roland53 roland53 skrev:
Kommer det inte att införas 15 min period nu i juni/juli senast? Lag eller EU påbud? Åtminstone när det gäller spotpriset.
Mätning/rapportering av förbrukad energi ska göras varje kvart. Jag har dock inte hört talas om något nätbolag som ska basera effekttariffen på kortare tid än en timme. Men det kommer säkert också i framtiden...

• Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
S solhej skrev:
Själv funderar jag på en vedkamin, mysigt att sitta framför elden och man behöver inte få elångest, jag som inte kommit över min flygångest ännu :(. Vi får väl skynda innan EU bestämmer att det är olagligt att elda ved hemma.
Ja nu får vi elda åtta helsike :-) (El strejka)😉

• Gilla
JohnBergq och 1 till
  • Laddar…
P
P Peter__1 skrev:
Nej jag har med läst om detta. Påståendet är riktigt.
Bra! Då kanske du ha ge en referens?

P
D Dilato skrev:
Elen ur vägguttaget, not so much.
Lagring av energi från el är förvisso bökigare än att lagra mjölk (men det finns dock en viss hänsyn att ta till tidsperspektivet även om det går att konservera mjölk).

Terminshandel med el förkommer dock rätt mycket.

• Gilla
JohnPaul2
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Med dagens prisskillnader på flera kronor per liter mjölk beroende på inköpskälla borde det finnas en marknad att handla 3.0% mjölk på Willys för 13 kr litern och sälja den i närbutiken för 20 kronor litern
Kruxet är väl att man behöver göra det i ganska stor skala för att tjäna bra med pengar.
Men jag håller med att en så pass stor prisskillnad borde gå att utnyttja.

P
T Tvålen skrev:
Jag driver tre små vattenkraftverk. Två inom Ellevios nät, och ett inom Eons nät. Eon tar effektavgivt på inmatad effekt. Effekt som tillför nätet nytta. Detta borde drabba alla solcells ägare på samma sätt.
Små kraftverk gör underverk för att sabotera livsbetingelserna för vattenlevande varelser.

P
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om du missat det så skall vi mer än dubbla vår elanvändning (främst i industrin). För att nätförstärningar skall undvikas krävs incitament att vara snällare mot elnätet.
Hybris, batterifabriker och datacentraler. Hur går det?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
T Tvålen skrev:
Jag driver tre små vattenkraftverk. Två inom Ellevios nät, och ett inom Eons nät. Eon tar effektavgivt på inmatad effekt. Effekt som tillför nätet nytta. Detta borde drabba alla solcells ägare på samma sätt.
Vore det inte bättre om avgiften togs bort från ditt, och andras, små vattenkraftverk?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Dennan4 Dennan4 skrev:
Nätet behöver ju dimensioneras för effekttoppar, om förbrukarna kapar sina toppar minskar behovet av att öka den. Jämnare förbrukning gör att nätet används mer optimalt.
När jag var ung var elektricitet billig. Mina föräldrar bytte från oljeldad uppvärmning av huset till eluppvärmning (en ganska enkel ändring att göra). Såvitt jag minns var den en ganska vanlig ändring av uppvärmning bland villaägare på en tiden.

Det bör ha lett till stora miljövinster (och eventuellt också klimatvinster även om sådant inte diskuterades på den tiden).

Sen hände något som ledde oss in på den här slingriga eloptimeringsvägen.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P
F Flygplats_Teknikern skrev:
Ellevio räknar snittet på dina tre högsta effekttoppar på månaden. Effekt är momentan så blanda inte in timmar.
Intressant. Det betyder alltså att det inte spelar någon roll om effekten tas ut under en timme eller under sju timmar?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Bara knip. Pinsamt.
Om du inte kan svara vettigt och artigt så är det bättre att inte svara alls.

K karlmb skrev:
Poängen var att mina många toppar på 20 kW , 50 ggr/ månad, under höglast kan kosta mindre än för en annan kund som är duktig och bara toppar 20kW 5 ggr på en månad, pga han råkar köra en annan last några ggr samtidigt.
Jag belastar nätet oftare, men han råkar göra det lite mer några få ggr. Det är inte rimligt att han får betala mer än mig utan det borde vara tvärtom.
Det är ju även en överföringsavgift, så du får ändå högre nätavgift.

P pmd skrev:
Intressant. Det betyder alltså att det inte spelar någon roll om effekten tas ut under en timme eller under sju timmar?
Han pudlade och la till en kommentar om att det var fel redan i morse.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eller 2 minuter.

P
P Peter__1 skrev:
Jag kan ju bara nämna som ett appropå att E.ON ger sina kunder rabatt om dom får leverera den rörliga delen el till sina kunder.
Vad är "den rörliga delen el"? Finns det en fast del också, som alla måste betala oavsett hur mycket de förbrukar?
(Inte nätavgifter, alltså).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.