Möbelföretagarna Eva och Håkan från Helsingborg bestämmer sig att sälja bostaden i den gamla läkarvillan och bygga ett modernt hus istället, deras drömhus nu när de går pension. Men det moderna huset, hur bra passar det in bland kaptensvillorna i Svanshall egentligen – och vad tycker grannarna?

Du kan läsa artikeln här: Grand Designs: Från läkarvilla till lyxhus vid havet – men vad tycker grannarna?

• Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Välkomna att kommentera detta avsnitt av Grand Designs!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här husbyggena. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning

Bildtext: "Arkitekten ryter upp med byggarna"... ryta upp med någon - det var ett nytt uttryck ;) - lite stolpigt skrivet överlag... sommarextra?

Inget med huset var nåt för mig. inne, ute eller utsikt.... fail.

//

• Haha
maria01
  • Laddar…
Nej, det är faktiskt ett gammalt uttryck. Du får läsa på ;)

• Gilla
maria01 och 4 till
  • Laddar…
S
Men ligger Svanshall typ mitt i Helsingborg...eller är det ett gammalt längdmått..? 😉

"De har köpt en tomt i Svanshall i nordvästra skåne, en fiskeby ca 25 kvm norr om Helsingborg"

(Ps: Bara en bonus att skåningarna får se Skåne med liten bokstav.)

• Älska
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Passade inte rikigt in i omgivningen, men jag gillade kåken utvändigt.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Hej
Vi har ärvt deras Tiny house, älskar det o Svanshall.

• Gilla
  • Älska
stefanspogardh och 5 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Men ligger Svanshall typ mitt i Helsingborg...eller är det ett gammalt längdmått..? 😉

"De har köpt en tomt i Svanshall i nordvästra skåne, en fiskeby ca 25 kvm norr om Helsingborg"

(Ps: Bara en bonus att skåningarna får se Skåne med liten bokstav.
Mölle,Arild ,Svanshall,Jonstorp....

Jag är uppvuxen i Svanshall ,detta lilla idylliska fiskeläge och tycker det är synd att alla strävar efter att förstöra naturen genom att tvunget bygga så nära vatten som möjligt,tycker inte huset passar in bland dessa 50-tals hus då vi bodde själv i ett korsvirkeshus

• Gilla
yonna och 6 till
  • Laddar…
Inget fel på huset men jag är bara förvånad att man får bygga ett hus som inte alls stämmer in med alla andra hus i omgivningen?
På vissa ställen får man ju inte ens skifta färg på huset utan bygglov och här verkade dom kunna välja fritt mellan trä och tegel… och skiffer som verkligen sticker ut ännu mer!
Men har man bara tillräckligt med pengar så är kanske ingenting omöjligt 😏

Tycker dessutom synd om grannen som fick en tråkig vägg som utsikt istället för havet, även om skiffern var fin.

• Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Välkomna att kommentera detta avsnitt av Grand Designs!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här husbyggena. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning
Bildtext: stoppmöbler. Det heter väl stoppade möbler, eller?

• Gilla
carin76 och 2 till
  • Laddar…
Anitw Anitw skrev:
Inget fel på huset men jag är bara förvånad att man får bygga ett hus som inte alls stämmer in med alla andra hus i omgivningen?
På vissa ställen får man ju inte ens skifta färg på huset utan bygglov och här verkade dom kunna välja fritt mellan trä och tegel… och skiffer som verkligen sticker ut ännu mer!
Men har man bara tillräckligt med pengar så är kanske ingenting omöjligt 😏

Tycker dessutom synd om grannen som fick en tråkig vägg som utsikt istället för havet, även om skiffern var fin.
grannen kunde köpt tomten då!

• Gilla
JRS75 och 6 till
  • Laddar…
Står inte Attefallshuset på tomten bredvid?

• Gilla
carin76
  • Laddar…
Jecko74 Jecko74 skrev:
Står inte Attefallshuset på tomten bredvid?
Tiny house är numera vårt fritidshus på tomten bredvid. 27 kvm ,vinterbonat

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
K LUAM skrev:
Tiny house är numera vårt fritidshus på tomten bredvid. 27 kvm ,vinterbonat
Ok. Med erforderligt bygglov och andra tillstånd då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.