154 185 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
När jag inte löser världsfreden på natten när jag inte kan sova, kan jag komma på nya mat/bakideer hehe.. detta var en mycket smarrig idé
(och betydligt lättare att lösa än världsfreden)
Rivig äppelkaka (med kardemumma och mandelmassa)
Rivig äppelkaka (med kardemumma och mandelmassa)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pressar en burgare, smashburger metoden är den enda metod jag nu använder för att göra burgare. Man tar och gör en boll och lägger på en väldigt het stekyta, sen trycker man ut den direkt allt vad man kan med nånting, typ en stekspade, sen tar du bort stekspaden och låter det steka en stund, blir en riktigt bra stekyta på biffen.
Jag gjorde ett eget verktyg för ändamålet.

Ser gott ut!Snigla skrev:
Eget påhitt?
Kan man få en liten lätt instruktion?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Blir vansinnigt gott om man fixar nötfärs med rejält med fett. Av nån anledning får nötfärs i butik max ha 15% vilket är för lite för bra smash burgers..Skulle tro det är det dubbla i färsen jag köper som fetfärs från min granngård. Sen ska burgaren vara rätt tunn, inte fel med två kött puckar med ost mellan om man är hungrig!DennisCA skrev:
Pressar en burgare, smashburger metoden är den enda metod jag nu använder för att göra burgare. Man tar och gör en boll och lägger på en väldigt het stekyta, sen trycker man ut den direkt allt vad man kan med nånting, typ en stekspade, sen tar du bort stekspaden och låter det steka en stund, blir en riktigt bra stekyta på biffen.
[bild]
Här i Finland får man tag i 17% och 20% köttfärs i affärerna, konstigt nog är det dyrare än köttfärsen med 9.5% fetthaltS swirve skrev:Blir vansinnigt gott om man fixar nötfärs med rejält med fett. Av nån anledning får nötfärs i butik max ha 15% vilket är för lite för bra smash burgers..Skulle tro det är det dubbla i färsen jag köper som fetfärs från min granngård. Sen ska burgaren vara rätt tunn, inte fel med två kött puckar med ost mellan om man är hungrig!
Det får vi i Skåne ganska ofta, har snarare problem att hitta 10%DennisCA skrev:
(sedan började jag tydligen läsa det finstilta hehe)
SLOW-COOKED CHILI
Ha, maten syns ju inte..(där får jag för jag vill äta vid tv:n)
Väldigt gott,, lagom hetta.. picklad lök, några nachos och en klick grekisk yoghurt till.
Recept: https://www.ica.se/recept/chili-med-graddfil-och-picklad-lok-726406/?referrer=#pfset=1
(vi gjorde dock inte helt efter receptet.. vi hade lite fler kryddor i, koriander, svartpeppar.. finhackad färsk chili och en burk krossade tomater)

Ha, maten syns ju inte..(där får jag för jag vill äta vid tv:n)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väldigt gott,, lagom hetta.. picklad lök, några nachos och en klick grekisk yoghurt till.
Recept: https://www.ica.se/recept/chili-med-graddfil-och-picklad-lok-726406/?referrer=#pfset=1
(vi gjorde dock inte helt efter receptet.. vi hade lite fler kryddor i, koriander, svartpeppar.. finhackad färsk chili och en burk krossade tomater)
Bakgrund: precis nyöppnat sushi-ställe i lilla staden där jag bor. Efterlängtat, sushistället som hade monopol tidigare är visserligen bra, men dyrt och låååångsam. Nu till kruxet: nya stället ligger i stans galleria= max 1 pers/bord. Som smarta entreprenörer införde de hemkörning mot en smärre avgift, och snabbt gick det! Perfekt när man jobbar hemma med maken och kräsna korv med bröd-ungar är på förskola/skola. Och nu, bilden:
Logga in
Skapa konto