1 390 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Göra en syl
Jag såg en video på YouTube om att göra en syl av ett gammat borr "Making a Awl from an old drill bit",
Ca 1 minut in i filmen värmer han spetsen och doppar den in nånting som ser ut som olja. Är det nån som vet vad det är och varför? Jag har ingen som helst kunskap om hur hantera stål och värme så en förklaring mottages tacksamt
/T
/T
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Han försöker härda det. Men det funkar bara så om det är ett borr i traditionellt kolstål, vilket jag är tveksam till. Det är nog rätt ovanligt idag.
Har du ett borr i snabbstål (HSS) så är härdningsprocessen mer komplex. Men å andra sidan är värmetåligheten också mycket mycket högre, så du kan slipa din syl utan att förlora originalhärdningen och behöver inte bry dig om någon härdning.
OM man gör som i filmen måste man också göra en värmebehandling i lägre temperatur efteråt för att minska hårdheten lite och göra det mer användbart som verktyg. Som han visade det i filmen så är ju sylen glashård och dito skör.
Har du ett borr i snabbstål (HSS) så är härdningsprocessen mer komplex. Men å andra sidan är värmetåligheten också mycket mycket högre, så du kan slipa din syl utan att förlora originalhärdningen och behöver inte bry dig om någon härdning.
OM man gör som i filmen måste man också göra en värmebehandling i lägre temperatur efteråt för att minska hårdheten lite och göra det mer användbart som verktyg. Som han visade det i filmen så är ju sylen glashård och dito skör.
Ett borr i snabbstål har väl redan en hårdhet som är mer än nog för en syl? Tittar på mina billiga kinasylar som nog håller sisådär 15 Hrc 
Så det momentet ter sig onödigt och @jihe har rätt i det han skriver.
Har själv haft lite tankar på att göra ett knivblad av HSS (M42), hade varit kul att testa.
Så det momentet ter sig onödigt och @jihe har rätt i det han skriver.
Har själv haft lite tankar på att göra ett knivblad av HSS (M42), hade varit kul att testa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden