Jag förstår inte vissa delar av ditt resonemang. En varmvatten beredare har ingen egen överströmssäkring ( endasr överhettningsskydd) så en kortslutning mot jord i en värmespiral kommer att lösa ut gruppsäkringen på t.ex 10a om det inte finns jordfelsbrytare som kopplar ur innan vi har en fullt utvecklad kortslutning.

Kan inte en apparattillverkare förutsätta att en stickproppsansluten apparat kommer att skyddas av en säkring på max 16 a eftersom det är vad ett vägguttag är godkänt för. Därav min osäkerhet i frågan.

Sedan tror jag att det kommer att fungera utmärkt att bara dela upp 20 a gruppen.

Jo det ligger väldigt nära till hands att anta att tillverkaren har antagit att matningen har en viss maximal säkring. Och en apparat som kommer med stickpropp bör man heller inte ansluta till en kraftigare matning än 16 A. Efter en bedömning av risken tycker jag ändå att man av praktiska skäl kan tillåta just en ugn på 20 A.

Men det är en liten gråzon. Produktstandarden för säkerhet säger ingenting om maximal avsäkring. Den säger bara att apparater inte på något sätt får förlita sig på skydd i den fasta installationen som säkringar och JFBer. Fel i apparaten "får" inte lösa säkringar i centralen. Man menar nog där fel av mer intern natur. Fel i anslutningskabeln kan ju inte apparaten i sig ge något skydd mot.

Apparater ska vara märkt med effekt eller ström som alltså är den normala driftseffekten. Ibland anges strömmen bredvid symbolen för en säkring vars betydelse har diskuterats ganska hett.

Så vad man behöver se till är att anslutningskabeln inte påverkar frånkopplingen vid fel. Där finns t.ex kravet på minst 2.5 mm² för 20 A som kortslutningsskydd.

Men som sagt, normalt ser man till att stickpropp = max 16 A.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det enda jag ser som tveksamt är Mikaels uttag lagt på spismatningens 20 A matning, även om det sitter så till att det normalt inte används för något annat är det inte otänkbart och dessutom formellt utom Schuko - 16 A. Att däremot lägga ugnen fast eller via spisanslutningsdon till samma matning trots att den levereras med stickpropp ser jag som i praktiken ok. Det är ju typexempel på utrustning vars "last står under kontroll" och kortslutningsfallet är inget problem vid anslutningssladdens dimension.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R
Men kan man ha 2,5mm kabel från ugnen om kabeln i väggen är 4mm i sin tur?

Roland112 skrev:
Men kan man ha 2,5mm kabel från ugnen om kabeln i väggen är 4mm i sin tur?
Ja det funkar i ditt fall men det är lite av ett specialfall där en riskbedömning har gjort att det känns OK. Men använd inte ett vanligt vägguttag till ugnen. Välj istället en norwesko kontakt eller helst fast anslutning.
I den riskbedömning ingår att det är en känd last som håller sig under 16 a 3680w. Hade ugnen varit stämplad med 5000w, då hade bedömningen blivet annorlunda.

Generellt gör man inte så i en gruppledning. En nedgång i kabelarea sker normalt ihop med en säkring på lägre valör än vad den tjocka matande kabeln är säkrad med . Exempel: en 25 a matning med 6 mm2 skall övergå till 2,5 mm2 i det fallet placeras en 16 a säkring i övergångspunkten. Undantag finns vid t.ex markförlagda ledningar och anslutningskablar.

Det skulle ofta innebära större problem om man försöker hålla arean lika på anslutningssladdar eftersom genomföringar, avlastningar, anslutningar osv är inte avpassade så risken är att det blir ett dåligt jobb. Och i bostadsfallen med vanligtvis max 25 A mätarsäkringar är just kortslutningsfallet inget problem ens vid minsta arean 1.5 mm2. Det är belastningen man får se till i det fallet och då lätt tumregelmässigt gå ner i area vid anslutningarna.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
R
tack alla för er hjälp! Det löste sig!.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.