5 398 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Göra hål för 2x16mm VP-rör genom 15cm tjock tegelvägg
Hej.
Jag är i färd med att sänka innertaket i min lägenhet och tänkte då passa på att dra lite kablar i taket. I denna process behöver jag bland annat göra hål för två st 16 mm VP-rör genom en 15 cm tjock tegelvägg. Har letat runt här på forumet och googlat men inte hittat något som varit till hjälp. Så hur gör jag detta enklast möjligt? Jag har tillgång till en vanlig medelmåttig borrmaskin.
Mvh
Jag är i färd med att sänka innertaket i min lägenhet och tänkte då passa på att dra lite kablar i taket. I denna process behöver jag bland annat göra hål för två st 16 mm VP-rör genom en 15 cm tjock tegelvägg. Har letat runt här på forumet och googlat men inte hittat något som varit till hjälp. Så hur gör jag detta enklast möjligt? Jag har tillgång till en vanlig medelmåttig borrmaskin.
Mvh
Jag föredrar ju en borrhammare jag men oavsett så börja med en relativt tunn borr och ta det mjukt och försiktgt.
När du väl har ett hål så kan du sen gå upp på grövre och borra in från båda håll. Då slipper man riskera en "krater" där borren går ut
När du väl har ett hål så kan du sen gå upp på grövre och borra in från båda håll. Då slipper man riskera en "krater" där borren går ut
Gjorde ett sånt hål idag, billig borrmaskin och borr från rusta.
Var som att skära i smör, valde utan slag.
För att få hålet lite större än de 12mm borren var på drog jag bara med
borren på alla sidor som en fräs. Dammade väldigt mycket.
Var som att skära i smör, valde utan slag.
För att få hålet lite större än de 12mm borren var på drog jag bara med
borren på alla sidor som en fräs. Dammade väldigt mycket.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Såga hål i reglar för el
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Konstruktion för "maskinhall" med telefonstolpar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad är det för hål på min gräsmatta?
Gräsmatta -
Borra hål för nätverkskabel
Fasad -
Hur hittar jag borrhål för bergvärmepump