Hej,

Jag ska bygga ett skåp där jag behöver totalt tre stycken limfogsskivor
2 st 650x300 och 1 st 504x300
Virket jag har är planhyvlat 140x18 i 2300 längder.
Helst vill jag limma ihop dem till drygt 300 för att kunna klyva till exakt mått i efterhand.

Har ni några tips på:
1. Lämplig bredd på stavarna till limfogen?
2. Ska jag limma dem som tre separata eller en enda stor och kapa i efterhand?

Jag skulle klyva 140 virket på 3 och vänt på varannan bit. Är 18mm det måttet du vill ha på limfogen eller ska du plana ner det till rätt mått? Är det 18mm som du ska ha så skulle jag kexat ihop det. Jag hade grovkapat längden och limmat ihop dem på en gång i bredd. Jag tycker att det är lättare och då får man fler bitar och kan välja de som är finast.

18 mm ska de va men har ingen kexmaskin tyvärr.
Har funderat på om det går att åstadkomma en snållösning med en falsfräs på handöverfräsen.
Men tänker å andra sidan att lim borde räcka, om jag har tillräckligt med tryck ovanifrån också

Men du menar att limma de 3 skivor separat?

Skit i falsar o kex o annat. 300mm är inga problem att hålla plant i limningen om du använder clamping cauls.

Jag hade limmat dom en och en, 3 separata limningar alltså. Mindre stress + du kan individuellt välja stavar till varje limfog.

Frågan angående stavbredd är svårare, det beror på. Personligen hade jag siktar på 60mm stavar (+ lite övermått för slutlig klyvning), tycker oftast bredare stavar är snyggare. Kanske aningen mindre formstabilt än smalare stavar men byggs det ihop till ett skåp sen där limfogarna håller varandra ser jag inget problem.

• Gilla
Rosendals design och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.