3 479 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Skapa limfog av furu till trapp
Sitter och funderar på sommarens trappprojekt, skulle vilja göra så mycket som möjligt själv.. Har en kontakt som kan fixa furuvirke torkat under tak till bra pris.
Läste någonstans att det då torkar till ca 20 % och behöver fortsätta torka inomhus ett halvår för att bli möbeltorrt. Köper jag det nu kan det ligga i uppvärmt utrymme till sommaren.
Men vilka dimensioner ska man skaffa? Har tänkt att 100x45 vore lämpligt för att få en slutlig tjocklek på 35-38mm.
Är det rätt tänkt eller ska jag skaffa större eller mindre dimensioner på materialet?
Läste någonstans att det då torkar till ca 20 % och behöver fortsätta torka inomhus ett halvår för att bli möbeltorrt. Köper jag det nu kan det ligga i uppvärmt utrymme till sommaren.
Men vilka dimensioner ska man skaffa? Har tänkt att 100x45 vore lämpligt för att få en slutlig tjocklek på 35-38mm.
Är det rätt tänkt eller ska jag skaffa större eller mindre dimensioner på materialet?
Nja, det beror väl på hur mycket du kommer att behöva hyvla. Är alla brädor helt raka och kvistfria t ex?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
Hur mycket maskiner har du tillgång till. Du behöver rikt- och planhyvel om du inte tänkt handhyvla hela sommaren.
Finns färdig limfog i trappstegsstorlek annars. Då kan du fokusera på vangstycken och formatsågning etc.
Annars brukar sågat virke vara 52 mm och om du kan hitta bredare virke typ 150 så kan du klyva dem på mitten och bli av mitt kärnan och sprickor.
Plansteg kan med fördel vara 40 mm.
Finns färdig limfog i trappstegsstorlek annars. Då kan du fokusera på vangstycken och formatsågning etc.
Annars brukar sågat virke vara 52 mm och om du kan hitta bredare virke typ 150 så kan du klyva dem på mitten och bli av mitt kärnan och sprickor.
Plansteg kan med fördel vara 40 mm.
Skulle inte tro att allt är rakt och kvistfritt.. Har tillgång till de flesta hobbymaskiner och det finns budget för någon till. Tycker att det är svårt att hitta priser för färdig limfog att jämföra med.
Men det är kanske en bättre idé att köpa till stegen och limma till vagnstyckena.. Men är det bättre att köpa lite bredare än 100 för att inte få så många fogar? Blir inte risken att det spricker större med större bredd?
Men det är kanske en bättre idé att köpa till stegen och limma till vagnstyckena.. Men är det bättre att köpa lite bredare än 100 för att inte få så många fogar? Blir inte risken att det spricker större med större bredd?
Färdiga limfogar förenklar jobbet väldigt mycket! Så i första hand skulle jag absolut rekommendera det. Men får du inte tag i något färdigt så skulle jag köpa 225mm breda plankor, klyva bort kärnan och sedan se till så att bitarna vänds rätt dvs så att årsringarnas centrum vänds från varandra.
Det är inga problem att varje "stav" i fogen är 100mm.
Lycka till!
Det är inga problem att varje "stav" i fogen är 100mm.
Lycka till!
Klicka här för att svara