Husägare
· Småländska höglandet
· 5 719 inlägg
Hej!
Tonårssonens tiny house är på plats och snart färdigt för inflyttning. Nu återstår att måla innerväggarna, med färg av egenhändigt bruten kulör. Det är alltså dags att använda någon av de absurt många burkarna med pigmentpulver jag har samlat på mig.
Färgen som ska brytas är Milltex väggfärg. Men frågan är: hur gör man? Jag har sett byggnadsvårdsgurun fru Åberg göra någon slags pasta av pigmentpulver och något mer, men vad? (Hon jobbar ju inte med denna typ av färg...) Detta något bör isf gå att lösa i Milltex-färgen, som är någon slags vattenbaserat junk. Kan man blanda pulvret med vatten, tro?
Det är väl inte bara att röra ner lite pulver i Milltex-burken, eller? Tänker mig att det kan bli svårlösta pulverklumpar.
Tacksam för alla tips!
Tonårssonens tiny house är på plats och snart färdigt för inflyttning. Nu återstår att måla innerväggarna, med färg av egenhändigt bruten kulör. Det är alltså dags att använda någon av de absurt många burkarna med pigmentpulver jag har samlat på mig.
Färgen som ska brytas är Milltex väggfärg. Men frågan är: hur gör man? Jag har sett byggnadsvårdsgurun fru Åberg göra någon slags pasta av pigmentpulver och något mer, men vad? (Hon jobbar ju inte med denna typ av färg...) Detta något bör isf gå att lösa i Milltex-färgen, som är någon slags vattenbaserat junk. Kan man blanda pulvret med vatten, tro?
Det är väl inte bara att röra ner lite pulver i Milltex-burken, eller? Tänker mig att det kan bli svårlösta pulverklumpar.
Tacksam för alla tips!
Bästa svaret
Om du häller torrt pulver direkt i en färghink är risken stor att det bildas små pigmentklumpar som spricker och gör streck när du rollar eller penslar väggen, så blötlägg pigmentet ordentligt i lite vatten ifall din färg är vattenlöslig innan du häller i det i färgburken.
Utmaningen är att blanda tillräckligt bra, om du har sett förgbutikernas blandare så skakas dom brutalt under någon minut eller så.
Utmaningen är att blanda tillräckligt bra, om du har sett förgbutikernas blandare så skakas dom brutalt under någon minut eller så.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 719 inlägg
Här går det undan, svar på 6 minuter 😀! Tack för tipset, då testar jag att blanda pulvret med vatten!
Har i och för sig inte blandat pigment med färg mer än någon enstaka gång men däremot med spackel och betongprodukter så det bör inte vara några större bekymmer bara du blandar väl.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 719 inlägg
Här är en bild på resultatet:
Jag bröt färgen med svart kimrökspulver, men jag tycker nästan att det går lite åt blått. Sonen är dock nöjd, "det blir bra".
Och *host*, som synes blir det till att måla fönstret också, nu ser det supersunkigt ut i jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bröt färgen med svart kimrökspulver, men jag tycker nästan att det går lite åt blått. Sonen är dock nöjd, "det blir bra".
Och *host*, som synes blir det till att måla fönstret också, nu ser det supersunkigt ut i jämförelse.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 362 inlägg
Det hade du också kunnat läsa sig till hos fru Åberg. 😉SågspånPappspikEternit skrev:
Man brukar blanda i guldockra för att få en neutral eller varmgrå ton. Kan vara bra att känna till om sonen börja tveka på resultatet. Om väggarna är ”blåa” blir allt annat gult.
Klicka här för att svara