47 365 läst ·
649 svar
47k läst
649 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Jo i teorin verkar ju det här jättesmart eller hur? Men det fungerar ju inte i verkligheten. Ta mig som ett exempel. Jag har solpaneler och jag har den mest energisnåla värmepannan du kan hitta (Bergvärme)Attitudeswe skrev:
På vilket sätt kan jag påverka min elförbrukning när det är kallt menar Du? Och hur fungerar det på sommaren då det ju inte behövs någon effektstyrning för det finns massor av ledig kapacitet. Då blir det ju ändå som jag skrev innan. Det fungerar inte i praktiken på vintern och på sommaren fungerar det inte ens i teorin
Ja! Vi måste ha ett system som där man betalar för det man belastar.D Daniel 109 skrev:
Jag tycker då att vi måste beräkna hur många km ledningar jag har till närmsta transformator, samt hur många som delar på den. Självklart får man räkna in underhållskostnader. Sen får vi räkna in från vilket kraftverk jag får min el från, för att då kunna beräkna en rättvis kostnad för just min kwh, kommer elen från ett vattenkraftverk som är i stort sett avbetalt så skall man betala mindre och kommer den från en vindsnurra med nya kapitalkostnader sp blir den högre. Grannen monterade precis solceller vilket gjorde att elnätsbolaget fick uppgradera ställverket, dettta innebär givetvis högre kostnader för alla i kvarteret, man måste ju betala för sig. Bara mata in alla uppgifterna i ett system, detta borde väl alla fatta och kunna korrigera sin förbrukning efter när vinden blåser eller när det är revision.
Sen är det inte samma pris alla dagar i veckan utan när det är soligt så ökar temperaturen på luftledningar vilket gör att man inte kan överföra lika mycket effekt, så ny får man betala för att elen skall gå en annan väg genom nätet..
...Kan man inte göra det enkelt istället...
Peter: Drar du hög effekt när det är kallt så är det väl rimligt att du betalar för att du behöver ett elnät som klarar den effekten?
Du kan pausa din överdimensionerade bergvärme under middagstid. Boosta den en grad kl 05-06 och låta huset kylas ut lite 7-10.
Ladda bilen efter 22 istället för direkt efter jobbet. Alternativt försöka maxa egenanvändning från paneler till bil.
Fördröja tvätt och disk då att dom inte går samtidigt som mat/dusch
Ladda bilen efter 22 istället för direkt efter jobbet. Alternativt försöka maxa egenanvändning från paneler till bil.
Fördröja tvätt och disk då att dom inte går samtidigt som mat/dusch
Själv funderar jag på en vedkamin, mysigt att sitta framför elden och man behöver inte få elångest, jag som inte kommit över min flygångest ännuP Peter__1 skrev:Jo i teorin verkar ju det här jättesmart eller hur? Men det fungerar ju inte i verkligheten. Ta mig som ett exempel. Jag har solpaneler och jag har den mest energisnåla värmepannan du kan hitta (Bergvärme)
På vilket sätt kan jag påverka min elförbrukning när det är kallt menar Du? Och hur fungerar det på sommaren då det ju inte behövs någon effektstyrning för det finns massor av ledig kapacitet. Då blir det ju ändå som jag skrev innan. Det fungerar inte i praktiken på vintern och på sommaren fungerar det inte ens i teorin![]()
Men Daniel det finns inget behov av effekttarifferna. Det är bara ett påhitt att debitera oss för ytterligare 1 utgift.S Snikholt skrev:Det är inget fel på nuvarande debiteringsmodell för kunder 16-25A.
Särskilt eftersom att den totala avgiften som kommer att utkrävas av kollektivet ska vara oförändrad.
Det här införandet är en pastej av en tandlös myndighet, fullt i paritet med när politiker bytte namn på höstlov till läslov när skolresultaten sög.
Vi kommer inte att få ett bättre elnät tack vare dessa avgifter.
Jag kan ju inte styra mina effekttoppar som uppstår för att det är kallt ute? Eller har Du ett knep Daniel?
Nej, det är inte ytterligare en utgift. Det är en omfördelning av nätavgifterna så att de ska fördelar bättre efter hur folk belastar nätet.
Men Daniel EI påstår ju att man kan styra sin elförbrukning? Det ska ju enligt EI finnas ett incitament som gör att man ska kunna planera sin elförbrukning.D Daniel 109 skrev:
Men du kan ju inte planera för att det ska bli kallt ute. Du kan ju inte styra detta.
Det är ju det som är avsikten med EI´s idé om det här med effekttarifferna.
Du som konsument ska ju kunna tjäna på att inte köra brödrosten och spisen och hårtorken samtidigt som exempel.
Men om Du varken kör Din brödrost eller Din spis eller hårtorken samtidigt som det är kallt ute finns det ju inget att styra.
Det var ju detta som enligt EI var upphovet till idén om Effekttarifferna. Det fungerar ju inte i praktiken på vintern och inte i teorin på sommaren.
Hur mycket mer kapacitet kommer frigöras tror du?D Daniel 109 skrev:
Jag är övertygad om att det blir marginellt om ens det.
Jag är rätt säker på att du är medveten om att det är det sannolika utfallet.
Men du gillar systemet, för du tillhör en grupp som är engagerad och kan gynnas av det. Inget fel med det.
Dock är det bedrägligt att torgföra att detta löser problemen med kapacitetsbrist i näten.
Jodå, visst finns det möjlighet att påverka sitt effektbehov. Men även om man bortser från det är det rimligt att de med högre behov betalar mer.
Det går nog inte räkna hem ekonomiskt, kostar väl 100.000 att installera. häromkring kostar en kubik färdighuggen ved 800kr (enligt google ca1kbm ved = 1000kwh så 8kr/kwh), samt arbetet. har en kollega som värmer hela huset med ved och det verkar vara ett jävla jobb.Attitudeswe skrev:
Solceller räknar man inte heller hem, eller batterier tydligen. inte heller ett bundet lån.
Men ved ger ro för själen iallfall, trasiga solceller eller en vätgasfabrik i garaget skulle inte göra det för mig.
Solhej: Du räknade fel på en tiopotens.
Peter: Normalbegåvade klarar av det.
Peter: Normalbegåvade klarar av det.