Byggahus.se
HAVRERUTOR i långpanna! Idag blev det av.. provade receptet 😊👍

Ett stort, bakat havregrynsbräck på bakplåtspapper och mörk underlag. Ser hemgjort och knaprigt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett fyrkantigt stycke av ett bakverk på bakplåtspapper, oskarp bakgrund med köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på grovt bröd eller bakverk med synliga havregryn och kristallina sockerkorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett saftigt havregrynskex på träbord, närbild, synliga havreflingor, karamelliserad yta, mjukt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyrkantig havregrynsbar på mörkt träbord, gyllenbrun, texturrik, energirik mellanmål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite flottiga (smöriga, tror det försvinner lite när de svalnat helt) , mycket goda 😊 (påminner om det där toscalagret på toscakakan.. kanske i blandning med havreflarn)
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Surdegsfrallor för första gången, recept från Fredriks Fika.
Blev helt okej men hade nog blivit ännu bättre om degen fått jäsa några timmar till eller i kylen över natten.
Nybakade små bröd på bakplåtspapper i ugn, med gyllenbrun skorpa och mjöl på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
fusion och 4 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Surdegsfrallor för första gången, recept från Fredriks Fika.
Blev helt okej men hade nog blivit ännu bättre om degen fått jäsa några timmar till eller i kylen över natten.
[bild]
Var de goda då? 😊 ser goda ut!
 
Snigla Snigla skrev:
Var de goda då? 😊 ser goda ut!
Instämmer. 👌
 
Snigla Snigla skrev:
Var de goda då? 😊 ser goda ut!
Lite dålig surdegs-smak och något degig men nästa gång ska jag även mäta temperaturen på brödet innan jag tar ut ur ugnen. Sen så läste jag att surdegen smakar mer och mer ju äldre den är och denna satte jag i onsdags så inte särskilt gammal. Dom får 3 poäng av 5 möjliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Förberett semmelsäsongen genom att baka 60 st släta bullar. Får se om några får fyllning på tisdag. Nybakade bullar på träskärbräda med plastpåse bakom. Hemtrevligt köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oskick och 3 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Förberett semmelsäsongen genom att baka 60 st släta bullar. Får se om några får fyllning på tisdag.[bild]
60 st 😳 wow 😍.. till Dig själv ;)
 
SEMMELDAG här med hehe.. men vi var tvungna att kvalitetssäkra oxå..

De blev lite mörka, men inte brända (och inte riktigt så mörka i verkligheten.. som de nybakade såg ut på bilden 😳)

Nybakade bullar på kylgaller, gyllenbruna, mjölstänkt bänk, hemmabak, köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två semlor med grädde och florsocker på mörk bakgrund. Dessert, fettisdag, svensk tradition, konditorispecialitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två semlor med grädde och florsocker på ett grått fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Semla med grädde och mandelmassa, pudrad med florsocker, på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Seriöst att spritsa grädden! Så noga var inte jag 🙈
Semla på vit tallrik, florsocker ovanpå, gräddfyllning, träbord, kakel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Men gud vilka fina semlor, ser ju ut som de man köper i affären. Eller ännu finare 👍
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Seriöst att spritsa grädden! Så noga var inte jag 🙈
[bild]
Ärlig talat.. det är första gången jag spritsat grädde på en semla.. brukar lägga upp en ”sked / blaffa” mitt på och sätta på taket .. hehe 👍😃

Men de blev faktiskt lite tjusiga.. om jag får säga det själv 😃

(men för att spritsa annat än semla.. måste jag nog träna en hel del! 😳)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Gårdagen verkar ha varit ”Baka-semmelbullar-dagen” i Sverige 😊 förutom vi här inne.. så har min Facebook svämmat över från ”bak och matgrupperna”.. med just nybakade semlor! 😊
 
Gott är ju inte bara bakverk/godis, gott är ju allt gott 😃

Detta.. är gott.. och vi brukar göra en beställning från Spanien varje år 👍

En kartong fylld med apelsiner och avokados, förpackat med stråliknande material, på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



AVOKADO & APELSINER blev det i år 😍

 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Efter att ha sett ett spännande bröd som @tensiden gjort i mattråden sk Kanonbullar.. så sparade vi receptet och idag testade även vi att göra brödet! :D

Det var en chansning hur man skulle montera ihop degen hehe.. beskrivningen var inte så utförlig.. men vi är inte kinkiga - och vi är supernöjda med brödet!

Nybakade frallor på ett ugnsgaller, ser frasiga och luftiga ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakade bröd på kylställning, mjöl-dammade, gyllenbruna skorpor, hemtrevligt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakade, gyllenbruna bröd på ett kylställ med mjöl på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En halverad, rostad engelsk muffin med smör på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provsmakning skedde genast..

Våra blev inte alls några kanonkulor - våra smälte mer ut liksom.. MEN vi uppskattar å andra sidan det på bröd.. så det blev ju perfekt!

😎👍
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Årets sista semmelbuffe gick av stapeln i helgen och vi var där och shoppade.. (på ett lokalt cafe/konditori som ett par gånger om året, i semmeltider, gör 10-12 olika sorters "semlor".. i halv storlek och säljer) 👍

En kul grej och jag tror jag recenserat tidigare i tråden .. men nu är 2024 avklarad!

Det blev:

Marängswiss
Semla med fluffig grädde mellan halverat vetebröd, pudrat med florsocker, närbild, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delat bagelbröd med vit fyllning och svarta fläckar på en vit tallrik. Bakgrund suddig, ljusinställning inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommentar o betyg: vanlig semmelbulle, lite chokladfyllning (ist för mandelmassa), grädde och banan (tror även det skymtades nått hallon). Nått krispigt marängmässigt hittades ej..

Den var god, men på nått vid lite ”slät” och saknade lite pondus.. skulle kanske varit lite hackad mandel i chokladen el nån twist på grädden.. (den saknade nått iaf)

Sandras betyg: 2 (2,5 eg men fick inte sätta halvor sa maken)
Makens betyg: 3


- - -

Pistage
Croissant med avokado och ost på vitt fat, mot suddig bakgrund. Matfoto, dagsljus, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halverad bagel med fyllning av krämig ost och gröna grönsaker på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommentar och betyg: Pistagebulle med mycket pistagemassa.. och grädde

Väldigt god (bättre än kanelbullevarianten vi provat för ett par år sedan). När man delade den .. ja då delade den sig själv oxå! Som en ”vanlig bulle” kan göra.. (lite fastare deg)

Sandras betyg: 4
Makens betyg; 5


- - -

Hallon & Lemoncurd
Skivad korv i bulle med lök på tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En uppskuren semla med rosa fyllning på ett keramikfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommentar och betyg: Väldigt fräsch och god! Lemoncurden var lagom syrlig och len.. och de använde den istället för mandelmassa i botten. VIi TROR att det var någon slags hallonfromage/mousse uppepå istället för grädde! (först tog vi för givet att det var hallongrädde).

Sandras betyg: 4
Makens betyg: 3


- - -

Dajm
Glassburger med chokladglass och strössel, serverad på grå tallrik, bakgrund diffus köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En halverad bulle med chokladfyllning på en grå keramiktallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommentar och betyg: Min favorit av de som vi köpte (nu snackar vi inte om att jämföra med en RIKTIG semla). Det var en lagom luftig/lätt bulle med mandelchokladfyllning (istället för vanlig mandelmassa), chokladmousse (god smak!) istället för grädde.. och toppat med daimkulor (under locket).

Den var i sötaste laget, så det var vettigt att hålla den i halv storlek! (nu delade vi på den "lilla" semlan dessutom.. men vi hade båda kunnat tänka oss nån tugga till helt klart..)

Sandras betyg: 5
Makens betyg: 4
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.