I vårt torp så är vinden i stort sett oinredd, det har gjorts halvtaffliga försök att isolera halva vinden och det ligger nåt slags skivgolv av okänd sort på golvet. Så det skulle vara till att riva bort allt och börja om. Skulle vilja öppna upp och göra en stor användbar rymd av det hela, men det är i nuläget två balkar som går rätt igenom rummet som gör det svårt att föreställa sig hur man skulle kunna utnyttja utrymmet bäst.
Vad är det för konstruktion egentligen, kan man tänka sig att man lösa husets strukturella integritet på nåt annat sätt än genom dessa balkar? Jag har rödfärgat hur balkarna går.
Vad är det för konstruktion egentligen, kan man tänka sig att man lösa husets strukturella integritet på nåt annat sätt än genom dessa balkar? Jag har rödfärgat hur balkarna går.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är en gammaldags takkonstruktion utan riktiga takstolar. Takbjälkarna bärs i sin tur av två (minst)
längsgående åsar som i sin tur vilar på dina rödmarkerade bjälkar. Dessa senare fungerar dels som stöd för åsarna, dels som en ersättning för obefintliga hanbjälkar. (Hanbjälke kallas den vågräta regel som brukar finnas på takstolar och som har till uppgift att förhindra att takstolarna kalvar ut) Funktionen hos dina röda stockar går säkert att ersätta.
längsgående åsar som i sin tur vilar på dina rödmarkerade bjälkar. Dessa senare fungerar dels som stöd för åsarna, dels som en ersättning för obefintliga hanbjälkar. (Hanbjälke kallas den vågräta regel som brukar finnas på takstolar och som har till uppgift att förhindra att takstolarna kalvar ut) Funktionen hos dina röda stockar går säkert att ersätta.
Intressant! Vet du vad denna slags konstruktion kallas?J justusandersson skrev:Det är en gammaldags takkonstruktion utan riktiga takstolar. Takbjälkarna bärs i sin tur av två (minst)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag vet inte om just denna har något namn. Den verkar lite hemvävd. Takkonstruktioner baserade på åsar dominerade annars helt bland timmerhus förr.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vårt första hus, en gammal fiskarstuga på Asperö i Göteborgs södra skärgård, var byggd på liknande sätt.J justusandersson skrev:
Dvs med åsar upplagda på gavlarnas timmerstomme och med ett par upplag däremellan.
Stugan var gissningsvis från 1820-talet.
Jag kan tänka mig att den rödmarkerade konstruktionen är ersättning för en helt upptimrad mellanvägg,
för att det skall gå att ta sig mellan de olika sektionerna.
Men att ta bort den helt vore nog förödande, om den inte ersattes med en fullvärdig takstol.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det var ju så här man byggde förr för då gjorde man ju aldrig fristående självbärande takstolar man lade dit. Ska man få bort sånt där så handlar det ju i princip om att göra en ny takstol men det innebär ju inte att man slipper strävor för det. Taket ska ju bäras även av en nyare konstruktion. Som jag ser det så är takhöjden för låg för att man ska kunna göra nåt som fungerar. Taket ska bäras och man vill inte ha nå strävor i "rummet" och det blir ju lite av ett moment 22.
Ja, jag skulle ju aldrig börja riva i det själv utan att veta vad jag håller på med. Men kan en vanlig snickare avgöra hur vi ska göra eller måste det vara en byggnadsingenjör typ?KnockOnWood skrev:
Vårt första hus, en gammal fiskarstuga på Asperö i Göteborgs södra skärgård, var byggd på liknande sätt.
Dvs med åsar upplagda på gavlarnas timmerstomme och med ett par upplag däremellan.
Stugan var gissningsvis från 1820-talet.
Jag kan tänka mig att den rödmarkerade konstruktionen är ersättning för en helt upptimrad mellanvägg,
för att det skall gå att ta sig mellan de olika sektionerna.
Men att ta bort den helt vore nog förödande, om den inte ersattes med en fullvärdig takstol.
Ah, så du menar att det blir svårt att göra en konstruktion som inte innebär att utrymmet delas på mitten?S Stefan1972 skrev:Det var ju så här man byggde förr för då gjorde man ju aldrig fristående självbärande takstolar man lade dit. Ska man få bort sånt där så handlar det ju i princip om att göra en ny takstol men det innebär ju inte att man slipper strävor för det. Taket ska ju bäras även av en nyare konstruktion. Som jag ser det så är takhöjden för låg för att man ska kunna göra nåt som fungerar. Taket ska bäras och man vill inte ha nå strävor i "rummet" och det blir ju lite av ett moment 22.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag ser inga svårigheter i att ersätta din rödmarkerade konstruktion med något som är mindre i vägen. För att bättre bedöma möjligheterna skulle jag vilja se några bilder som är närmare timret i det aktuella läget.
Klicka här för att svara