13 575 läst ·
40 svar
14k läst
40 svar
Grand Designs: Från läkarvilla till lyxhus vid havet – men vad tycker grannarna?
På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Möbelföretagarna Eva och Håkan från Helsingborg bestämmer sig att sälja bostaden i den gamla läkarvillan och bygga ett modernt hus istället, deras drömhus nu när de går pension. Men det moderna huset, hur bra passar det in bland kaptensvillorna i Svanshall egentligen – och vad tycker grannarna?
Du kan läsa artikeln här: Grand Designs: Från läkarvilla till lyxhus vid havet – men vad tycker grannarna?
Du kan läsa artikeln här: Grand Designs: Från läkarvilla till lyxhus vid havet – men vad tycker grannarna?
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Välkomna att kommentera detta avsnitt av Grand Designs!
Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här husbyggena. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.
Utgå från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.
Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning
Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här husbyggena. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.
Utgå från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.
Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Nej, det är faktiskt ett gammalt uttryck. Du får läsa på 
Men ligger Svanshall typ mitt i Helsingborg...eller är det ett gammalt längdmått..? 😉
"De har köpt en tomt i Svanshall i nordvästra skåne, en fiskeby ca 25 kvm norr om Helsingborg"
(Ps: Bara en bonus att skåningarna får se Skåne med liten bokstav.)
"De har köpt en tomt i Svanshall i nordvästra skåne, en fiskeby ca 25 kvm norr om Helsingborg"
(Ps: Bara en bonus att skåningarna får se Skåne med liten bokstav.)
Mölle,Arild ,Svanshall,Jonstorp....S stugfar skrev:
Jag är uppvuxen i Svanshall ,detta lilla idylliska fiskeläge och tycker det är synd att alla strävar efter att förstöra naturen genom att tvunget bygga så nära vatten som möjligt,tycker inte huset passar in bland dessa 50-tals hus då vi bodde själv i ett korsvirkeshus
Inget fel på huset men jag är bara förvånad att man får bygga ett hus som inte alls stämmer in med alla andra hus i omgivningen?
På vissa ställen får man ju inte ens skifta färg på huset utan bygglov och här verkade dom kunna välja fritt mellan trä och tegel… och skiffer som verkligen sticker ut ännu mer!
Men har man bara tillräckligt med pengar så är kanske ingenting omöjligt 😏
Tycker dessutom synd om grannen som fick en tråkig vägg som utsikt istället för havet, även om skiffern var fin.
På vissa ställen får man ju inte ens skifta färg på huset utan bygglov och här verkade dom kunna välja fritt mellan trä och tegel… och skiffer som verkligen sticker ut ännu mer!
Tycker dessutom synd om grannen som fick en tråkig vägg som utsikt istället för havet, även om skiffern var fin.
Bildtext: stoppmöbler. Det heter väl stoppade möbler, eller?Marlen Eskilsson skrev:
Välkomna att kommentera detta avsnitt av Grand Designs!
grannen kunde köpt tomten då!Anitw skrev:
Inget fel på huset men jag är bara förvånad att man får bygga ett hus som inte alls stämmer in med alla andra hus i omgivningen?