Har förstått att det finns något som heter Mora UPL (eller MA lilla systemet på Rinkaby rör) som man använder för att dra vatten genom en vägg. Men jag fattar inte hur man gör och har inte heller hittat nån "bruksanvisning" med fina bilder på hål i väggen, rör, kopplingar etc.

Jag misstänker att det ska vara nån slags rör-i-rör grej genom väggen så att det går att upptäcka läckage men hur, vad?

Hoppas nån av er orkar vara lite pedagogisk och förklara för en vetgirig gröngöling :blushing:

krilleman_215 skrev:
här hittar du instruktion från mora:

[länk]
Aha, tackar!

Hur rimmar det montaget med säker vatten och gvk när man har matta på väggen? Där står det ju att rör ska dras ut 100 mm, och här kapas röret och man monterar bricka m.m. (arbetsmoment 1-3) till synes INNAN man satt ytskick (på bilden visas bara kakel) ?

Nej vänta förresten! 100 mm och uppvik av mattan det gäller väl förstås bara om man använder ett plastmantlat prisolrör och förstås inte pex i slang för där måste väl slangen fixeras inuti väggen??

Krilleman
Jag håller med, lite dåligt ritat!

Man kapar alltid röret EFTER väggbeklädnad är klar, alltså plastmatta eller kakel spelar ingen roll!

Observera att det bara finns utrustning till 12 och 15mm PEX, alltså inget för en trogen LK:are...

Personligen gillar jag vatettes väggkopplingssystem mycket bättre... Man kan montera vilken koppling som helst ur deras sortiment på väggbrickan! Ballis eller koppling spelar ingen roll!

http://www.vatette.se

Redigerat:
MA lilla systemet är ett skitsystem med fingängade grejjer som är superlätt att dra snett undvik det om möjligt. Det finns FMM som har liknande funktion men men bättre gäng.

Ett RIR ska kapas precis som krille skriver jämns med väggbeklädnaden och sen trycker man i en stabiliseringsbussning över röret innan man monterar blandarfästet (eller vad man nu ska ha).

Sigro.se har FMM:s system glöm inte handla stödhylsa och den koppling du avser ha utanför väggen (typ vinkel eller kran) sen är det bara att gå på med vanliga rörgrejjer.

Hur är det med dräneringshål? Sitter det bara på kortsidan eller finns det på långsidan också så att det går att montera brickan på båda ledderna?

...och en fråga till, Sigro.se verkar inte ha 22 mm väggbricka, vilket jag behöver för brunnsvattenanslutningen. Vattnet är uppdraget i köket men pumpen står i badrummet vägg i vägg, därav 22 mm-genomföringen. Så var kan jag få tag på denna storlek?

Om nu Vatette ingår i Gustavsbergs-koncernen borde väl vilken VVS-butik som helst (typ Comfort) kunna fixa fram det eller? Men prismässigt, hur brukar Vatette-grejor ligga i pris i butik?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.