13 575 läst ·
40 svar
14k läst
40 svar
Grand Designs: Från läkarvilla till lyxhus vid havet – men vad tycker grannarna?
Såg väldigt välbyggt ut och med stort fokus på detaljer/finish. Märklig diskussion mellan arkitekt/hantverkare om det var fel på ritningen eller verkligheten. Var det någon som förstod vad problemet var?
Tyckte att kolmårdsmarmorn de tittade på i stenbrottet skiljde sig rejält från det färdiga resultatet som kändes mer som traditionell sten. Synd. Tror huset vunnit på ett lite ”lugnare” golv.
Fattar inte heller riktigt varför man lägger gräs utanför garaget!?
Tyckte att kolmårdsmarmorn de tittade på i stenbrottet skiljde sig rejält från det färdiga resultatet som kändes mer som traditionell sten. Synd. Tror huset vunnit på ett lite ”lugnare” golv.
Ett fint hus, brukar ha lite svårt för dessa grand design hus då dom oftast upplevs väldigt kala och arkitekter/designers har en förkärlek till obehandlat trä och konstiga vinklar och vrår.
Men här har man lyckats väl att skapa ett hus som inte är en stor klump insprängd i omgivningen.
Trist för grannen men dom har haft gott om tid att köpa sin utsikt.
Men läkarvillan dom ägde tidigare, den hade man gärna sett ett reportage om
Men här har man lyckats väl att skapa ett hus som inte är en stor klump insprängd i omgivningen.
Trist för grannen men dom har haft gott om tid att köpa sin utsikt.
Men läkarvillan dom ägde tidigare, den hade man gärna sett ett reportage om
Fint hus, helt klart lyxigare än vanligt men inget vräkigt.
Däremot fattar jag inte fascinationen med "master" sovrum (och dusch i detta fallet) som man envisas ska ha den bästa platsen i huset? Man sover ju där, inte så att man spenderar en massa vaken tid i sovrum/dusch? Bättre att lägga det i ett mörkt, tyst hörn av huset så att man sover gott väl? Förstår inte tanken att ha ett gigantiskt glasparti som förmodligen kommer att vara mörklagt för det mesta...
Däremot fattar jag inte fascinationen med "master" sovrum (och dusch i detta fallet) som man envisas ska ha den bästa platsen i huset? Man sover ju där, inte så att man spenderar en massa vaken tid i sovrum/dusch? Bättre att lägga det i ett mörkt, tyst hörn av huset så att man sover gott väl? Förstår inte tanken att ha ett gigantiskt glasparti som förmodligen kommer att vara mörklagt för det mesta...
Att flytta från ett vackert levande hus till en låda i sten är ju ändå ett beundransvärt beslut.
Det vore lite intressant att en dag få veta vad andrahandsvärdet är på dessa specialbyggen som är med i programmen. Förr eller senare kommer dom ju att försöka sälja.
Det vore lite intressant att en dag få veta vad andrahandsvärdet är på dessa specialbyggen som är med i programmen. Förr eller senare kommer dom ju att försöka sälja.
Det är bara att kolla igenom alla program. Min uppfattning är att majoriteten av husen som byggts har sålts direkt efteråt.I Ingvar 58 skrev:
Arkitekten kanske hade rätt i sin sak men kan inte säga att jag i min roll som projektledare vid byggnationer inom industrin inte riktigt har samma approach för tror inte samarbeten blir så långvariga med entreprenörer om man har den attityden (nu såg vi bara ett kort moment som kanske inte speglar verkligheten).krillek skrev:
Såg väldigt välbyggt ut och med stort fokus på detaljer/finish. Märklig diskussion mellan arkitekt/hantverkare om det var fel på ritningen eller verkligheten. Var det någon som förstod vad problemet var?
Ofta sover och duschar man med fördragna fönster men de kanske inte gör det och det kanske var därför gubben satt i båten precis utanför... 🙄Q qvrk skrev:Fint hus, helt klart lyxigare än vanligt men inget vräkigt.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Fint lyxigt hus men jag själv kommer aldrig ha helglasvägg till sovrum och stor dusch bredvid även om det blev väldigt snyggt när den kläddes i marmorn.
Förstår att alla avsnitt ska ha ett narrativ men var det inte väl mycket tjat om att passa in, sticka ut, sömnig fiskestad och så?
Förstår att alla avsnitt ska ha ett narrativ men var det inte väl mycket tjat om att passa in, sticka ut, sömnig fiskestad och så?
Arkitekten får betalt av byggherren. Att släppa genom avvikelser från kontraktshandlingar som negativt påverkar resultatet är att missköta sitt jobb. Att sätta relationen till entreprenören framför relationen med byggherren är extremt sunkigt beteende för en arkitekt.P-plats skrev:
Arkitekten kanske hade rätt i sin sak men kan inte säga att jag i min roll som projektledare vid byggnationer inom industrin inte riktigt har samma approach för tror inte samarbeten blir så långvariga med entreprenörer om man har den attityden (nu såg vi bara ett kort moment som kanske inte speglar verkligheten).
Att avvika från handling är vanligt i Sverige men det är bara entreprenören som tjänar på det. Vill de göra annorlunda bör det tas innan de accepterar jobbet och absolut inte byggas utan att informera byggherre och arkitekt.
Många fler aktiva nästan pensionärer borde ta steget ifrån ett stort älskat hus med avsevärda behov för att hålla det i gott skick. Lämna över till någon med ork och goda ambitioner som kan ta vid och njuta.I Ingvar 58 skrev:
Varit på många anpassningsbesök efter sjukdom /normalt åldrande och olycka.
Ändrar man i tid kan ens nya boende bli som man själv vill och inte en nödlösning i stunden. Detta boende kan du åldras och njuta i både med och utan krämpor.
varför ska dom bo i 400kvm trähus som kräver sin tid av ägaren!I Ingvar 58 skrev:
bättre låta nån med energi o barn ta över gamla träshuset!
själv bor jag hellre i en stenlåda utan underhåll än dessa gamla trähus