Attitudeswe
P Peter__1 skrev:
Men Daniel EI påstår ju att man kan styra sin elförbrukning? Det ska ju enligt EI finnas ett incitament som gör att man ska kunna planera sin elförbrukning.
Men du kan ju inte planera för att det ska bli kallt ute. Du kan ju inte styra detta.
Det är ju det som är avsikten med EI´s idé om det här med effekttarifferna.
Du som konsument ska ju kunna tjäna på att inte köra brödrosten och spisen och hårtorken samtidigt som exempel.
Men om Du varken kör Din brödrost eller Din spis eller hårtorken samtidigt som det är kallt ute finns det ju inget att styra.
Det var ju detta som enligt EI var upphovet till idén om Effekttarifferna. Det fungerar ju inte i praktiken på vintern och inte i teorin på sommaren.
När det är kallt förbrukar jag 96kWh/dygn. Det är 4kW effekt. Mina effekttoppar på dygnet ligger idag på 6kW vintermånader (exkl bil). Då jag styr min VVB så är toppen vintertid typiskt på natten. Så det är klart jag kan kapa 1-2kW från dom problematiska timmarna när jag får incitament till det.

Attitudeswe
S solhej skrev:
Jag såg det ;) 1kr/kwh istället. billigare än elnätet hem ju
Fast du får 3kWh värme från 1kWh el.

En LLVP som jag har kostar 20.000kr. min är 16 år gammal nu...

• Gilla
solhej
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
När det är kallt förbrukar jag 96kWh/dygn. Det är 4kW effekt. Mina effekttoppen på dygnet ligger idag på 6kW vintermånader (exkl bil). Då jag styr min VVB så är toppen vintertid typiskt på natten. Så det är klart jag kan kapa 1-2kW från dom problematiska timmarna när jag får incitament till det.
Skrattar högt. Men JAG kan inte göra det. Jag har inget jag kan stänga av. Det enda jag kör är ju min bergvärmepanna och såvitt jag vet lyser inte solen på natten som kan få mina solpaneler att ge mig effekt.
Därför faller alltihop platt som en pannkaka.
EI menar att det ska finnas ett incitament (En belöning) för att man planerar sin el.
Jag planerar min elförbrukning maximalt. Jag kör under inga omständigheter något som kan öka mina effekt förbrukningar när det är kallt och jag kan sålunda inte styra mitt elpris. Därför faller ju tanken i det hela.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Menar du det styrande regelverket eller de olika nätbolagens implementeringar?
Vad är det som inte fungerar?
Jag antar att pucken var avsedd för mig Daniel. Det jag pratar om här gäller EFFEKTTARIFFERNA. Men Du har rätt i att alla elbolag som har infört Effekttariffer idag har sina egna regler. Gemensamt för dom reglerna är att dom ska lura oss så mycket det är möjligt genom det här införandet.
Du glömmer ju EI´s "fantasi" som var avsikten med det hela vad gäller Effekttarifferna. Dom som kunde styra sina effekttoppar skulle ju belönas. Det finns inte ett enda elbolag som har villkor som vi kunder kan tjäna något på. Därför är det ju en bluff alltihop.

P Peter__1 skrev:
Du som konsument ska ju kunna tjäna på att inte köra brödrosten och spisen och hårtorken samtidigt som exempel.
Men om Du varken kör Din brödrost eller Din spis eller hårtorken samtidigt som det är kallt ute finns det ju inget att styra.
Det spelar väl ingen roll hur kallt det är ute, din värmepump kan ju inte dra mer än dess maxeffekt.
I mitt fall drar värmepumpen max 3kW, så effekttopp på den kan bli max 3kWh om den går under en hel timme.

Resten är lätt att styra...med ett enkelt motstånd och en strömbrytare kan jag få värmepumpen att sluta värma när jag kör spisen..en halvtimme/timme senare är maten lagad och värmepumpen kan köra fullt igen.

P Peter__1 skrev:
Jag antar att pucken var avsedd för mig Daniel. Det jag pratar om här gäller EFFEKTTARIFFERNA. Men Du har rätt i att alla elbolag som har infört Effekttariffer idag har sina egna regler. Gemensamt för dom reglerna är att dom ska lura oss så mycket det är möjligt genom det här införandet.
Du glömmer ju EI´s "fantasi" som var avsikten med det hela vad gäller Effekttarifferna. Dom som kunde styra sina effekttoppar skulle ju belönas. Det finns inte ett enda elbolag som har villkor som vi kunder kan tjäna något på. Därför är det ju en bluff alltihop.
Precis! Antingen betalar man lite mer än tidigare eller så betalar man mycket mer än tidigare.

Vad är iden bakom att betala för sin 3 största toppar? det är ju ett system för att alla alltid i stort sett skall betala så hög avgift som möjligt. det är 720h på en månad, kan inte ett snitt på 720h vara med rättvist?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Attitudeswe
P Peter__1 skrev:
Skrattar högt. Men JAG kan inte göra det. Jag har inget jag kan stänga av. Det enda jag kör är ju min bergvärmepanna och såvitt jag vet lyser inte solen på natten som kan få mina solpaneler att ge mig effekt.
Därför faller alltihop platt som en pannkaka.
EI menar att det ska finnas ett incitament (En belöning) för att man planerar sin el.
Jag planerar min elförbrukning maximalt. Jag kör under inga omständigheter något som kan öka mina effekt förbrukningar när det är kallt och jag kan sålunda inte styra mitt elpris. Därför faller ju tanken i det hela.
Är du bortrest (/inte har några direkta effekttoppar) utan bara värmer huset så kommer du ju att få en lägre nätfaktura med effektavgift än vad du fick innan denna infördes.

• Gilla
  • Haha
Peter__1 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
S solhej skrev:
Precis! Antingen betalar man lite mer än tidigare eller så betalar man mycket mer än tidigare.

Vad är iden bakom att betala för sin 3 största toppar? det är ju ett system för att alla alltid i stort sett skall betala så hög avgift som möjligt. det är 720h på en månad, kan inte ett snitt på 720h vara med rättvist?
Har du missat att den fasta månadsavgiften och överföringen per kWh sänks när effekttaxan införs?

Är du bortrest (/inte har några direkta effekttoppar) utan bara värmer huset så kommer du ju att få en lägre nätfaktura med effektavgift än vad du fick innan denna infördes.
det stämmer inte. För när man kommer hem från sin semester på 4 veckor så har han 3 dagar med effekttoppar på 4kw istället för 1kw (vilket var effekttoppen under semester). Vipps får han betala nätavgift som om han hade varit hemma hela månaden.

Detta hjälper möjligtvis sommar- och vinterstugor som kan stå tomma flera månader åt gången.

D Daniel 109 skrev:
Karlmb: skulle du kunna skriva alla dessa felaktigheter i alla trådar som nämner el?
Effektavgifterna ökar inte nätbolagens intäkter. Det är bara en omfördelning så att de som lastar nätet hårt betalar större andel av avgiften.

Att ha trefas i servisen till enskilda bostäder medför inte någon större fördel i nätet.
Jag trodde du begripit att du saknar grundläggande elkunskap. Att 3-fas inte skulle vara någon fördel är så dumt att jag inte ids bemöta det mer här.
Att effektavgifterna inte skulle öka intäkter kan du inte säga. Elnätsbolagen har en intäktsram. Den är åt helvete för hög pga sjuka regler som vi visat tidigare. Men, det betyder inte att alla elnätsbolag idag fullt ut tar ut hela intäktsramen vad jag förstått. Det kan finnas olika skäl till det tex eftersom många elnät är ägda av kommuner. Det finns alltså utrymme för höjningar jfrt med idag utan effektavgift.
Och vad jag förstått så har det redan inneburit höjningar på de ställen det redan införts. Eller?

• Gilla
MIWA
  • Laddar…
Fairlane
S solhej skrev:
Man kan ha en bra kurva, effektmässigt, en hel månad och sen får hem lite besök på en lördag. man förbereder middag i ugnen innan gästerna kommer samt kör igång en tvättmaskin och dammsuger samtidigt för att det skall vara fint... BAM 300kr extra kostar det
Det kanske blir 300 kronor extra, det beror på vilken nätägare man har och hur mycket mer man förbrukar då.
Många brukar titta på Ellevios modell och gör man det så motsvarar 300 kr en höjning av snittet för månaden på knappt 4kW. Då man mäter på 3 punkter så måste man förbruka ungefär 11kW mer under en hel timme. Tvättmaskinen och dammsugaren är ju inte nära, så vad ska man ha för ugn?

S solhej skrev:
Men jag spekulerar i att tyska ellevio har extremt smarta månniskor som har tagit fram en modell som gör att de under denna period får en kostnadsneutral övergång till effektsystemet och att ju fler år som går så blir modellen mer ekonomiskt fördelaktig mot de själva.
Tyska Ellevio? Är det tyskt?
Eller tänker du EON?

Tanken är väl att om det är kostnadsneutralt när det införs och sen inte är det så måste man skriva på parametrarna?

Har du missat att den fasta månadsavgiften och överföringen per kWh sänks när effekttaxan införs?
jag har Vattenfall, så för min del har de inte infört detta ännu.
Det skiljer sig från bolag till bolag hur den nya tariffen är utformad som det har nämnts tidigare men det som är sagts är ju att elnätsbolagen inte skall tjäna på detta (inte öka sina kostnader).
Men då kommer ju problemet in med alla som skall sänka sina kostnader för detta, styrning o liknande.
Detta gör att elnätsbolaget får in mindre från sina kunder vilket då gör att de kan höja priserna.

Så de som är om sin och kring sig får lägre eller samma kostnader som tidigare och de som inte gör något får dels de vanliga ökningarna samt betala för de som kostnadsstyr.

men men
det jag är emot att man kan förbruka 1-2kw 8 dagar i rad men helt plötsligt så råkar man tvätta och städa samtidigt och får då betalar för 4kw hela månaden och det går inte backa eller ändra sig, när uppfinner någon ett ljud och ljusalarm som man kopplar till elmätaren hemma. Börjar det blinka och tjuta så måste man fort som tusan springa till elcentralen och stänga av huvudbrytaren, annars kostar det 160kr extra den månaden.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte ytterligare en utgift. Det är en omfördelning av nätavgifterna så att de ska fördelar bättre efter hur folk belastar nätet.
Jo det är just vad det är Daniel. Det stämmer ju inte det som EI påstår att det ska finnas en morot (INCITAMENT) att styra sin effektbelastning.
Jag kan ju onyo inte styra hur kallt det är ute och då straffas jag för det blir kallt ute och inte p.g.a. att jag använder flera effektförbrukare samtidigt. Då faller ju modellen helt platt Daniel.

• Gilla
Hemfixare1 och 3 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Jag trodde du begripit att du saknar grundläggande elkunskap. Att 3-fas inte skulle vara någon fördel är så dumt att jag inte ids bemöta det mer här.
Att effektavgifterna inte skulle öka intäkter kan du inte säga. Elnätsbolagen har en intäktsram. Den är åt helvete för hög pga sjuka regler som vi visat tidigare. Men, det betyder inte att alla elnätsbolag idag fullt ut tar ut hela intäktsramen vad jag förstått. Det kan finnas olika skäl till det tex eftersom många elnät är ägda av kommuner. Det finns alltså utrymme för höjningar jfrt med idag utan effektavgift.
Och vad jag förstått så har det redan inneburit höjningar på de ställen det redan införts. Eller?
Daniel förstår fördelarna med 3-fas, han drygar bara.

Resonemanget är att på aggregerad nivå, där 1-fas serviserna i en villamatta går ihop till 3-fas så blir det ingen större skillnad i elnätet.

• Gilla
Jasen2 och 3 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Hur mycket mer kapacitet kommer frigöras tror du?
Jag är övertygad om att det blir marginellt om ens det.

Jag är rätt säker på att du är medveten om att det är det sannolika utfallet.

Men du gillar systemet, för du tillhör en grupp som är engagerad och kan gynnas av det. Inget fel med det.

Dock är det bedrägligt att torgföra att detta löser problemen med kapacitetsbrist i näten.
Nej Snikholt. Inte ens Daniel kommer att tjäna på det här. Det är just det som är felet.
Hela modellen med Effekttariffer är ett skämt som inte fungerar i varken praktiken eller i teorin.
Det faller ju på sin egen dumhet.
Du har 100% rätt däremot vad gäller att det är bedrägligt att torgföra att detta skulle lösa problem med kapacitetsbrist i elnäten. Det är en bluff. Det förstår alla tänkande människor.

• Gilla
Hemfixare1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.