8 548 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Göra om fast elinstallation till kontaktuttag
Sannolikt är det det 3-fas i dosan men det säkerställer man med en mätning innan man går vidare med att ändra på installationen.
Jag har en liknande installation. Hos mig hade de dock satt en trefas strömbrytare över dosan och sedan fast anslutit tvättmaskinen. Torkskåpet hade eget uttag en bit bort. När tvättmaskinen byttes så blev det dubbelt uttag med olika faser via en fyrledare.
Rörande det brända uttaget så kanske man kan använda kabeln som redan finns, men...
...koppar brukar bli spröd när den hettats upp okontrollerat med plast runt så kabeln bör definitivt bytas. Ledarna är inte tillräckligt långa för att kortas, visserligen kan man förlänga med en wago men det är bara onödigt här.
Rörande det brända uttaget så kanske man kan använda kabeln som redan finns, men...
...koppar brukar bli spröd när den hettats upp okontrollerat med plast runt så kabeln bör definitivt bytas. Ledarna är inte tillräckligt långa för att kortas, visserligen kan man förlänga med en wago men det är bara onödigt här.
Kontakta elektriker och stoppa dit en infälld 400V uttagH Herr Vedpanna skrev:I vårt hus finns det ett uttag som tidigare varit kopplat direkt till tvättmaskinen/torktumlarn. Förra ägaren installerade ett dubbelt uttag för stickkontakt där men det fungerar inte som det ska (osäker på om det ens är rätt kopplat). Skulle vilja byta ut denna och sätta dit ett vanligt vägguttag istället med enbart ett uttag då jag vill koppla in nya tvättmaskinen. Jag är helt ny på detta och undrar egentligen om detta som vanlig lekman är möjligt/tillåtet att göra själv?
https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-2-vagsuttag-440v
Nu är det väl förvisso bara i offentliga lokaler samt kontor som man får ha två faser i ett och samma schucko-uttag? Men det kan ju vara en sådan miljö som ifrågavarande uttag återfinns i, förstås... I övriga fall torde det vara lagligare med två enkeluttag med var sin tre-ledare (olika fas) till.tommib skrev:
Nej, det är att modifiera installationen eftersom du måste byta till en fyrledad kabel.
Men jag vet vad jag skulle gjort...
TS, uttaget är bränt och behöver bytas. Välj ett uttag av god kvalitet (jag gillar Elko men Schneider är också bra). Välj gärna ett dubbeluttag med separata brunnar, som det ovan. Då kan du, om du vill vara kriminell, byta kabeln till en fyrledare också och få med dig två faser ut från kopplingsdosan.
Har du en referens till det? Dvs var exakt regleras det du påstår?3 305 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Nej, var har du fått det ifrån?3 305 skrev:
Däremot ska det såklart vara ett uttag som är godkänt för det, exempelvis detta: länk
Det är väl enklare att gå ut med en femledare än 2 treledare? I vårt gamla hus gick elektrikern ut med en 5-ledare till första uttaget, drog därefter en 5 ledare till nästa och sen vidare därifrån med en 3-ledare, en fas i vardera uttag, vilket var bra för oss som använde 2 tvättmaskiner och en torktumlare.3 305 skrev:
Skulle det vara olagligt?
En värmepumps torktummlare har bara 800W inkopplingseffekt, så är det säkrat 13A är det inga problem köra båda på samma säkring. Många tvättmaskiner är 2300W, men kanske finns dom med klenare värme också?
@Herr Vedpanna
Bara en kontrollfråga, finns det någon dusch eller badkar bredvid där uttaget sitter / tvättmaskinen står?
Om ja, hur nära?
Bara en kontrollfråga, finns det någon dusch eller badkar bredvid där uttaget sitter / tvättmaskinen står?
Om ja, hur nära?