Så här är förutsättningarna:
Hus på platta, litet badrum, nedre plan där det idag finns dusch, toalett och handfat.
Denna dusch använder vi aldrig men övriga faciliteter såklart.
Sugen på att renovera detta men mindre sugen på att byta golvbrunn, byta skivor i väggar osv. för ett duschutrymme som inte används.
Funderingar har börjat om man inte skall ta bort duschmöjligheten och bara få en schysst toalett. Då slipper man ju en hel del, dels kostnader och dels en stor del av riskerna med badrummet. (menar vid försäljning då man har massa trassel med 10års ansvar för fel osv.)
Sen dessutom så känns hela renoveringen helt plötsligt helt överkomlig i arbetsbörda för att göra själv.

Är det korkat att ta bort ett duschrum? Värdesynpunkt?
Hur pluggar man det gamla avloppet som sen skall flytas igen?
Kom gärna med synpunkter och förslag.

Rummet är 1,6x1,6m. Känns mer rimligt som toalett än som badrum...

Hade lite samma funderingar som dig men stötte på problem. I ett hus med mer än en våning så måste det nämligen enligt tillgänglighetskraven i BBR/BÄR finnas duschmöjligheter på entreplanet. Dessa regler kommer man inte undan ifall man gör förändringar som kräver att man lämnar in en bygganmälan till kommunen. Och en sådan måste man lämna in om man tex rör bärande konstruktioner, installerar eller väsentligt ändrar vatten och avlopp osv. Här står mer exakt vad som gäller: http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/behover%20_jag%20_bygglov_%20upplaga%2013.pdf

hmmm. okej.
Nu tror jag att jag ignorerar att jag just såg det där...

Fler idéer?

Man kan inte få för många duschar i ett hus där det bor tonårsbarn så om Du bara får ett duschutrymme kvar skulle jag avråda både för egen bekvämlighet och framtida spekulanter inför en framtida försäljning. Jag avråder även utifrån det aktuella regelverket eftersom detta vid en framtida försäljning kommer att vara ett problem när fastigheten inte uppfyller regelverket som det borde och ännu fler potentiella spekulanter försvinner.

jaha, så är det nog....
Barnen är ju snart tonåringar, så då kommer väl det där med duschandet igång.
Kanske dumt att ändra...

Vad kan det kosta att leja in ngn som byter ut brunnen, samt flyter in den nya med korrekt fall i ett så litet badrum?
Det är ju idag redan rätt fall i rummet så i princip skall ju bara brunnen bilas bort, bytas ut och gjutas på plats. Sen fyller man på med tillräckligt med flyt för att täcka några golvvärmeslingor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.