Jag har dålig cirkulation av vatten till radiatorer på övervåningen. Trots rengöring av smutsfilter i fjärrvärmecentralen vill det inte riktigt hoppa igång. Ser nu att det finns även smutsfilter på returen. Problemet är att avstängningen ligger på fel sida smutsfiltret. Det finns även avstängning på tillopp.

Kommer jag behöva tömma hela systemet på övervåningen, eller hur mycket hinner rinna ut om man gör systemet trycklöst först? Bild 1: visar smutsfilter i retur och avstängning på tillopp, bild 2 visar avstängning på retur invid centralen ca 1,5 meter under tak

• Smutsfilter på returledning med avstängning på tillopp visas med koppar- och vita rör, omgivna av inställningar i fjärrvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avstängningsventiler med röda handtag och kopparrör, del av ett rörsystem för fjärrvärmecentral.
    Skapa konto
Det är inga smutsfilter utan det är injusteringsventiler.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är inga smutsfilter utan det är injusteringsventiler.
Ah vad bra, toppen att jag inte började skruva i dem då!

Kan någon beskriva hur en injusteringsventil så här sist på returen är tänkt att användas?

Den är till för att justera in flödet i de olika slingorna/stammarna.

Vet du om det är enrörssystem eller tvårörsystem?
Diagram över enrörs- och tvårörssystem för radiatorer, med färgkodade rör för att visa flödet av värmevatten i systemen.
Skapa konto

RörmokarLäraren har en video som i stora drag förklarar varför man behöver justera in värmesystemet,

Länkar till TS andra två trådar i ämnet;
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerdelning-golvvaerme-radiatorer-kalla-radiatorer.332492/
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-foerdelning-mellan-vaningsplan.474688/

Toppen, tusen tack ska kika på videon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.