Har rivit ett kök i gästhuset och tagit bort spisens uttag där jag nu vill ha ett vanligt. färgerna i nuvarande är;

Blå
Gul/grön
Brun
svart
grå

Kan jag bara koppla ur två av kablarna i grendosan, och vilka ska jag koppla bort?

Kan inget om el, men att få ut en elektriker till detta är helt kört, skulle därför uppskatta lite guidning :)

Du måste mäta vilka som har spänning, lämpligen med en multimeter. Att gissa kan bli helt förödande

Du måste byta apparatdosa, koppla loss och helst rycka ur två trådar. TROLIGEN ska du ha kvar blå, brun, grön/gul men som redan skrivits så måste man mäta för att vet och veta är ett måste.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok, tack för era svar, trodde det var en enklare operation, men släpper det till någon som kan.

Du kanske skulle ta lite bilder på uttag och elcentral för att underlätta en korrekt svar.

På papperet är det inga konstigheter här. Med de färger du har kan man anta att de har följande funktion:
Blå - Neutral
Gul/grön - Skyddsjord
Brun - Fas 1
svart - Fas 2
grå - Fas 3

Men kan vi vara helt säkra? Har det suttit en fungerande 230 V spis där tidigare? Kan vi lita på att neutral och skyddsjord är på plats? Hur ser det ut i elcentralen? Man kan aldrig koppla enligt färger utan att veta lite om anläggningen - alltså om man kan lita på färgerna.

Ett alternativ eller komplement till att mäta är att granska. Du kan lyfta på kåpan till kapslingen och kontrollera hur ledningen till spisen är inkopplad för att bekräfta att det inte är några konstigheter. Ett annat syfte med detta är att välja vilken av de tre fasledarna du ska använda. Om uttaget är tänkt att användas till någon större förbrukare bör du välja den fas som är minst belastad.

Sedan kan det som elmont antyder bli praktiska problem med att montera uttaget. Är det en infälld dosa passar inte alla uttag då dosan är för stor.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Du kanske skulle ta lite bilder på uttag och elcentral för att underlätta en korrekt svar.

På papperet är det inga konstigheter här. Med de färger du har kan man anta att de har följande funktion:
Blå - Neutral
Gul/grön - Skyddsjord
Brun - Fas 1
svart - Fas 2
grå - Fas 3

Men kan vi vara helt säkra? Har det suttit en fungerande 230 V spis där tidigare? Kan vi lita på att neutral och skyddsjord är på plats? Hur ser det ut i elcentralen? Man kan aldrig koppla enligt färger utan att veta lite om anläggningen - alltså om man kan lita på färgerna.

Ett alternativ eller komplement till att mäta är att granska. Du kan lyfta på kåpan till kapslingen och kontrollera hur ledningen till spisen är inkopplad för att bekräfta att det inte är några konstigheter. Ett annat syfte med detta är att välja vilken av de tre fasledarna du ska använda. Om uttaget är tänkt att användas till någon större förbrukare bör du välja den fas som är minst belastad.

Sedan kan det som elmont antyder bli praktiska problem med att montera uttaget. Är det en infälld dosa passar inte alla uttag då dosan är för stor.
Så här ser det ut. spis3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spis2.jpg
Skapa konto
spis1.jpg
Skapa konto
spis1.jpg
Skapa konto

Bild nr. 2, kopplingsdosan. Var kommer den in i det här?

"gula torix" och klippta trådar i dosan, luktar hempul ;(

hempularen skrev:
Bild nr. 2, kopplingsdosan. Var kommer den in i det här?
Kopplingsdosan går dels till spisuttaget, dels till en ojordad strömbrytare.

nisse123 skrev:
"gula torix" och klippta trådar i dosan, luktar hempul ;(
Det är det säkert.

Det verkar som att vi som är misstänksamma och försiktiga fick en pinne på pluskontot ikväll :)
Den där ojordade strömbrytaren, vad i all världen gör den på spisledningen?
Och den där kopplingsdosan, det är svårt att se, men inte verkar det finnas tre faser i den om den också ska innehålla ledningar till strömbrytare och lampa?
Till sist, centralen är suddig, vilken märkström har säkringarna till spisledningen?
Det finns mao anledning att granska allt detta närmare, och några råd för exakt hur du ska koppla in uttaget går (ännu) inte att ge.

Vad jag kan tyda ut av bilderna så är det:
- bara två faser till perilexuttaget.
- tredje fasen delar upp sig till två kablar varav den ena är till strömbrytaren.
- till strömbrytaren går både fas och nolla, mao så borde förbrukaren som styrs av strömbrytaren ligga efter dito, då bör jorden följa med till strömbrytaren och gå vidare till förbrukaren.

Med tanke på att en jordtråd & fas till perilexuttaget är avklippta så skulle allt behövas gå igenom ordentligt.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
De gula torix är tillverkad av 3M och rätt vanliga i några länder (t.ex. USA, Italien). Men resten är säkert hemmapul!

tommib
Yikes!

De där klippta ledarna är ju direkt livsfarliga. Se till att strömmen är helt av innan du rör något i dosorna.
jag tycker mig också se lite bar koppar precis innan det spruckna perilexuttaget, hoppas det är den bruna som är klippt i matande ände, men inte snyggt oavsett.

Håller helt med om att denna anläggning behöver gås igenom noggrannare. Se det från den ljusa sidan, det blev just ett större jobb att locka dit elektrikern med :)

tommib skrev:
Se det från den ljusa sidan, det blev just ett större jobb att locka dit elektrikern med :)
Japp, det är så jag ser det, uppskattar de svar och goda råd jag fått. Inget jag ger mig på själv, och som du skriver så blev det ju lite mer att locka elektrikern med.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.