Jag har ett liknande projekt som i denna tråd men i mitt fall ska det tas upp ett hål för en lucka till ett utrymme under en terrass. Terrassen är en utbyggnad i anslutning till huset med gjutet golv uppskattningsvis 10-15 cm tjockt på en mur av leca med tjocklek 20 cm. Utrymmet under terrassen har kryphöjd ca 80-90 cm och vi behöver komma in för rördragning. Det finns alltså inga väggar eller annan konstruktion ovanpå golvet längs muren. Muren för den tänkta luck-placeringen är längs terrassgolvets och husets gavel, ca 100 cm från från husgrunden. Jag kan kika in genom en ventilöppning (se bild) och ser att det troligen funnits en öppning på den tänkta platsen för luckan då det verkar ha satts dit lecablock efter att muren gjordes. Utsidan är putsad så detta syns inte utifrån. Jag tänkte ta upp hålet längs de gamla vertikala fogarna. Det har murats lite konstigt så jag funderar på att lägga öppningen direkt under golvplattan för att inte det översta (vita) murblocket ska falla ner. Tänkte ta upp ett hål 60-70 cm brett med höjden motsvarande tre skift plus det vita murblocket. Bör jag lägga in plattjärn eller på annat sätt bära av? Kan ju bara arbeta från utsidan.

• Vy inuti en grå lecamurskonstruktion under terrass med en markerad tänkt öppning för rördragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.