9 938 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Göra om ventilation från duschen eller låta det vara?
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Jotack, isoleras måste det göras. När den varma luften möter kylan på vinterhalvåret så bildas vatten och det kommer rinna från kupan. Det gjorde det i alla fall förra året, och det finns ingen anledning att tro att fysikens lagar har ändrats till i år...
Och: "Better safe than sorry".
Men nu har jag flera bud på hur röret ska isoleras, allt från nätmatta till fästa isolering med buntband. Alumiumtejp läste jag i nån artikel nånstans att det var bra, därav frågan. Rent logiskt borde alla alternativ fungera.
Ska tillägga att det idag är en kallvind, men kommer att bli isolerat och uppvärmt inom några år. Jag tror att jag kör alternativet "Fäst isolering med något som gör att det sitter uppe" och ser hur det ser ut nästa år.
Tack för all input!
Och: "Better safe than sorry".
Men nu har jag flera bud på hur röret ska isoleras, allt från nätmatta till fästa isolering med buntband. Alumiumtejp läste jag i nån artikel nånstans att det var bra, därav frågan. Rent logiskt borde alla alternativ fungera.
Ska tillägga att det idag är en kallvind, men kommer att bli isolerat och uppvärmt inom några år. Jag tror att jag kör alternativet "Fäst isolering med något som gör att det sitter uppe" och ser hur det ser ut nästa år.
Tack för all input!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad göra åt ett irriterande, genomträngande ljud från ventilationen?
Ventilation -
Placering av frånluft (och allmänna råd om ventilation)
Ventilation -
Strömbrytare löser på forcerad allmän- och våtrumsventilation (Franke)
Ventilation -
Värmeförluster genom ventilation? (vid byte från FLVP till LVVP)
Värmepumpar -
Bastu i källare - frånluftsventilation genom annat rum
Bastu