Kristian Jakobsson Kristian Jakobsson skrev:
Hej tack för svar 😀Ja ftx vore ju fint men dyrt som sagt, när ni installerade ftxen pluggade ni dom gamla väggventilerna eller bara stängde dom ?

Mvh Kristian
Vi hade rätt så få ventiler (inga på övervåningen som inreddes under oljekrisåren) och de vi hade var av en 30-tals variant man kan stänga mekaniskt. Så där behövde vi inte göra några insatser alls.
Men visst var det dyrt. Vi utredde och mätte en hel del innan vi tog beslutet. Men har inte ångrat sedan.

• Gilla
Kristian Jakobsson
  • Laddar…
S Safran skrev:
Vi hade rätt så få ventiler (inga på övervåningen som inreddes under oljekrisåren) och de vi hade var av en 30-tals variant man kan stänga mekaniskt. Så där behövde vi inte göra några insatser alls.
Men visst var det dyrt. Vi utredde och mätte en hel del innan vi tog beslutet. Men har inte ångrat sedan.
Ja det låter som rätt beslut ändå! Nyfiken vilket aggregat valde ni? Själv är jag inne på Flexits aggregat nordic s4. Mvh Kristian

Vi har Östbergs Heru 200 T. Hade nog klarat oss på en modell mindre men skönt att inte behöva maxa varvtalen. Blir väldigt tyst också.

• Gilla
Kristian Jakobsson
  • Laddar…
Bra att du tagit tag i detta nu. Värdena är ju tyvärr ganska höga. Jag gjorde precis som Jhall skrev, bytte avlopp i hela källaren i somras, innan jag grävde igen la jag ner 60 mm perforerad slang i alla schakten. Alla kopplades ihop och avslutades med en 110 radonbrunn som jag sedan monterat en fläkt på. Just nu sitter det en gammal HERU och snurrar på låga varv, så att det blir konstant undertryck under källargolvet. I hopp om att det tar den vägen upp istället för in i huset. Jag drog igång detta för 2 veckor sedan och märkte direkt skillnad.

Utöver detta har jag tätat alla sprickor i källargolven. Kommer även komplettera med extra ventil och fläkt får att få lite mer omsättning på luften i källaren.

Jag har en Airthings mätare på första vån som visade följande efter att jag startat fläkten. Värdet gick från snitt 325 till strax över 100.

Om du har dränering på ditt hus kan du även testa att sätta en fläkt på det. Lite fulfix men kan i vissa fall ha stort effekt!

• Radonmätning från december 2025 med diagram som visar minskning från snitt 325 Bq/m³ till 99 Bq/m³ efter att fläkt installerats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
N nypon skrev:
Bra att du tagit tag i detta nu. Värdena är ju tyvärr ganska höga. Jag gjorde precis som Jhall skrev, bytte avlopp i hela källaren i somras, innan jag grävde igen la jag ner 60 mm perforerad slang i alla schakten. Alla kopplades ihop och avslutades med en 110 radonbrunn som jag sedan monterat en fläkt på. Just nu sitter det en gammal HERU och snurrar på låga varv, så att det blir konstant undertryck under källargolvet. I hopp om att det tar den vägen upp istället för in i huset. Jag drog igång detta för 2 veckor sedan och märkte direkt skillnad.

Utöver detta har jag tätat alla sprickor i källargolven. Kommer även komplettera med extra ventil och fläkt får att få lite mer omsättning på luften i källaren.

Jag har en Airthings mätare på första vån som visade följande efter att jag startat fläkten. Värdet gick från snitt 325 till strax över 100.

Om du har dränering på ditt hus kan du även testa att sätta en fläkt på det. Lite fulfix men kan i vissa fall ha stort effekt!
Ja tanken va ju att koppla på dränering men blir lite svårt nu när det är tjäle I marken. Så det blir nog ett hål i betongplatta. När du tätade golven/sprickorna använde du något speciellt då ?

Tack för svar om era erfarenheter 😀

Redigerat:
Minus 10 grader ute, har ändå varit ganska stabilt ändå.

• Graf som visar radonkoncentration över tid, med ett mätvärde på 350 Bq/m³ klockan 07:12 den 3 januari.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pjkw skrev:
Har du källare eller platta på mark? Har du bilder på installationen är jag intresserad, håller på att förbereda för liknande åtgärder (i källare)
Källare. Hus från 30-talet. Ska fixa fram bilder men det är egentligen bara en 5-10m snutt av 50mm dräneringsrör som är draget i makadam under plattan där vi ändå öppnade för att lägga avloppsrör och sen övergång till grå plastavlopp och en radonfläkt.

Jag märker att det inte är helt tätt för det kommer ut en del luft i utblåset så jag har väl inte optimalt vakuum men det fungerar så bra ändå.

Kom ju på att jag har ju en dagvattenbrunn garanterat kopplat till dräneringen. Som är på ena gaveln av huset. Om man kopplar till en kanalfläkt där kanske ? Så borde det rent teoretiskt suga ut radongaserna från dräneringen runt huset?

En liten uppdatering, fann äntligen en teknisk beskrivning på huset så inga blåbetongväggar visade sig vara det är "lättklinker" väggar, fast mäklaren sa blåbetong när vi köpte huset. Och fann även gamla besiktningsprotokollet på radonutredning och visade sig att vara markradon samt ingen blåbetong då gamma mätningarna va för låga.

Hade hit en ny besiktningsman som hade dessutom utrustning med sig samma person som besiktade 2014. Så lösningen blir ett radonsug!

Tack alla som gett tips och delat med sig av era erfarenheter!

Mvh Kristian Jakobsson

• Gilla
nypon och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.