57 273 läst ·
31 svar
57k läst
31 svar
Gradminuter - hur fungerar det ?
Min f750 verkar inte ha någon fasta rutiner kring din fråga 7. Har haft jättekonstiga svängningar i framledningstemperatur, men det hoppas jag att det beror på att den inte är optimaliserad och ordentligt avluftat. Om det fortsätter så här måste jag funderade på alternativa lösningar till tilluftsuppvärmning (sam42) eftersom den svajar från 16 till 19 grader just nu och det kanske blir värre när framledningstemperaturen ökar.Nyfniken skrev:
Jag måste säga att jag också har svårt att förstå begreppet. Börvärde och framledningstemperatur är ju triviala begrepp, men om jag förstår din beskrivning korrekt så fungerar det såhär:
1. Utgångspunkten för mitt tankeexpriment är att bör- och framledningstemperatur matchar varandra.
2. Plötsligt kommer en extrem köldknäpp som höjer börvärdet 5 grader och pumpen börjar jobba för att höja framledningstemperaturen.
3. Samtidigt börjar en integralberäkning av tempersturdifferensen.
4. För enkelhetens skull säger vi att det tar 5 minuter att höja framledningstemperaturen, en grad i minuten.
5. Energiunderskottet i huset är då 5+4+3+2+1=15 gradminuter.
6. Nu är temperaturdifferensen 0 igen, men det finns ett energiunderskott på 15 gradminuter.
7. Vad gör pumpen då?
a) Höjer framledningstenperaturen 1 grad extra under 15 minuter?
b) Höger framledningstemperaturen 3 grader under 5 minuter?
c) Höjer framledningstemperaturen så mycket det går, under så lång tid som behövs, för att få ner underskottet till 0?
Du har förstått rätt.Nyfniken skrev:
Jag måste säga att jag också har svårt att förstå begreppet. Börvärde och framledningstemperatur är ju triviala begrepp, men om jag förstår din beskrivning korrekt så fungerar det såhär:
1. Utgångspunkten för mitt tankeexpriment är att bör- och framledningstemperatur matchar varandra.
2. Plötsligt kommer en extrem köldknäpp som höjer börvärdet 5 grader och pumpen börjar jobba för att höja framledningstemperaturen.
3. Samtidigt börjar en integralberäkning av tempersturdifferensen.
4. För enkelhetens skull säger vi att det tar 5 minuter att höja framledningstemperaturen, en grad i minuten.
5. Energiunderskottet i huset är då 5+4+3+2+1=15 gradminuter.
6. Nu är temperaturdifferensen 0 igen, men det finns ett energiunderskott på 15 gradminuter.
7. Vad gör pumpen då?
a) Höjer framledningstenperaturen 1 grad extra under 15 minuter?
b) Höger framledningstemperaturen 3 grader under 5 minuter?
c) Höjer framledningstemperaturen så mycket det går, under så lång tid som behövs, för att få ner underskottet till 0?
Hur den jobbar tillbaka ett underskott har jag trivialiserat i min beskrivning ovan, dels för att jag inte kan redogöra för exakt hur Nibe gör det, dels för att det rimligtvis varierar mellan olika VP's. Väg in faktorer som hur lång tid det tar att komma ikapp, hur returtemperaturen förhåller sig till framledning, hur snabbt underskottet skapats etc så är man nog inte helt fel ute. Men detta kan förstås implementeras på många olika sätt. Lägg till att du kan ta hänsyn till en innetempgivare om sådan finns, att det behövs varmvattenproduktion och i en inverterpump kan man ju tänka sig att hämta hem ett underskott med olika effekt också.
Som jag har sett i loggarna från vår NIBE F750 (inverterstyrd) så använder den gradminuter-talet för att bestämma hur mycket effekt som pumpen ska leverera. Ju lägre (negativt tal) gradminuter-tal den räknat fram, ju högre frekvens på pumpen.När gradminuter når gränsen för tillslag av eltillsats, så börjar den stegvis koppla in mer el-effekt allt eftersom gradminuterna tickar neråt.
I och med detta angreppssätt kommer pumpen normalt inte att ”jobba ikapp” gradminuterna. När effektbehovet som krävs för att upprätthålla önskad framledningstemperatur matchas med den effekt pumpen levererar, då står gradminuter-talet stilla. Först när pumpens levererade effekt är högre än vad som krävs för att upprätthålla framledningstempen kommer gradminuterna att gå mot noll.
Sen tillkommer problematiken med avfrostningar, varmvattenproduktion, ändrat börvärden (ex förändrad utetemperatur), och så vidare, som gör att jämviktsläget sällan nås.
I och med detta angreppssätt kommer pumpen normalt inte att ”jobba ikapp” gradminuterna. När effektbehovet som krävs för att upprätthålla önskad framledningstemperatur matchas med den effekt pumpen levererar, då står gradminuter-talet stilla. Först när pumpens levererade effekt är högre än vad som krävs för att upprätthålla framledningstempen kommer gradminuterna att gå mot noll.
Sen tillkommer problematiken med avfrostningar, varmvattenproduktion, ändrat börvärden (ex förändrad utetemperatur), och så vidare, som gör att jämviktsläget sällan nås.
J J Vos skrev:Min f750 verkar inte ha någon fasta rutiner kring din fråga 7. Har haft jättekonstiga svängningar i framledningstemperatur, men det hoppas jag att det beror på att den inte är optimaliserad och ordentligt avluftat. Om det fortsätter så här måste jag funderade på alternativa lösningar till tilluftsuppvärmning (sam42) eftersom den svajar från 16 till 19 grader just nu och det kanske blir värre när framledningstemperaturen ökar.
Problemet är oftas när man tittar på grafer som liknar din är att den säger inget vad som påverkar dina svängningar.det kan ha göra med solintrång/blåst och vid såna lägen kan det vara så enkelt att kurvan ligger för högt.Det är många som kör med för hög kurva utan att veta om det och därför är det bra om man trimmar in systemet (som din installatör ska ordna)för kan prova sänka kurvan lite i taget för att se om det märks något.Problemet är egentligen inte att trimma in systemet utan att vädret ska påverka så lite som möjligt och ha tälamod.Det man ska ha lite koll på om man kör med för hög kurva är hysteresen som många inte tänker på.Om du har inställt värde på hysteresen 7grader och ÄR-värdet på framledningstemperaturen ligger på 48 grader men BÖR-värdet ligger på 40grader kommer kompressorn stanna och du får ett värmeöverskott.Själv vill jag låta hysteresen styra för jag har mycket solintrång som på vårkanten så är det perfekt som exempel under natten så så har jag ett värmeunderskott men när solen trycker på under morgonen så hinner inte systemet med pga trögheten i systemet och mitt ÄR-värde kommer över BÖR-värdet(har min hysteres inställt på 9 grader)så går hysteresen in och stoppar kompressorn pga värmeöverskott.Nu får jag ett +värde på integralen+100 och lägger man ihop +100 och mitt startvärde på integralen -80 blir summan -180 innan den startar men det man får tänka på är att nu räknar den (mitt inställda hysteres värdet var 9) så kommer den räkna 10/minut innan den kommer ner till -180.Eftersom solen nu gasar på så har jag inget värmebehov och då gör det inget om pumpen får vila under lång tid.J J Vos skrev:
PS:Så här fungerar det i mitt hus.
Tack för svaret. Jag tror inte att värmekurvan är för hög eftersom den ligger på 2-2. Tyvärr är rörmokaren inte till mycket hjälp eftersom han tyckte att jag skulle ha värmekurva 5 och han svarar nästan aldrig i telefonen. När han fyllde systemet glömde han att öppna golvvärmeslangarna så det var extremt mycket luft kvar.V växelventil skrev:Problemet är oftas när man tittar på grafer som liknar din är att den säger inget vad som påverkar dina svängningar.det kan ha göra med solintrång/blåst och vid såna lägen kan det vara så enkelt att kurvan ligger för högt.Det är många som kör med för hög kurva utan att veta om det och därför är det bra om man trimmar in systemet (som din installatör ska ordna)för kan prova sänka kurvan lite i taget för att se om det märks något.Problemet är egentligen inte att trimma in systemet utan att vädret ska påverka så lite som möjligt och ha tälamod.Det man ska ha lite koll på om man kör med för hög kurva är hysteresen som många inte tänker på.Om du har inställt värde på hysteresen 7grader och ÄR-värdet på framledningstemperaturen ligger på 48 grader men BÖR-värdet ligger på 40grader kommer kompressorn stanna och du får ett värmeöverskott.Själv vill jag låta hysteresen styra för jag har mycket solintrång som på vårkanten så är det perfekt som exempel under natten så så har jag ett värmeunderskott men när solen trycker på under morgonen så hinner inte systemet med pga trögheten i systemet och mitt ÄR-värde kommer över BÖR-värdet(har min hysteres inställt på 9 grader)så går hysteresen in och stoppar kompressorn pga värmeöverskott.Nu får jag ett +värde på integralen+100 och lägger man ihop +100 och mitt startvärde på integralen -80 blir summan -180 innan den startar men det man får tänka på är att nu räknar den (mitt inställda hysteres värdet var 9) så kommer den räkna 10/minut innan den kommer ner till -180.Eftersom solen nu gasar på så har jag inget värmebehov och då gör det inget om pumpen får vila under lång tid.
PS:Så här fungerar det i mitt hus.
Kollade på grafer för returledningen och den svänger mycket lugnare. Tror du att det kan vara flödesproblem pga luft?
Vad bra att det inte svänger så mycket nu och kommer visa sig när det blir kallare så forsätt lufta.J J Vos skrev:Tack för svaret. Jag tror inte att värmekurvan är för hög eftersom den ligger på 2-2. Tyvärr är rörmokaren inte till mycket hjälp eftersom han tyckte att jag skulle ha värmekurva 5 och han svarar nästan aldrig i telefonen. När han fyllde systemet glömde han att öppna golvvärmeslangarna så det var extremt mycket luft kvar.
Kollade på grafer för returledningen och den svänger mycket lugnare. Tror du att det kan vara flödesproblem pga luft?
Det går att relatera det reglertekniska problemet till den s k PID-modellen.
PID
On/Off värmepumpar med flytande kondensering har oftast (i normala driftsituationer) endast en styrning baserad på den integrerande delen. D v s energimängd kalkylerad på grader*minuter över eller under börvärdet med målet att hålla integralen över lång tid runt 0.
PID
Med dagens inverterstyrda pumpar kan man med fördel plocka med den proportionella delen i algoritmen och både ha ett varvtal som motsvarar behovet men samtidigt ta hänsyn till att integralen inte driver iväg för mycket.
PID
On/Off värmepumpar med flytande kondensering har oftast (i normala driftsituationer) endast en styrning baserad på den integrerande delen. D v s energimängd kalkylerad på grader*minuter över eller under börvärdet med målet att hålla integralen över lång tid runt 0.
PID
Med dagens inverterstyrda pumpar kan man med fördel plocka med den proportionella delen i algoritmen och både ha ett varvtal som motsvarar behovet men samtidigt ta hänsyn till att integralen inte driver iväg för mycket.
Har en kompis som har en likadan pump som jag har. En Nibe F1255-12.
HAn får skumma färden, pumpen vill inte tillverka värme utan har ett aktuellt
gradminutervärde på 100. Ingen inohusgivare men han har 19 grader inne.
Pumpen ska starta vid -60.
Beräknad framledningstemp är drygt 40 grader, men den faktiska är 22/22.
Utomhus temp-4
Bad honom ändra kurvan från manuell (0) till kurva 10, men fan ingen skillnad.
Vad i hela friden är det som får pumpen att tro att aktuellt värde är 100 och inget värmebehov föreligger?
HAn får skumma färden, pumpen vill inte tillverka värme utan har ett aktuellt
gradminutervärde på 100. Ingen inohusgivare men han har 19 grader inne.
Pumpen ska starta vid -60.
Beräknad framledningstemp är drygt 40 grader, men den faktiska är 22/22.
Utomhus temp-4
Bad honom ändra kurvan från manuell (0) till kurva 10, men fan ingen skillnad.
Vad i hela friden är det som får pumpen att tro att aktuellt värde är 100 och inget värmebehov föreligger?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Märkligt, är 22/22, bör 40. Skulle bli -18gradminut/minut, rätt snabbt -100gm och start. Går cirkpumpen? Var sitter givaren för värmebäraren?S snow skrev:Har en kompis som har en likadan pump som jag har. En Nibe F1255-12.
HAn får skumma färden, pumpen vill inte tillverka värme utan har ett aktuellt
gradminutervärde på 100. Ingen inohusgivare men han har 19 grader inne.
Pumpen ska starta vid -60.
Beräknad framledningstemp är drygt 40 grader, men den faktiska är 22/22.
Utomhus temp-4
Bad honom ändra kurvan från manuell (0) till kurva 10, men fan ingen skillnad.
Vad i hela friden är det som får pumpen att tro att aktuellt värde är 100 och inget värmebehov föreligger?
Cirkpumpen för värme går men inte köldbäraren och inte VP.G OMathson skrev:
Jag bad honom manuellt ställa aktuellt GM till -100, då vill pumpen starta, men värdet kryper snabbt uppåt, även innan (11 min fördröjning när vi snackade sist) gick från -100 till - 40 på typ 10 min.
Bad honom ställa ner värdet igen, så skulle vi höras.
När vi la på telefon hade pumpen startat och skickade ut 24/22 på värmebärarsidan.
Givaren sitter i pumpen men även termometrar på fördelarna visar samma.
Du verkar ha en extern framledningsgivare (BT25) installerad. Då den visar 49° är det klart att inte VP startar.S snow skrev:Cirkpumpen för värme går men inte köldbäraren och inte VP.
Jag bad honom manuellt ställa aktuellt GM till -100, då vill pumpen starta, men värdet kryper snabbt uppåt, även innan (11 min fördröjning när vi snackade sist) gick från -100 till - 40 på typ 10 min.
Bad honom ställa ner värdet igen, så skulle vi höras.
När vi la på telefon hade pumpen startat och skickade ut 24/22 på värmebärarsidan.
Givaren sitter i pumpen men även termometrar på fördelarna visar samma.
Leta reda på var den sitter och kontrollera.
Värde 100 på integralen så har du ett värmeöverskott så pumpen har löst på hysteresen och kompressorn stannar.Om framledningen är över hysteresvärdet på den beräknade framledningen så får du ett värmeöverskott.Kan vara för högt ställd kurva eller dålig cirkulation i systemet.S snow skrev:Har en kompis som har en likadan pump som jag har. En Nibe F1255-12.
HAn får skumma färden, pumpen vill inte tillverka värme utan har ett aktuellt
gradminutervärde på 100. Ingen inohusgivare men han har 19 grader inne.
Pumpen ska starta vid -60.
Beräknad framledningstemp är drygt 40 grader, men den faktiska är 22/22.
Utomhus temp-4
Bad honom ändra kurvan från manuell (0) till kurva 10, men fan ingen skillnad.
Vad i hela friden är det som får pumpen att tro att aktuellt värde är 100 och inget värmebehov föreligger?

