Byggahus.se
Hej!

Vi har återkommande problem med kallt värmningsvatten till radiatorer på övervåningen. Jag har nu upptäckt att det verkar vara fel på fördelningen mellan värmningsvatten till golvvärmesystemet och radiatorerna.

Liten beskrivning av mitt system:
I undercentralerna/värmeväxlaren (fjärrvärme) sitter en grundfos pump med tre lägen och pumpar värmningsvatten ut via rör som delar sig till två slingor på övervåningen samt ett rör till LK golvvärmesystemet (enkla förgreningar). I golvvärmens fördelarcentral (se bild) sitter som vanligt en shunt med vred både för flödesstyrning in samt temperatur (hur mycket av returvattnet som ska blandas upp). Flödeskranen har alltid varit inställd på max. Pumpen i golvvärmesystemet (grundfoss alpha L2) har sedan i sin tur inställningar för konstanttryck (låg/hög) eller proportionellt tryck (låg hög) eller konstant varvtal.

Nu till frågan: radiatorerna är alltså under perioder kalla trots att termostaterna är fullt öppna och det är kallt i rummen. OM jag i detta läge bryter strömmen till pumpen i golvvärmesystemet blir radiatorerna varma nästan direkt! Borde jag därför strypa flödesventilen till golvvärmeshunten? Tänker att pumpen i golvvärmesystemet själv skulle reglera det flödet men så funkar det kanske inte? Sägas bör att installatören satte den kranen på fullt öppet och ett antal vintrar har det också funkat med den inställningen utan att radiatorerna saknat värmningsvatten en enda gång.

Tänker att golvvärmens cirkulationspump borde stå på konstanttryck låg (=golvvärme i samma plan?) och sköta det flödet utan att jag stryper med ventilen...

Eller är det värmekurvorna jag borde ge mig på dvs öka lutningen på dessa kurvor så att värmeväxlaren tar ut mer värme med fallande utomhustemperatur. Dvs att värmen inte räcker till och då snor golvvärmen det som finns eftersom den har en egen pump. Det har dock inte varit speciellt kallt när detta inträffar.

Tips emottages tacksamt!

/Erik

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Inget svar
Prova med att sätta pumpen i FJV-centralen på max och GV-pumpen på min , den senare har för stort flöde kraft , så den tar vatten från radiatorgruppen , ha alla ventiler öppna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.