921 läst ·
6 svar
921 läst
6 svar
Grafitgrå fog, ej silikon?
Försöker hitta någon fog, likt Tec7 som kan användas istället för silikon i tvättstuga.
Vill gärna ha något som är övermålningsbart så man slipper framtida bekymmer som silikon medför.
Har dock svårigheter att hitta mörkgrå/grafitgrå fog. Tec7 har inte detta.
Det enda jag hittar är denna:
https://essve.com/sv/produkter/lim-fog-och-brandtatning/fog-och-tatning/byggfog/ess-seal-ess1
Tyvärr finns den inte i vanliga butiker, och verkar väldigt svår att hitta även online.
Någon som har förslag på någon bra fog?
Vill gärna ha något som är övermålningsbart så man slipper framtida bekymmer som silikon medför.
Har dock svårigheter att hitta mörkgrå/grafitgrå fog. Tec7 har inte detta.
Det enda jag hittar är denna:
https://essve.com/sv/produkter/lim-fog-och-brandtatning/fog-och-tatning/byggfog/ess-seal-ess1
Tyvärr finns den inte i vanliga butiker, och verkar väldigt svår att hitta även online.
Någon som har förslag på någon bra fog?
Den ska inte målas, men jag vet att det räcker med att man får lite silikon på partier man ska måla så blir det svårt att få färgen att fästa. Därför kör jag helst fog utan silikon, men som ändå har rätt egenskaper, tex. Tec7.BirgitS skrev:
Den har jag tittat på, men blev lite avskräckt av denna tråden:GoForIt skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-cascos-nya-aquaseal-vatrumsfog.196491/
Tycker du att den är bra?
Verkar bara finnas på Hornbach ser det ut som.
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag har använt den professionellt i många år.J joasag skrev:Den ska inte målas, men jag vet att det räcker med att man får lite silikon på partier man ska måla så blir det svårt att få färgen att fästa. Därför kör jag helst fog utan silikon, men som ändå har rätt egenskaper, tex. Tec7.
Den har jag tittat på, men blev lite avskräckt av denna tråden:
[länk]
Tycker du att den är bra?
Verkar bara finnas på Hornbach ser det ut som.
Jag känner inte alls igen problemen som beskrivs i den länkade tråden.
Finns hos de flesta större leverantörer inom bygg, såsom Beijer, K-Bygg, Hornbach m.fl.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Jag har använt Casco Aquaseal på många ställen både nyinstallation och reparation. Den fungerar lika bra som klassiskt silikon. Missfärgar inte natursten som marmor och kalksten och får en snyggare matt yta. Långtidshållbarheten vet jag ingenting om än.
…men den är inte lika enkel att kludda på med fingret. Använd silikonfogsformare för den första utstrykningen. Det bör man göra oavsett. Blir alltid snyggare. Det går att efterstryka ytan med blött finger om det skulle vara ojämnheter.
Maskering, fogformare och duschflaska med diskmedelslösning. Och gör öppningen på munstycket lika bred som fogbredden. Det sista gör att fyllningen av fogen blir absolut jämn och formningen blir mycket lättare. Den länkade sidan med kritiken låter mer som handhavandefel.
…men den är inte lika enkel att kludda på med fingret. Använd silikonfogsformare för den första utstrykningen. Det bör man göra oavsett. Blir alltid snyggare. Det går att efterstryka ytan med blött finger om det skulle vara ojämnheter.
Maskering, fogformare och duschflaska med diskmedelslösning. Och gör öppningen på munstycket lika bred som fogbredden. Det sista gör att fyllningen av fogen blir absolut jämn och formningen blir mycket lättare. Den länkade sidan med kritiken låter mer som handhavandefel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden