Hej!

Hoppas någon kunnig kan svara på detta. :)
Jag har ett tvättrum som jag vill göra om till badrum (med bubbelbadkar). Det finns i dag en godkänd våtrumsmatta, samt godkänd golvbrunn. På väggarna har vi tänkt att måla med ett sk "våtrumssystem".

Nu till mina frågor: Det finns redan rör dragna till ett grovkök, samt till tvättmaskinen. Men nu har jag läst att man inte får ha synliga rör där det kan utsättas för vatten?? Är det krabbigt för en rörmokare att dra om rören så de passar till ett badkar, så det blir godkänt? Får man ha avloppet från tvättmaskinen till samma avlopp som man har till badkaret?

Vi har ju även en tvättmaskin, som vi har tänkt att flytta på. För detta måste en elektriker dra om el-ledningarna, så det hamnar i rätt "zon" men eftersom vi även vill ha ett bubbelbadkar, så måste det ju dras el till det med (villket kommer att vara ca 1 meter ifrån) Är detta överhuvudtaget möjligtoch hur lånt ifrån badkaret får en tvättmaskin stå? Dras det i så fall från samma el-ledning som till tvättmaskinen?, måste vi ha badkaret på plats när detta ska göras? (gäller ju även om det kommer en rörmokare som måste dra om rören, måste vi alltså ha badkaret på plats redan när han kommer?)

Vi har även lust med att sänka taket för att sätta in spotts går det att göra på egen hand i ett våtutrymme?

Tack för att ni tog er tid att läsa igenom min fråga :)

Är det ingen som kan svara på någon av mina frågor??.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.