Hej alla!
Vi står i väntan på startbesked på total renovering/tillbyggnad på huset vi köpte i våras. Tråd kommer startas. Men en liten fråga angående grunden.
Huset är byggt 1966, de lilla jag hittills öppnat upp golvet för att titta så är de uppreglat på platta med trägolv på. Men den delen är inte så intressant. De intressanta är att färdigt golv är ca 60-65 cm ovan mark. De ser ut som de är uppmurat 2-3 st cementsten som väggen sen står på. Men innan jag öppnar upp mer vill jag bara fråga hur ni tror grunden kan va uppbyggd?
Kan dom ha gjutit en sula, mutat upp på den. Sen fyllt upp på insidan och gjutit en platta på det?

Anledningen till att jag är lite nyfiken är för att vi igår fick den oerhört briljanta idén att gräva ur allihop och sänka golvet ca 20 cm

Att man inte är klok visste jag redan men de här kan va den bästa/dummaste idén på länge..

Nån som har nån idé?

/Mikael

Vad står i underlag för husköpet? Har ni eller kommunen några kopior på bygglov med konstruktionsritningar?

Det finns ett par olika grundkonstruktioner som är vanliga, den du nämner är inte helt ovanlig, men jag tror inte den är vanligast heller, iaf inte delen med förhöjt liv. Men att gjuta grundmur som väggarna står på och sen ett "löst" golv är vanligt på 50-60tals hus. Senare ersattes det platta på mark, och parallellt med dessa är torpargrund vanligt, även idag på enklare hus.

Väldigt lite. Några konstruktionsritningar finns inte som jag kunnat få tag på iaf.
På sektionsritningen som jag har så ser de ut som de är platta med kantbalk. Så som man vanligtvis bygger idag. Men de stämmer inte med höjder och dylikt. Kan ta en bild på den ritning jag har lite senare och lägga upp.

Men de va inte helt ovanligt med den konstruktion du nämner och jag misstänker de är då iaf.

/Mikael

Så ser den ritningen ut som jag har men har oerhört svårt att se det ser ut så i verkligheten..

/Mikael Arkitektonisk ritning av ett hussektion med måttangivelser och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.