ser man ju på flygbilden att grannen sannolikt har kvar en del havsutsikt, och sannolikt även om/när det byggs ett större hus på granntomten.

• Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
Snyggt utfört, lyxigt invändigt!

Utvändigt är det ett klassiskt Willa Nordic hus, vilket inte är en komplimang från min sida 😊

Oj va bra det blev! Färg och materialval on point!
Och riktigt nice läge. Sådär ska jag också bo när det är dags för pension 🙂
Gillar att de tog in skiffer inomhus. Och så snyggt med inga lister. Läckert hus och läckert läge 👌🏻

• Gilla
jannebmw
  • Laddar…
När entreprenören sa något i linje med "arkitekten brukar bara vara med i början men här är hen med hela vägen och då blir kraven höga" utbrast min sambo, som inte är arkitekt,

- Förstår han vad han säger!

Han säger alltså att de brukar lura sina kunder. Nicka och hålla med i tidiga skeden men sedan gena när motparten saknar erfarenhet, kompetens och koll nog att säga ifrån. Det är så byggbranchen ser ut men man önskar att det tog tvärstopp. De höll på att lämna huset med pelarna sidoförskjutna mot glaspartierna...

Angående huset måste jag säga att det påminner om ett möbelshowrom, ett hotell eller en konferensanläggning. Det är balansen av minimalism och trevnad som gör det. De som inreder hotel etc. försöker ofta få till kombinationen fräscht och minimalistiskt men trevligt.

Det fick en pampig rumssekvens från sov till vardagsrum men showroomkänslan lyckades de inte undvika.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
grannen kunde köpt tomten då!
Det vet jag inget om för jag känner inte människan men jag vet att om man är 70+ är det inte alltid helt enkelt att få lån (och kanske inte heller det man vill i den åldern)… med tanke på att den där tomten kostade 5 miljoner då.
Jag sa bara att jag tyckte synd om grannen som tidigare haft en underbar utsikt till att nu få det där!

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
När entreprenören sa något i linje med "arkitekten brukar bara vara med i början men här är hen med hela vägen och då blir kraven höga" utbrast min sambo, som inte är arkitekt,

- Förstår han vad han säger!

Han säger alltså att de brukar lura sina kunder. Nicka och hålla med i tidiga skeden men sedan gena när motparten saknar erfarenhet, kompetens och koll nog att säga ifrån. Det är så byggbranchen ser ut men man önskar att det tog tvärstopp. De höll på att lämna huset med pelarna sidoförskjutna mot glaspartierna...

Angående huset måste jag säga att det påminner om ett möbelshowrom, ett hotell eller en konferensanläggning. Det är balansen av minimalism och trevnad som gör det. De som inreder hotel etc. försöker ofta få till kombinationen fräscht och minimalistiskt men trevligt.

Det fick en pampig rumssekvens från sov till vardagsrum men showroomkänslan lyckades de inte undvika.
Kan säga att jag också reagerade på den kommentaren, jag är inte heller arkitekt. Vi har renoverat en del och tyvärr är det ju så att det gäller att följa upp såna detaljer annars "blev det så" och nu går det inte ändra. Med tanke på hur huset var byggt borde det varit en självklarhet att placeringen av bärande stolpar skulle linjera med glaspartierna.
Så ja, det var ingen vidare reklam de gjorde för sig själva...

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Vi har renoverat en del och tyvärr är det ju så att det gäller att följa upp såna detaljer annars "blev det så" och nu går det inte ändra.
"Går inte" används hela tiden men det gäller att förstå att det betyder vill inte. Det jävliga är att detta "vill inte" kan vara befogat eller helt obefogat. Utan full koll vet man inte vilket det är. Finns en stege från att betyda "jag brukar göra så", "köpte fel produkt men monterar fast det inte passar", "gjorde en miss", "blir dyrt för mig", " blir dyrt för dig" till att "huset faller ihop" .

Det enda som spelar roll bör ju vara vad som kontrakterats och vem som ska betala för att fixa problemet.

S stugfar skrev:
ca 25 kvm norr om Helsingborg"
... hur långt bort?

Supersnyggt och diskret från utsidan, hade gärna gått loss med mer marmor och skiffer invändigt 🤣

Skönt att se avsnitt där ekonomin inte blir något problem.

Överlag kändes det som att huset blev bra med många fina/genomarbetade detaljer.

Tycker altanen och staketet blev trist och förstärkte ett modernt ”fyrkantigt” nybygge.
Med de förmodade resurserna borde de ha kunnat låta en duktig trädgårdsarkitekt skapat något mer gemytligt, snyggt och intressant…

A Armstrong skrev:
Tycker altanen och staketet blev trist och förstärkte ett modernt ”fyrkantigt” nybygge.
Med de förmodade resurserna borde de ha kunnat låta en duktig trädgårdsarkitekt skapat något mer gemytligt, snyggt och intressant…
Ja, yttermiljön blev tyvärr trist och stängslet ger en känsla av bur. Häckar i olika höjder och mindre maffiga trappsteg skulle passa bättre och förminska känslan av att man sitter på första parkett. Att ha ett eller fler träd kvar skulle också kunna lyfta utsikten. Dessutom skyddar större träd utmärkt mot havsvindar under vinterhalvåret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.