Hej
Nu skall du få ett lite annorlunda råd: plantera 2 rader Rosa Rugosa. minst en meter in från gatan 75 cm mellan raderna.
Rosorna kommer at över hela framsidan och bli 1,5 meter höga. Kraftig mörkgröna blad med rosa och röda rosor.
Rosorna förökar sig med markskott, häcken blir många meter bred.
Jag har provat, jättesnyggt.

Rumsindelning står det ovan och det är nog det viktiga; inte vad som finns på marken., Rosa rugosa eller något annat lättodlat som en häck mot gatan. Sedan skulle jag inte satsa på massor av singel och sten som passar bättre mot nya "postmoderna" hus. Odla gräs istället men jämna till gräsmattan.
Som någon ovan skrivit är ju det viktigaste att skärma av mot grannens hiskeliga långtradare. Ta ett högt plank om stadsplanen medger det och plantera sedan klängväxter eller andra höga buskar på din sida av planket. Om ett högt plank inte är tillåtet börja med ett lägre plank / staket men planera buskarna på din sida av planket så att de blir höga på sikt - tiden går!
Lycka till!!
Flundran

Det finns fler värstingar än parkslide även om den ligger i topp. Rosa rugosa eller vresros borde inte få saluföras pga av att den sprider sig så okontrollerat och invaderar naturen där den slår ut den ursprungliga växtligheten.

http://www.svd.se/tradgardens-varstingar

• Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
Mur utan bindemedel? (Bruk etc)

Är det mursten som är dess rätta namn?

Muren skall bli ca 50-60cm hög, och jag vill alltså undvika att behöva ha bruk mellan stenarna.. Men vad heter själva modellen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.