Fairlane
K karlmb skrev:
Nu har de ett "skäl" till, eller hur?
Behövs det ett skäl?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Karlmb

Hitta inte på.

i inlägg #345 har jag frågat hur du, gällande ökade elnätskostnader, kan skriva;” En obetydlig kostnad är lätt att låta kollektivet ta.” när du får för lite information.

Då svarar du; ”Det har vi alla rätt att göra tills de som påstår att det är jättedyrt klämmer ur sig något stöd för sitt påstående.”

Då skriver jag; ” Så du menar att därigenom så kan du kvantifiera att det är; ” En obetydlig kostnad är lätt att låta kollektivet ta.”
Och sprida det för alla som läser här på byggahus.”
Jag upprepar; Jag tar definitivt avstånd från ditt sätt att sprida ”fakta” här på byggahus.

Jag uppmanar dig än en gång att skriva till Energimarknadsinspektionen och be dem att svara på dina frågor. Inte upprepa dessa här.

Du påstår att du har för ont om tid för att skriva till Energimarknadsinspektionen samtidigt som du verkar ha tid att skriva upprepade gånger här, i samma frågeställning.

Jag avser att avsluta dialogen med dig här.

Tack för dialogen.
Haha, så för att du är expert på området så ska jag lita på alla dina slutsatser även på området kvantitet?
Jag gav dig en parallell till problem med bilar och att även om man vet massor om dessa så kan man inte uttala sig tvärsäkert om precis hur stora ev problem kommer att kosta för ägarna runt om i världen.
Men det kommenterar du inte och det är tydligt att du vill peka på massa problem i ett visst syfte.
Och säger jag ska visa att dina påståenden är fel. Det håller inte Martin.
Att hjälpa varandra gäller tydligen inte allt.
Tack själv.

Fairlane Fairlane skrev:
Behövs det ett skäl?
På pappret behövs det mot EI vid deras revisioner. Samt mot en alltmer förbannad kundgrupp.

K karlmb skrev:
Haha, så för att du är expert på området så ska jag lita på alla dina slutsatser även på området kvantitet?
Jag gav dig en parallell till problem med bilar och att även om man vet massor om dessa så kan man inte uttala sig tvärsäkert om precis hur stora ev problem kommer att kosta för ägarna runt om i världen.
Men det kommenterar du inte och det är tydligt att du vill peka på massa problem i ett visst syfte.
Att hjälpa varandra gäller tydligen inte allt.
Tack själv.
Du framställer ju inte dig själv i särskilt bra dagar när du attackerar den duktigaste vi har på forumet i sakfrågan, och detta utan att komma med några som helst fakta själv.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du framställer ju inte dig själv i särskilt bra dagar när du attackerar den duktigaste vi har på forumet i sakfrågan, och detta utan att komma med några som helst fakta själv.
Om en expert förklarar så kan han ju inte plötsligt sluta förklara och be den som frågar, -Det får du fråga EI om, det tänker jag inte svara på!

Auktoriteter bör vara bättre än så.
Särskilt om det som här är mkt skralt med info från övriga.
En spade är en spade.

K karlmb skrev:
Om en expert förklarar så kan han ju inte plötsligt sluta förklara och be den som frågar, -Det får du fråga EI om, det tänker jag inte svara på!

Auktoriteter bör vara bättre än så.
En spade är en spade.
Han är expert på hur elnätet fungerar, inte på hur EI resonerar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
På pappret behövs det mot EI vid deras revisioner. Samt mot en alltmer förbannad kundgrupp.
Ok, tänker du något i stil med följande?

1. Elbolaget höjer avgiften eftersom det finns utrymme i intäktsramarna och motiverar det med effektavgifter
2. EI talar om att man inte får höja priset med effekttariffen
3. Elbolaget säger att man har utrymme i intäktsramen och som motiv för att höja använder rnan effektavgiften

Cirkelargument?
Och kunderna blir nog förbannade oavsett vilket skäl man ger.

pacman42 pacman42 skrev:
Han är expert på hur elnätet fungerar, inte på hur EI resonerar.
Nej. Men nu gällde det den tekniska kvantifieringen, inte hur en oduglig myndighet resonerar.

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, tänker du något i stil med följande?

1. Elbolaget höjer avgiften eftersom det finns utrymme i intäktsramarna och motiverar det med effektavgifter
2. EI talar om att man inte får höja priset med effekttariffen
3. Elbolaget säger att man har utrymme i intäktsramen och som motiv för att höja använder rnan effektavgiften

Cirkelargument?
Och kunderna blir nog förbannade oavsett vilket skäl man ger.
Kommer EI att göra 2. ?

K karlmb skrev:
Kommer EI att göra 2. ?
Det har de redan sagt att de kommer att göra. Om de däremot följer det är en annan sak...

Fairlane
K karlmb skrev:
Kommer EI att göra 2. ?
Så är vi tillbaks till att de inte behöver något skäl...

P
K karlmb skrev:
Men pga affärshemligheter så stannar det där. Monopolbolag gömmer sig bakom "affärshemligheter" och vill inte visa upp annat än anektdoter. Och berättar ingenting om hurpass ofta dessa anektdoter ens kan prognosieras till att inträffa.
Hur många elnätbolag har du frågat?

P
K karlmb skrev:
Du hjälper ju regionnätet om du matar upp igenom en lokaltrafo. Så det kräver mindre tillförd effekt.
Mindre tillförd effekt för vad? I vilken riktning?

Fairlane Fairlane skrev:
Så är vi tillbaks till att de inte behöver något skäl...
Isåfall återstår ju att allmänhet o politiker får lättare att acceptera sagorna.

P pmd skrev:
Mindre tillförd effekt för vad? I vilken riktning?
Tillförd till min region. Om jag tex sätter solceller här i SE3 och det är en solig torr dag här och jag inte kan göra av med all el själv och matar ut 10 kW på nätet , men kyla i Tyskland och Skåne så kan mindre effekt hämtas från SE2 och vi sparar på vattnet i våra magasin där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.