Hej!
Vi funderar på att ta in elektriker för att jorda alla uttag på entréplan (till och börja med), samt att installera en ny central med dvärgbrytare (nuvarande är gammal med smältsäkringar). Högst troligt är det TNC fyrledarsystem, har aldrig öppnat och kollat bakom centralen. 70-tals hus.
Det ni ser på bilderna nedan är centralen i källaren. Vi har en ytterliggare på entréplan. Det jag undrar till och börja med är vad det är för gråa boxar till höger om centralen?
Vi funderar på att ta in elektriker för att jorda alla uttag på entréplan (till och börja med), samt att installera en ny central med dvärgbrytare (nuvarande är gammal med smältsäkringar). Högst troligt är det TNC fyrledarsystem, har aldrig öppnat och kollat bakom centralen. 70-tals hus.
Det ni ser på bilderna nedan är centralen i källaren. Vi har en ytterliggare på entréplan. Det jag undrar till och börja med är vad det är för gråa boxar till höger om centralen?
Den vänstra är en transformator. Den högra blir mer av en gissningslek. En kontaktor kanske. Strömbrytaren som är märkt pump. Används den till något? Om du följer kablarna som går ut ur den högra lådan kanske du kan hitta vad det styr. Och om det fortfarande används.
Du kan leta efter en rumstermostat någonstans centralt i huset. Det du visar där är typiskt till för en simpel reglering via termostat-kontaktor-cirkulationspump. Trafon ger manöverspänning för kretsen termostat-kontaktor och ger ett enklare utförande både på kablage och termostat.J jojjew skrev:Hej!
Vi funderar på att ta in elektriker för att jorda alla uttag på entréplan (till och börja med), samt att installera en ny central med dvärgbrytare (nuvarande är gammal med smältsäkringar). Högst troligt är det TNC fyrledarsystem, har aldrig öppnat och kollat bakom centralen. 70-tals hus.
Det ni ser på bilderna nedan är centralen i källaren. Vi har en ytterliggare på entréplan. Det jag undrar till och börja med är vad det är för gråa boxar till höger om centralen?
Vanligt under 60-talet med det utförandet och fabrikatet så kanske är det sen länge pensionerat. Som Avemo skrev följ och kolla lite vart kablarna tar vägen en av den troligtvis pumpen.
Strömbrytaren är nog inte kopplad till något vad jag kan se och härleda till. Det går ut tre kablar från den högra gråa boxen. Den första kabeln går till en utanpåliggande kopplingsdosa (inget annat som går ut, se bild). En andra kabel går upp genom taket (kan inte härleda vidare på den tyvärr). En tredje kabel som är röd som går en bra bit genom källarplanet och sedan in i väggen och försvinner. Kan den röda kabel ha något med den andra huvudcentralen att göra eller kan det vara något med termostaten?A Avemo skrev:Den vänstra är en transformator. Den högra blir mer av en gissningslek. En kontaktor kanske. Strömbrytaren som är märkt pump. Används den till något? Om du följer kablarna som går ut ur den högra lådan kanske du kan hitta vad det styr.
J Jonas928 skrev:A Avemo skrev:
Vad är normalt kopplat till en transformator på det här sättet, förutom en ringklocka?
Klicka här för att svara






