elmont skrev:
Beroende på vilken spänning elementen är tillverkade för så behöver eller behöver man inte nollan. Har man tre faser och nolla (och naturligtvis jord) kan man ansluta spisar med valfri elementspäning.
Inte alltid jorden följer med elementdragningen...

Odjuret skrev:
Är det jämn belastning så behövs inte nollan när det är 3fas... enkelt sagt... eller minns jag helt galet nu..... Nollan behövs om det är ojämn belastning.
Näää nu vart jag osäker men kan inte någon av proffsen rätta mig här...
Med en belastning för 400 V så behövs ingen nolla oavsett ojämn eller jämn belastning. ALLA 400V elelementinstallationer ÄR ojämna belastningar i praktiken.

En värmepatron är i många fall Y kopplad utan nolla men där har man koll på belastningen för alla 3 faserna så mittpunkten hamnar för det mesta nära nollpunkten.

Protte

O
prototypen skrev:
Med en belastning för 400 V så behövs ingen nolla oavsett ojämn eller jämn belastning. ALLA 400V elelementinstallationer ÄR ojämna belastningar i praktiken.

En värmepatron är i många fall Y kopplad utan nolla men där har man koll på belastningen för alla 3 faserna så mittpunkten hamnar för det mesta nära nollpunkten.

Protte
Alltid lär man sig nånting nytt, när behövs nollan i 3 fas sammanhang? alltså om man inte ska köra enfas? Tänkte eftersom vissa spisar vill ha nolla, är det för att vissa saker i spisen drivs som enfas?

Jag gillar å lära mig nya saker!

De modern hällarna är 230 V för att passa i flera länders elsystem och de kräver nolla även om de matas med 3-fas för att hålla spänningen till 230 V även om det bara är halva spisen som används. Det är samma problem som när PEN går av (dock inte risk för personskada), sök på forumet om brott på PEN.

Protte

För dom som kanske inte känner till det så sitter det även element i spisar, ugnar mm. En spisplatta är ett element, värmestavarna i ugnen är element. Element är en samlande beteckning på en detalj som omvandlar elektrisk ström till värme, när vi snackar el vill säga.

Kanon, idag har jag lärt mig mycket!
Mycket trevlig illustration också utav "prototypen" Tack och bock för det...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.