När jag inte löser världsfreden på natten när jag inte kan sova, kan jag komma på nya mat/bakideer hehe.. detta var en mycket smarrig idé :) (och betydligt lättare att lösa än världsfreden)

Rivig äppelkaka (med kardemumma och mandelmassa)

Hembakad äppelkaka med kardemumma och mandelmassa på ett skärbräde, soligt köksbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hembakad rivig äppelkaka med kardemumma och mandelmassa i en rund bakform vid fönster.
Skapa konto

Bit av saftig äppelkaka med synliga äppelskivor, kardemumma och mandelmassa på skärbräda.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
galento
Wow Snigla , äppelkaka är en favorit :ok:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Sportlovslunch till snoriga, kräsna och bortskämda barn. :p Stekta pannkakor på en svart stekpanna, redo för en barnvänlig lunch.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Pressar en burgare, smashburger metoden är den enda metod jag nu använder för att göra burgare. Man tar och gör en boll och lägger på en väldigt het stekyta, sen trycker man ut den direkt allt vad man kan med nånting, typ en stekspade, sen tar du bort stekspaden och låter det steka en stund, blir en riktigt bra stekyta på biffen.

Jag gjorde ett eget verktyg för ändamålet.

fnq6EvX.jpg

• Gilla
  • Älska
fremax och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
När jag inte löser världsfreden på natten när jag inte kan sova, kan jag komma på nya mat/bakideer hehe.. detta var en mycket smarrig idé :) (och betydligt lättare att lösa än världsfreden)

Rivig äppelkaka (med kardemumma och mandelmassa)

[bild]

[bild]

[bild]
Ser gott ut! :p :cool:
Eget påhitt?
Kan man få en liten lätt instruktion?

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
DennisCA DennisCA skrev:
Pressar en burgare, smashburger metoden är den enda metod jag nu använder för att göra burgare. Man tar och gör en boll och lägger på en väldigt het stekyta, sen trycker man ut den direkt allt vad man kan med nånting, typ en stekspade, sen tar du bort stekspaden och låter det steka en stund, blir en riktigt bra stekyta på biffen.

Jag gjorde ett eget verktyg för ändamålet.

[bild]
Blir vansinnigt gott om man fixar nötfärs med rejält med fett. Av nån anledning får nötfärs i butik max ha 15% vilket är för lite för bra smash burgers..Skulle tro det är det dubbla i färsen jag köper som fetfärs från min granngård. Sen ska burgaren vara rätt tunn, inte fel med två kött puckar med ost mellan om man är hungrig!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ser gott ut! :p :cool:
Eget påhitt?
Kan man få en liten lätt instruktion?
Eget påhitt, återkommer i frågan när jag skrivit ner receptet! (y)

S swirve skrev:
Blir vansinnigt gott om man fixar nötfärs med rejält med fett. Av nån anledning får nötfärs i butik max ha 15% vilket är för lite för bra smash burgers..Skulle tro det är det dubbla i färsen jag köper som fetfärs från min granngård. Sen ska burgaren vara rätt tunn, inte fel med två kött puckar med ost mellan om man är hungrig!
Här i Finland får man tag i 17% och 20% köttfärs i affärerna, konstigt nog är det dyrare än köttfärsen med 9.5% fetthalt

Igår gjorde vi en kikärtscurry med vitlöksnaan.
Vitlöksnaanbröd med tydliga grillmärken på en vit tallrik.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Här i Finland får man tag i 17% och 20% köttfärs i affärerna, konstigt nog är det dyrare än köttfärsen med 9.5% fetthalt
Det får vi i Skåne ganska ofta, har snarare problem att hitta 10% :oops: nuförtiden.. trodde länge att all nötfärs alltid va 10..

(sedan började jag tydligen läsa det finstilta hehe)

kashieda kashieda skrev:
Igår gjorde vi en kikärtscurry med vitlöksnaan.
[bild]
(y) gjorde/åt oxå naanbröd i fredags .. penslade med vitlökssmör (neutrala i smak). Har du nått recept? Vi provade ett med yoghurt i och bakpulver :)

kashieda kashieda skrev:
Vi körde med detta:
[länk]

Snabbt och smidigt :)
Får prova! Såg spännande ut.

Vårt hade typ tre ingredienser hehe. 15 min klart. Men vill jämföra med nått annat oxå :D

SLOW-COOKED CHILI

Ha, maten syns ju inte..(där får jag för jag vill äta vid tv:n)

Skål med chili, grekisk yoghurt, picklad lök och nachos, bilden är mörk och suddig.
Skapa konto

Hemlagad chili med bönor, kött, majs och lök i en maträtt, redo att serveras.
Skapa konto

Väldigt gott,, lagom hetta.. picklad lök, några nachos och en klick grekisk yoghurt till.

Recept: https://www.ica.se/recept/chili-med-graddfil-och-picklad-lok-726406/?referrer=#pfset=1

(vi gjorde dock inte helt efter receptet.. vi hade lite fler kryddor i, koriander, svartpeppar.. finhackad färsk chili och en burk krossade tomater)

(y)

Bakgrund: precis nyöppnat sushi-ställe i lilla staden där jag bor. Efterlängtat, sushistället som hade monopol tidigare är visserligen bra, men dyrt och låååångsam. Nu till kruxet: nya stället ligger i stans galleria= max 1 pers/bord. Som smarta entreprenörer införde de hemkörning mot en smärre avgift, och snabbt gick det! Perfekt när man jobbar hemma med maken och kräsna korv med bröd-ungar är på förskola/skola. Och nu, bilden:
Hemkörd sushi i take-away förpackning med olika sorter inklusive nigiri och maki.
Skapa konto

• Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.