Elinstallatören skrev:
det känns litet trist att de ändrat föreskrifterna som de gjort
undrar hur många enmans företag som måste lägga ner nu.......;(
tror inte de som beslutade om det fatta vad de gjorde................tyvärr
Som sagt, det där måste du förklara! Vilken föreskrift är det som ändrats med de konsekvenserna! :confused:
 
E
ja, då jag startade så var det en personlig behörighet som var knuten till
ett föratag för att få utverka å använda den
tex hos kraftbolagen så var man som företagare tvungen
att anmäla sig med försäkring, fskattebevis, org.nr. m.m.
idag räcker det med ett behörighets nummer

jag vet vilket som är billigast :)
 
E
elinstallatör -ordet- förut var en företagare med behörighet
sen har kravet ändrats/lagts om så man behöver inte ha företag
minns inte i huvet om det förändras i ord i 2007: §3 §4
men reellt så innebär det att du inte har företags kravet kvar...........
om det har försvunnit i hanteringen mellan alla j-a regler eller om
det medvetet förändrats vet inte jag -som vill driva firma å koppla mest:)
jag har fakstiskt föreslagit att liknande 2007: §3§4 skulle skrivas in
i lagen på ett ställe -med de krav man har sen kan det praktiska tillämpningar

jag har kontakt med juristen på elsäk.ver. och påtalat hur det
påverkat oss småelföretagare
 
Mikael_L
Elinstallatören skrev:
... så nån som har behörighet men ingen firma får juh koppla mkt nu
Nu är det dock så att de allra flesta elmontörer som är anställda på ett företag faktiskt saknar egen behörighet, så just detta kan väl inte vara någon stor grej?!

När dom kopplar svart hemma hos en privatperson på kvällen så begår dom både brott mot ellagstiftningen samt skattebrott... (Samt som pefo skriver, uppför sig smått ohederligt mot sin arbetsgivare ifall dom använder dennes utrustning).

Sen undrar jag hur stort problem det egentligen kan vara, tänk alla heltidsarbetande elektriker, först jobbar dom 40 timmar i veckan + 4-5 timmar lunch + 4-10 timmar restid före och efter jobbet. När dom kommit hem ska dom äta, kanske leka lite med barnen eller hinna klippa gräsmattan. Jag kan inte tro att svartarbetande elektriker kan lyckas ta så speciellt stor del av kakan.
 
Hmm... det enda som ändrats är registreringskravet (som inte var tvingande). 6§ i elinstallatörsförordningen har inte ändrats sedan 1990-06-28. Inte då och inte nu var man tvungen att ha företag. Jag trodde att vi rett ut det men tydligen inte.

Förmodligen har du blivit itutad det där om företag av någon branschorganisation för i nån förordning har det inte stått.
 
E
miakael
jo det är få elektrikersom har behörighet
men många privata tror det räcker med att vara `elektriker´
sen är det svårt idag för privat personer tex i sthlm att anlita företag
som inte vill jobba så, en vän till mig ville ha två uttag å 7-8 m kulo insatt
i sin hall å den firma han prata med ville ha 5000:- för att göra det
tror du det blev av :) han hade n polare som via telifån med mig
fråga å montera sig fram -han sa att han kunde men icke !!

sen så är jag kritisk till mina kolleger med :) poppis överallt jag :)

men för en elektriker -utan behörighet- är det sköna kulor att jobba säg en dag extra i månan å kollegan en annan dag hos samma `kund´
när jag var anställd så svarta jag rejält å levde gott då -mer i fickan än idag
 
Elinstallatören skrev:
jag har kontakt med juristen på elsäk.ver. och påtalat hur det
påverkat oss småelföretagare
Och har du fått nåt svar från honom?
 
E
pefo
idag ringde jag kraft leverantören här uppe å idag har det inget krav på företag
han jag prata med var tvungen reda ut det innan å ringa upp mig dessutom:)
det hade de förut å de var tvungna ha firma, intyg, fkattebevis, beh.bevis m.m

jag vet inte vart det har förändrats -som sagt men vet hur det är idag
då jag startade så fick jag inte montera utan ha företag............
sen om det var försäkringen eller behörighets kraven eller skatten eller vad
det vet jag inte men det gick inte -idag går ju det
så är det.............
(vet jag nurå:)
 
E
pefo
hon har mkt att stå i å hon brukar ringa då hon har tid
å det brukar ta nån vecka
 
Redigerat:
E
på föranmälan å färdiganmälan var det tvunget vara ett företagsnamn
med alla uppgifter om försäkr beh.nr. m.m. som inte är krav idag
`det vore bra om du har.....men inget vi kräver, bara behörighets numret´säger de nu
 
Redigerat:
Mikael_L
Elinstallatören skrev:
... när jag var anställd så svarta jag rejält å levde gott då -mer i fickan än idag
Såvitt jag förstått är det rätt stor brist på elektriker, så det borde väl inte vara så stort att problem för dig att återgå till det gamla lyxlivet ifall du vill.

Min kompis med ABL-behörighet körde firma några år, men han har återgått till att vara anställd på en elfirma. Jag har inte frågat ut han om varför, men jag fick för mig att det mest beror på att som egen jobbar man jämt, på kvällarna när man kommer hem måste man fortsätta med bokföring och beställningar osv, samt kunder som ringer alla tider på dygnet och alla dagar i veckan.
 
E
mikael
de är så det ser ut att vara föratagare man jobbar så j-s mkt som inte syns
sen så kommer det anställda som tar jobb å gör bra med pengar
jag säger inget om de sätter ett uttag eller en armatur
men då de tar hela övervåningar kök garage m.m.m. då blir jag så j-a arg

din kompis jobbar säkert extra även nu å har mkt mindre jobb svart å mår bättre
även fast det är brist så kan vi enmans ALDRIG konkurera me den svart jobbare

det är inte svårare än så -tyvärr
fördelen med eget är att det är friare å man gillar mer att jobba lixom
man gillar det man gjort åär stolt över det å känner ansvaret lixom
 
Redigerat:
Jag vet av en elektriker, med eget företag och två anställda, som själv jobbar svart en del. Tala om att skjuta sig själv i foten! :eek:
 
Rikard Ågren skrev:
Jag vet av en elektriker, med eget företag och två anställda, som själv jobbar svart en del. Tala om att skjuta sig själv i foten! :eek:
Så länge firman går runt, så tjänar elektrikern givetvis ekonomiskt på detta.

Vad det gör för den allmänna rättsuppfattningen är en annan sak, men för att förändra denna krävs dessutom väsentligt lägre skatter än vad vi har idag. Detta är dock en annan debatt.
 
E
rikard
vore intressant å veta om företagarn jobbar åt företag på dagarna å privat extra
det tror jagför en privat person skiter i momsen som föret. drar av
så att jobba extra svart ger mer pengar i fickan å det gillar han väl :)

mycke-nu
nu är vi där om skatterna för företagare
det vore bättre om vi visste vart skatten går istället
jag betalar gärna den skatt vi har OM det går till skola vård omsorg
å inte -vad jag tror- mktr till politikers löner resos traktam. m.m.
de är den nya högre `arbetaren´ som anser sig lite bättre än oss vanliga jobbare
ska 90% av befolknigen producera till 10% s åfunkar det ett tag
det är mängden som försörjer å inte priset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.