C
P polaris78 skrev:
att slippa regn på virket känns ju som en bra början...

så här ser det ju ut på för många ställen...
Är det inte tryckimpregnerat som ligger i de "öppna" ställen?
Så är det iallafall på Byggmax här.
T Troberg skrev:
Karl Hedins virke är bättre än Byggmax, jag antar att det finns olika kvaliteter där.
Karl Hedin är väl i och för sig undantaget som har sin egen virkesproduktion, så där finns det iallafall en rimlig förklaring till att de skulle ha en jämförelsevis högre kvalitet på hyllorna.

Det hela handlar egentligen om så stor vinst som möjligt för sågverken.
Kvaliteten på virke är sämre nu för tiden. (se bild).
Frodväxt virke väger mindre (torkat) och slår sig lättare.
Träden växer snabbare i södra Sverige än i norrland. Det blir längre mellan årsringarna.
Träden avverkas mycket yngre och virket torkas också otroligt mycket snabbare nu för tiden.
Dessutom så är klena reglar klyvda ur en större bit vid hyveln. Lätt att se på årsringarna. Där av är vissa reglar rakare än andra i samma paket.

Låt inte virket ligga hemma för länge innan montering. Skydda det med plast/presenning. Och banda helst ihop det.

• images-1.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldboy och 10 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det inte tryckimpregnerat som ligger i de "öppna" ställen?
Så är det iallafall på Byggmax här.

Karl Hedin är väl i och för sig undantaget som har sin egen virkesproduktion, så där finns det iallafall en rimlig förklaring till att de skulle ha en jämförelsevis högre kvalitet på hyllorna.
Ab Karl Hedin består nu för tiden endast av 53 bygghandlar.
All tillverkning är såld.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C Cole006 skrev:
Det hela handlar egentligen om så stor vinst som möjligt för sågverken.
Kvaliteten på virke är sämre nu för tiden. (se bild).
Frodväxt virke väger mindre (torkat) och slår sig lättare.
Träden växer snabbare i södra Sverige än i norrland. Det blir längre mellan årsringarna.
Träden avverkas mycket yngre och virket torkas också otroligt mycket snabbare nu för tiden.
Dessutom så är klena reglar klyvda ur en större bit vid hyveln. Lätt att se på årsringarna. Där av är vissa reglar rakare än andra i samma paket.

Låt inte virket ligga hemma för länge innan montering. Skydda det med plast/presenning. Och banda helst ihop det.
En bild säger mer än tusen ord!

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
C
C Cole006 skrev:
Ab Karl Hedin består nu för tiden endast av 53 bygghandlar.
All tillverkning är såld.
OK, men innebär det att de köper in virket på öppna marknaden numera, som alla andra?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Min egen erfarenhet och en god väns erfarenhet som har haft byggfirma i Stockholm i runt 15år.
Om den lokala byggmax inte förvarar vilken på nå olämpligt sätt så låter det mer som du och din vänn fått för er att ni är oförmögen att kunna fixa och bygga om virke inte ör spikrakt.
Det är träprodukter. Långa reglar behöver inte vara spikrakt man löser det.

Har för övrigt några byggvaruhus där jag bor inkl byggmax där alla håller typ samma kvalla. Nått Kan skilja sig men det kan typ vara ytbehandlingen på förstrukna bräder osv

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Om den lokala byggmax inte förvarar vilken på nå olämpligt sätt så låter det mer som du och din vänn fått för er att ni är oförmögen att kunna fixa och bygga om virke inte ör spikrakt.
Det är träprodukter. Långa reglar behöver inte vara spikrakt man löser det.

Har för övrigt några byggvaruhus där jag bor inkl byggmax där alla håller typ samma kvalla. Nått Kan skilja sig men det kan typ vara ytbehandlingen på förstrukna bräder osv
Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Självklart behöver inte reglar vara spikraka, vem har påstått det?

T Tur'e'de skrev:
Eller så ska han se till att kunderna inte plockar ut de raka reglarna och lämmnar bananerna.
Japp. Socialt tryck på kunden att inte stå och riva ut halva virkespaketet i jakten på den perfekta regeln.

H HenrikHuslöse skrev:
Japp. Socialt tryck på kunden att inte stå och riva ut halva virkespaketet i jakten på den perfekta regeln.
Så kunden skall känna sig pressad att köpa andrasortering till priser av förstasortering? Smart😬

Köper jag åt mig själv plockar jag naturligtvis de finaste jordgubbarna, potatisarna, glädjeflickorna jag kan finna. Annat vore ju rent korkat.

• Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?

Mvh
Tänk efter lite själv... hur sänker man priset på en regel i en lågprisaffär? man lägger den inte på tork i två år i allfall... ner från trädet och ut i hyllan...
Köper du ost får du betala mer för de som är lagrade 22 istället för 2 månadar.

• Wow
mats.3
  • Laddar…
PeO Grenholm PeO Grenholm skrev:
Tänk efter lite själv... hur sänker man priset på en regel i en lågprisaffär? man lägger den inte på tork i två år i allfall... ner från trädet och ut i hyllan...
Köper du ost får du betala mer för de som är lagrade 22 istället för 2 månadar.
Tänk efter lite själv ... Det finns ingen bygghandel som torkar virket i två år.
De dyrare tar mer betalt för liknande virke av privatpersoner eftersom de kör med stora rabatter till firmor. Har vi hört det någonstans?😀

De nyanställda på Beijer får genast en personalrabatt på 38%. Långt mycket mer än vad en privatperson med konto får. Men långt mycket mindre än vad Skanska får. Byggmax, däremot, har inget rabattsystem alls. Vad jag känner till 😁.

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Självklart behöver inte reglar vara spikraka, vem har påstått det?
Det kändes bara som en märklig påstående det du skrev.
Som om personen gjort nått rejält misstag med att vara på byggmax och kollat och man aldrig kan få kvalitet där.
Om det inte är lokalt dåligt hos dig så är det nog mer eller mindre samma skit överallt 😅

Intet Intet skrev:
Så kunden skall känna sig pressad att köpa andrasortering till priser av förstasortering? Smart😬

Köper jag åt mig själv plockar jag naturligtvis de finaste jordgubbarna, potatisarna, glädjeflickorna jag kan finna. Annat vore ju rent korkat.
Vart köper du glädjeflickor.
Är du thailandsresenär? 😂

T TheGame skrev:
Det kändes bara som en märklig påstående det du skrev.
Som om personen gjort nått rejält misstag med att vara på byggmax och kollat och man aldrig kan få kvalitet där.
Om det inte är lokalt dåligt hos dig så är det nog mer eller mindre samma skit överallt 😅
Det är ökänt sedan många år inom byggsvängen, iaf I Stockholm, att byggmax mest säljer på lägst pris istället för ok pris och dräglig kvalitet.
Ibland tvingas man ju köpa där ändå eftersom den dimension man behöver saknas eller är slut på annat håll.
Och varje gång är det samma sak. Man får vraka flera gånger mer virke än om man köper på tex Hornbach eller Karl Hedin.

Det är ökänt sedan många år inom byggsvängen, iaf I Stockholm, att byggmax mest säljer på lägst pris istället för ok pris och dräglig kvalitet.
Ibland tvingas man ju köpa där ändå eftersom den dimension man behöver saknas eller är slut på annat håll.
Och varje gång är det samma sak. Man får vraka flera gånger mer virke än om man köper på tex Hornbach eller Karl Hedin.
Jag frågade dig förut: Menar du att virke som är märkt med samma klassning är sämre på Byggmax? Du får gärna svara på det, och helst förklara hur det kan gå till.

Det du påstår om sanningar i "byggsvängen" lirar inte riktigt med vad Byggmax virkesleverantörer säger, så det skulle vara intressant att veta mer.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.