Jag funderar på att köpa loss ca 20.000kvm tomt på landet där avstyckning samt tomt kommer kosta ca 300.000sek. Jag har en total budget på ca 2.000.000sek. Tanken är att bygga gradvis på tomten, till en början vill jag bygga något litet som kan fungera som sommarstuga för att genom åren antingen bygga ut till en villa eller bygga en ny fastighet som villa.
Jag vill direkt från början betala alla nödvändiga anslutningsavgifter så som kommunalt VA (stamledning går över tomten, vet ni om det är några nackdelar med det?)

Hur skulle ni planera ett sådant här projekt, vilka alternativ har jag, tex om jag söker bygglov kan jag då bygga atterfalls hus utan att bygga huvudbyggnad och hur snart efter bygglv måsta jag börja bygga. Min tanke är att hålla mig till lösvikeshus då jag känner snickare i närheten som kan anlitas och jag har ingen tidpress att få klart huset.

Attefallshus är per definition en bygglovsfri byggnad som får byggas som komplementhus till en bef. huvudbyggnad. Så det kan man inte bygga som första byggnad på tomten. Det går att bygga en liknande byggnad med bygglov.

Kolla vilken anslutningsavgift som är aktuell för VA och el. Det varierar enormt mellan olika kommuner. Vi ficbetala ca 375 000 i anslutningsavgift (obligtoriskt) när kommunen byggde ut VA systemet där vi har fritidshus. Men den taxan gäller även om någon styckar av en tomt i centralorten. Det har alltså inget att göra med om det redan finns VA i närheten.

Det kan vara problem att få stycka av så stort som 20 000 kvm. Det kan anses vara för stort som vlllatomt, och för litet som lantbruk/skogsbruk.

Men som princip bör din plan vara utförbar. Planera byggena så att planerade utbyggnader senare fungerar planlösningsmässigt. Möjligenär budgeten lite klen.

Om planen inkluderar banklån. Så tänk på att om du har lånelöfte på att köpa ngt. för upp till 2 milj. så betyder inte (automatiskt) det att du kan låna till ett bygge för 2 milj.

• Gilla
Adam Svensson8
  • Laddar…
T
Från att du får ett bygglov brukar man ha 5 år på sig att bygga klart det som omfattas av bygglovet. En attefallare kräver som tidigare skrivits att det finns ett hus redan.

Det du kan fundera på är vilka hus du vill ha på tomten när det är klart eller hur ditt hus ska vara när det är utbyggt och planera från det.

Bygger du ett litet hus först så kanske det kan byggas ut till ett större senare om du tänker till från början med placering av kök, vardagsrum och sovrum. Sen kan du vygga vidare på huset och lägga till flera sovrum, kanske bygga ihop första kök och vardagsrum till ett större kök med matplats och i anslutning bygga ut ett vardagsrum osv.

Jag har en kompis som byggde permanenthus i ett gammalt sommarstugeområde där det var begränsningar på boyta men de visste andra som hade byggt rätt stora takkupor, byggt in farstukvist och utnyttjat källar-/suttererängplan till utrymmen senare så de planerade för det.
De gjorde ett lite större badrum med tvättstapel och en ganska liten hall och växlade av i bjälklaget för kommande takkupor och källartrapp från början.
De byggde med "hög grund" under hela huset och sen fyllde de upp inne i grunden med makadam och dolde plattan samt satte betongbalkar över planerade fönster.

Efter något år så sökte de bygglov för att bygga in farstukvisten och fick en större hall samt takkupor för att få till två sovrum på "vinden". Senare så grävde de ur grunden från makadam och satte in fönster och byggde pannrum/badrum samt sovrum i källaren och satte in trappa där det redan var förberett för det. Senare så tog de ner en vägg och fick större vardagsrum
De hade redan förberett för golvvärme i källaren och borrade för bergvärme osv.

Deras från början 45 kvm hus med ett litet vardagsrum och sovrum på "mellanplan" och förråd på vinden blev nästan dubbelt så stort med två sovrum och litet allrum på "vinden", ett i källaren och stort vardagsrum och ordentlig hall.

En annan sak som är bra med att göra bygget i etapper är att du kan bli klar med en del och få den godkänd och klar och kommande utbyggnader kan du utnyttja ROT för. ;)

• Gilla
Adam Svensson8
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.