S
P pmd skrev:
Det är väl därför man kopplar en lastbalanserare till sin billaddare?
Det gör man, för att inte blåsa säkringar och ändå kunna ladda. Men billaddningen kan inte allokera all ledig kapacitet på samtliga faser. 1-fas blir gränssättare för alla 3 faser.
 
S Snikholt skrev:
Inte det minsta avancerat.
Men även om det är billigare än att bygga ut nätet, kan det bli svårt att hitta någon som vill ansvara för en sådan funktion.
Nätägarna har inga incitament, kunderna har det men där är både ansvarstagandet och betalningsvilja låg. Dessutom skulle det gnällas när bilen inte laddas som man hoppades på.

Krävs lagstiftning för att det ska bli av.

Vehicle to grid är ett annat exempel.
Nej jag ser inget klokt i att varenda elbilsägare ska starta laddning när man kommer hem från jobbet.
Och sedan DM, TM samt matlagning samtidigt.

HAN-porten i elmätaren är en mycket smart uppfinning för att enkelt kunna se vad alla förbrukare drar.
 
S Snikholt skrev:
Det går att lösa utan att bygga ut nätet. Kommunikation mellan laddare i ett område kan man tex. kräva. Skulle inte vara särskilt svårt eller dyrt.
Vad ska du ha kommunikationen till?
 
S
D Daniel 109 skrev:
Vad ska du ha kommunikationen till?
Effektbegränsning/tidsstyrning vad man nu anser bäst
 
S
P paralun skrev:
Nej jag ser inget klokt i att varenda elbilsägare ska starta laddning när man kommer hem från jobbet.
Och sedan DM, TM samt matlagning samtidigt.

HAN-porten i elmätaren är en mycket smart uppfinning för att enkelt kunna se vad alla förbrukare drar.
Det var inte vad jag sa heller.
 
S Snikholt skrev:
Det var inte vad jag sa heller.
Jo men det du föreslog ser jag som en utopi.... 😉
 
S Snikholt skrev:
Effektbegränsning/tidsstyrning vad man nu anser bäst
Varför skulle man syra effekten om den inte kostar något? Eller menar du att det skulle införas ransonering?
 
P paralun skrev:
Jo nu är då alla smarta elmätare försedd med en HAN-port där en kund enkelt ska kunna ta del av hur förbrukningen ser ut och enkelt se vad oilka förbrukare drar.

I de flesta fall är det enkelt att få till en HAN-portsmätning från elmätaren.

Sen skulle det bli en mycket avancerad styrning om respektive laddare i ett område skulle kommunicera med varandra.
Det räcker med online. Jag väntar på en tjänst där alla anslutna kan vara med och bjuda på effektneddragning.
Och det ska inte rendera i max 5 öre lägre överföringskostnad.
 
K karlmb skrev:
Det räcker med online. Jag väntar på en tjänst där alla anslutna kan vara med och bjuda på effektneddragning.
Och det ska inte rendera i max 5 öre lägre överföringskostnad.
Njau, håller inte med när man ska testa olika förbrukare på vad de drar och sedan se helheten hur elanläggningen beter sig. HAN-porten syfte är ju att en kund enkelt ska kunna se det här.

Sen är det ju EU som kommit på det här också för den "gröna omställningen" som kanske inte blev som vi tänkt oss den?

https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el
 
S
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle man syra effekten om den inte kostar något? Eller menar du att det skulle införas ransonering?
Ja det menar jag.
 
K karlmb skrev:
Det räcker med online. Jag väntar på en tjänst där alla anslutna kan vara med och bjuda på effektneddragning.
Och det ska inte rendera i max 5 öre lägre överföringskostnad.
Det finns ju redan, även om det måste gå via en mellanhand.
 
S Snikholt skrev:
Ja det menar jag.
Ransonering ser jag som en dålig metod att distribuera en resurs. Det är lämpligt att ta till i krissituationer. Inte i normaltillstånd.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det går att lösa utan att bygga ut nätet. Kommunikation mellan laddare i ett område kan man tex. kräva. Skulle inte vara särskilt svårt eller dyrt.
Och hur påverkar det min möjlighet att bestämma när min bil skall vara färdigladdad?

Det är denna typ av kommunistiska idéer som gör utvecklingen långsammare och trögare. Samhället effektiviseras snabbare av vettiga incitament!
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju mycket väl vara så at pacman vill ladda max för att han kom hem och ska iväg på en ny resa, medan grannarna vill ladda max för att det är 5öre billigare den timmen.
Med ransoneringsmetoden får inte pacman ladda så mycket han vill, med marknadsekonomi betalar han 6öre för att köpa kapaciteten från grannarna. Något som är bättre för alla.

Sedan vill man inte ha olika nätavgifter beroende på vilken transformatorstation man är kopplad mot och det ska vara begripligt. Men i grunden blir det en sådan skillnad mellan ransonering och marknad.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det kan ju mycket väl vara så at pacman vill ladda max för att han kom hem och ska iväg på en ny resa, medan grannarna vill ladda max för att det är 5öre billigare den timmen.
Med ransoneringsmetoden får inte pacman ladda så mycket han vill, med marknadsekonomi betalar han 6öre för att köpa kapaciteten från grannarna. Något som är bättre för alla.

Sedan vill man inte ha olika nätavgifter beroende på vilken transformatorstation man är kopplad mot och det ska vara begripligt. Men i grunden blir det en sådan skillnad mellan ransonering och marknad.
Eller… så blir det lönsammare att erbjuda publik laddning, så att elbilsägandet blir lättare tack vare att fler laddar publikt och utbudet ökar.
Pacman kan få i lite kräm hemma i alla fall.

Läs lättare - inte billigare.

Det är kapitalistiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.