4 337 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Göra golv i äldre stamledningsschakt tätt.
Du har rätt men detta är ett schakt med stammar som servar flera lägenheter (över/under) och har fanns före min tid. Så målet för min del är väl att göra det hyffsat vattentätt, så bra det går så att man dels upptäcker det och dels skyddar grannar vid ev läckage. Om möjligt ordna ett skvallerrör (blir dock svårt med fall). Det finns en stor inspektionslucka. Funderar på att skicka ner en sån där fuktlarm eventuellt. Egentligen är det ju föreningens schakt. Det går allt möjligt i det schaktet.
Ja, det var jag med på.A Andreas Kneg skrev:
Ja, i praktiken får man nog se det så. Trist att det är fuskbyggt, men kan å andra sidan inte se att det ingår i ditt underhållsansvar att förbättra detta. Hade jag varit i ett läge där det varit ett bra tillfälle att riva delar av slitsen (dvs. om du ändå skall byta ytskikt) hade jag passat på att fixa det, men att försöka åstadkomma något vettigt genom en inspektionslucka en meter upp, näe, det hade jag släppt.A Andreas Kneg skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast alltså var finns schaktet? Pratar vi badrum eller? Där borde ju tätskikten vara formade så att du utan vidare ska kunna ha ett öppet schakt på det viset. Tror inte föreningen eller de som i framtiden ska göra nå rörjobb där blir så roade av att de i lägenheten gjuter och grejar där ? Dessutom har jag svårt att tro att det blir vattentätt ändå.
Hej, det är i ett schakt som ligger bredvid ett badrum i en hall där stammen går. Både avlopp och trycksatt går där. Sen har man dragit pex och avlopp därifrån till badrummet som ligger precis bredvid.
Vad händer om din granne ovanför får en läcka?
Mest troligt så rinner ju allt vatten ner till källaren och vidare till en brunn eller så ser någon boende det ganska snabbt och larmar, alltså som det ser ut idag
Tätar du och det börjar komma vatten från ovan och du inte är hemma så kan det ju bli stora skador...
Om det sen ska dras nytt eller, tex fiber, stambytas eller annat och du har spacklat igen schaktet så blir det nog inte så poppis.
Ska det rätas till så ska det nog göras på alla våningar så att varje lägenhet tar hand om "sitt" ev läckage eller så ska schaktet göras så det inte är tillgängligt från lägenheterna men däremot öppet hela vägen för ev utströmmande vatten, ev med någon form av brand skydd
Mest troligt så rinner ju allt vatten ner till källaren och vidare till en brunn eller så ser någon boende det ganska snabbt och larmar, alltså som det ser ut idag
Tätar du och det börjar komma vatten från ovan och du inte är hemma så kan det ju bli stora skador...
Om det sen ska dras nytt eller, tex fiber, stambytas eller annat och du har spacklat igen schaktet så blir det nog inte så poppis.
Ska det rätas till så ska det nog göras på alla våningar så att varje lägenhet tar hand om "sitt" ev läckage eller så ska schaktet göras så det inte är tillgängligt från lägenheterna men däremot öppet hela vägen för ev utströmmande vatten, ev med någon form av brand skydd
Kommer det stora mängder vatten från grannen ovanför så är det kört i alla fall. Gamla sekelskifteshus som detta har vanligen träbjälklag med byggmästarfyllning. Vatten kommer att droppa och rinna längs hela taket. Det som man möjligen kan upptäcka är droppläckage i schaktet om det finns en tät botten och ett skvallerrör.
Scenariot att bostadrättsföreningar som förvaltar hus från förra sekelskiftet ska bygga nya schakt enligt modern standard i de gamla husen ser jag inte som så troligt. VA har installerats för väldigt länge sedan (typ 70-tal är nog vanligt) och följer den standarden, alltså ingen standard. Vid köks- och badrumsrenoveringar försöker man göra det bästa av situationen och om möjligt flytta skarvar på tappvattenledningar till badrummen. Men ibland går det inte utan en total ombyggnad och då får det vara.
Scenariot att bostadrättsföreningar som förvaltar hus från förra sekelskiftet ska bygga nya schakt enligt modern standard i de gamla husen ser jag inte som så troligt. VA har installerats för väldigt länge sedan (typ 70-tal är nog vanligt) och följer den standarden, alltså ingen standard. Vid köks- och badrumsrenoveringar försöker man göra det bästa av situationen och om möjligt flytta skarvar på tappvattenledningar till badrummen. Men ibland går det inte utan en total ombyggnad och då får det vara.
Så vad gör man. Har jag inte en skyldighet att täta denna slits/schaktbotten då? Jag tycker ju att det är föreningens schakt egentligen. Men är det så? Vi har ju renoverat men kopplat på befintliga grenrör från stammarna. Det gjordes då säker vatten 2007 gällde.
Har tätat hundratals sådana där rörschakt.
Använde gipsbruk, då hette det Gypsum, vet inte om det finns längre ?? Men det är gips med sand i, inte rent gips. Det gick att blanda för att kunna rulla kokosbollar med till filmjölkskonsistens, och är brandsäkert.
Man ska dock inte lägga det för tjockt, för då spricker det, men väldigt trevligt bruk att kladda med.
Använde gipsbruk, då hette det Gypsum, vet inte om det finns längre ?? Men det är gips med sand i, inte rent gips. Det gick att blanda för att kunna rulla kokosbollar med till filmjölkskonsistens, och är brandsäkert.
Man ska dock inte lägga det för tjockt, för då spricker det, men väldigt trevligt bruk att kladda med.
Det där är en svår fråga. Kort sagt så ansvarar du som bostadsrättshavare för lägenhetens inre underhåll och föreningen för allt annat i byggnaden, det så kallade yttre underhållet. Just sådana där efterkonstruerade schakt i gamla sekelskifteshus är det vanligen ytterst oklart om de ingår i det inre eller yttre underhållsansvaret. Om du inte bor i en förening där någon har funderat på detta och specificerat gränsen i stadgarna. Jag gissar att dess inneväggar och övergolvskikt är ditt ansvar att underhålla men att föreningen står för underhåll av stammarna. Så är det i min förening som också förvaltar dylika byggnader med standardstadgar.A Andreas Kneg skrev:
Även om det skulle vara föreningens underhållsansvar så är det styrelsen som tolkar vad skyldighet att hålla byggnaden i gott skick i bostadrättslagen innebär. Det finns ingen skyldighet att uppdatera byggnadens vattenskydd eller brandskydd utan reglerna från byggåret gäller. Säg att schakten byggdes 1975, då är det den standarden som föreningen siktar på tills styrelsen tar ett beslut att uppdatera deras konstruktion. Ligger underhållsansvaret på bostadsrättshavarna så krävs dessutom stämmobeslut för att föreningen ska ta över detta ansvar tillfälligt.
Om jag river schaktet så jag kommer åt, vad tror ni om att fylla utrymmet med lecakulor, grus och sågspån drevmaterial etc så tomrummet fylls. Kanske kör jag med lite husfix också. Sen tänker jag flytspackla med så trögflytande flytspackel som jag vågar göra och sen penslar jag flytande tätskikt på…
Det kommer kanske inte bli 100% tätt men det kanske löser ev droppläckage. Går en koppling sönder eller rör av ngn knepig anledning sönder så spelar inte tätskikt på golvet så stor roll då det ändå kommer så mycket vatten… det är väl bättre än inget, eller skall jag strunta i det?
Lecakulor i lite flytspackel har ju använts här på forumet förr. En sorts DIY-version av EPS-betong. Flytspacklet kan säkert bytas ut mot lösblandad Husfix också, bara dyrare.A Andreas Kneg skrev:Om jag river schaktet så jag kommer åt, vad tror ni om att fylla utrymmet med lecakulor, grus och sågspån drevmaterial etc så tomrummet fylls. Kanske kör jag med lite husfix också. Sen tänker jag flytspackla med så trögflytande flytspackel som jag vågar göra och sen penslar jag flytande tätskikt på…
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Har du tagit upp saken med föreningen överhuvudtaget? Sen är det ju en sak att brandtäta dylika genomgångar men att vattentäta är ju nåt helt annat. Dessutom vet jag inte var vattnet ska komma ifrån? Räknar du med total översvämning i just din lägenhet? Och golv och övriga konstruktioner är vattentäta så det är just i schaktet vattnet rinner ner till grannen ?
Finns nog inget försäkringsbolag i världen som skulle hålla någon ansvarig för nå schakt gemene man inte ens har en susning om i normala fall. Kan omöjligen finnas nå krav på att en bostadsrättsinnehavare ska hålla koll på konstruktioner rent allmänt dolt i väggar.
Finns nog inget försäkringsbolag i världen som skulle hålla någon ansvarig för nå schakt gemene man inte ens har en susning om i normala fall. Kan omöjligen finnas nå krav på att en bostadsrättsinnehavare ska hålla koll på konstruktioner rent allmänt dolt i väggar.
Om du inte har ett skvallerrör ut i ett rum så hjälper ju inte en tät botten mot droppläckage. Efter ett antal timmar/dagar så når du kanten på din tätning och vattnet sipprar vidare nedåt. Det är ju indikeringen i ett synligt utrymme som gör att man ser en liten läcka.A Andreas Kneg skrev: