Har ett badrum på ca 2 x 3 meter som idag har toalett, handfat och badkar.
Då vi redan har 2 till badrum i huset behöver vi inte ett tredje våtrum.
Badrummet har idag plastmatta på golv och väggar från 90 talet skulle jag gissa.
Någon som vet ungefär vad det skulle kosta att göra om det till en gäst toa?
Hade helst velat ha ett typ klickgolv därinne och vanliga målade väggar. Är det möjligt?
Vill ha bort badkaret och inte ha någon dusch utan bara toalett och handfat.
Någon som vet hur man går tillväga och vad något sånt skulle kosta mellan tummen och pekfingret...

BirgitS
Man kan inte vara säker på att en plastmatta som är mer än 20 år håller tätt och därför bör den bytas ut mot ett modernt tätskikt eftersom även toaletter utan bad och dusch ska ha tätskikt på golvet med 5 (eller om det är 10) cm uppvik på väggarna.

Om du menar något trägolv med klickgolv så är det ju bra att tänka på att golvet i en toalett kan utsättas för en hel del (någon som kräks på väggen till toa, en del av manligt kön stänker en del) så golvet behöver ju klara av ordentlig rengöring med vatten och rengöringsmedel.

Frågan är egentligen om man _måste_ våtrumsskydda golvet är man river ut plastmattan från -90-talet såvida golvet under är hyfsat och kan åtgärdas utan något nytt golv. Kravet på våtsäker toa fanns inte då jag byggde -06 och jag har inte haft något problem, vare sig med herrar eller småkillar som lär sig sikta rätt. Jag har grangolvstiljor. Om det var jag skulle jag fundera på att slira lite ...

Att försäkringen inte gäller om någon glömmer stänga av handfatskranen är en annan femma.

BirgitS
yonna yonna skrev:
Att försäkringen inte gäller om någon glömmer stänga av handfatskranen är en annan femma.
Liksom om det blir smygläckage i någon rörskarv.

Vi bor i en 3 vånings villa. Och barnen har egna badrum + toalett på sitt plan. Och vi har ett eget badrum på vårt plan. Det som vi tänker ska göras om till gästtoa ligger alltså på Entré plan. Ett alternativ är kanske att lägga in ny våtrumsmatta..
Men en fundering jag har då är hur man gör med golvbrunnen? Och hur gör man med rören som går till duschen/badkaret i dagsläget?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.