Tjenare
Har lite problem med cyklonen till stora 15kw spånfläkten, den är av masonit å har börjat säcka ihop lite å det har blivit hål i den
Jag har ett gammalt fläkthus från en större fläkt som står här, så frågan är om man kan bygga en avskiljare av den? Läste om nåt som hette thien-baffel, den såg rätt så platt ut, nästan som ett fläkthus. Hur bygger man en sådan?
Filterhus till en så här stor fläkt blir väl gigantiska? Ska ju förvisso va ett utlopp till tömningsfläkt som är på hela tiden
TR
 
http://www.jpthien.com/cy.htm

Om du inte redan hittat den, från eget test går de att bygga på många sätt och fungerar okej så länge som in är på sidan, ut är upp i mitten och spåret som ska låta skräpet åka till tunnan är stort nog för dammet/spånet.
Hela burken behöver vara nog stor för att sänka flödeshastigheten så skräpet inte sugs med vidare.

Använde bara min till slip och såg, så vet inte hur det hade gått att koppla den till exempelvis en hyvel.
 
Jo den har jag sett, men jag har istället börjat fundera på något fyrkantigt då det är lättare att bygga. Hittade nåt som verkar gå ut på att partiklarna slungas in i en tratt som leder partiklarna ner i en uppsamlare medan luften åker utanför. Undra om det kan fungera?
 
Öppen lucka som visar installation av rör kopplat till en tömningsfläkt i ett trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut. I mitt fall så kopplar jag röret till tömningsfläkten i tratten så skiten kastas in där å resterande luftflöde åker förbi. Nån som har testat nåt liknande?
 
D Djävulssnickarn skrev:
Tjenare
Har lite problem med cyklonen till stora 15kw spånfläkten, den är av masonit å har börjat säcka ihop lite å det har blivit hål i den
Jag har ett gammalt fläkthus från en större fläkt som står här, så frågan är om man kan bygga en avskiljare av den? Läste om nåt som hette thien-baffel, den såg rätt så platt ut, nästan som ett fläkthus. Hur bygger man en sådan?
Filterhus till en så här stor fläkt blir väl gigantiska? Ska ju förvisso va ett utlopp till tömningsfläkt som är på hela tiden
TR
Hej
Jag byggde en låda som står på högkant med insug högt upp på sidan, utsug på toppen på andra sidan och en vägg som sträcker sig mer än halva höjden ned. Ser att det är över ett år sedan du frågade men kanske kan du ändå ha nytta av idén. Den fungerar bra. Lycka till. //Dennis
 
  • Orange förvaringslåda på hjul i en verkstad, täckt med damm och användningsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smart idé, ska tänka på det om jag gör nån mer spånavskiljare
Till fläkten jag frågade om då lyckades jag hitta en stor cyklon på skroten
 
D Djävulssnickarn skrev:
Smart idé, ska tänka på det om jag gör nån mer spånavskiljare
Till fläkten jag frågade om då lyckades jag hitta en stor cyklon på skroten
Tack så mycket. Vad bra att du hittade det du behövde.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.