E
mycke nu
det var ett intressant perspektiv.:)
 
P
mycke_nu skrev:
Olaglig verksamhet är skattefri, så skatteverket är inget bekymmer för den obehörige elinstallatören.
Ja, det finns väl t.o.m. en dom på det om jag minns rätt?
 
Jo, Hovrätten i Jönköping tror jag det var. Villkoret är dock att man inte har en firma i närliggande bransch. En innehavare av en elaffär som även installerar olagligt slipper inte undan skatt.
 
Hmm, exakt hur många åker till svartjobb i firmabil och i firmans kläder? En del verktyg/instrument kan jag förstå att de tar med sig men inte det andra.
Nu utgår jag från att firmabilarna är försedda med reklam och likaså kläderna.

Sen förvånar det mig att de orkar, varken jag eller de som jag känner orkar liksom med att ta på sig mer än vad man gör på jobb.

/Kent
 
Elinstallatören skrev:
pellefant
om en montör är anställd på ett företag
så använder han DERAS bil, DERAS verktyg, DERAS kläder m.m.m
förstår du nu?
att den montören har INGA utgifter alls på allt mtrl runtikring som behövs
dvs 0:- i utgifter för den firman han är anställd på har inkomstrer via firman
som gör jobb åt andra företag å de få privatakunder de har
sen gör montören jobb på kvällar å helger

medans jag som driver ett enmansföretag måste ha intäkter till alltihop
Hmmm... en kurs i företagsekonomi skulle nog inte sitta i vägen. ;)
Varje montör måste till att börja med täcka sina egna kostnader inklusive bil, verktyg, kläder etc. Sen har ett större företag overheadkostnader i form av administrativ personal som inte drar in några pengar men ändå ska ha lön osv. Men ett större företag kanske har råd med egen sedelpress? :D
 
Lång tråd om ett kärt ämne, där regeltexten dissikeras. Men jag hittar ingenstans definitionen på "installationsarbete", som är nog så viktig.
 
P
Elinstallatören menar väl att den anställde kan gå hem till bekanta och pula svart på sin fritid för en billig timpenning eftersom han utnyttjar verktyg, m.m. som hans arbetsgivare har betalat?

Den anställde tar inte betalt för slitage och värdeminskning på verktyg m.m. när han prissätter svartjobb eftersom det är någon annan som betalar (hans arbetsgivare). Ensamföretagaren däremot behöver *alltid* ha betalt för slitage och värdeminskning på verktyg m.m. oavsett om han gör jobb svart eller vitt, för det är *alltid* han som måste betala för det.

Har jag fattat dig rätt Elinstallatören?

(Påminner om handel med stöldgods då tjuven kan ta mindre betalt än vad prylen skulle kosta lagligt begagnad delvis för att tjuven inte betalat något för prylen från början :))
 
Redigerat av moderator:
E
pefo
jag VET att många åker firmabil å monterar svart -har sett flera göra det
har tom ringt å pratat med de som drivit företaget å de säger det är helgservice :)

sen skulle jag vilja se det företag som är uppbyggt sådär som du skriver
kanske söderut men alla de jag jobbat hos har inget sånt
`montörskonto´ att bära sina utgifter -fast de får ju inte nya klädre varje månad
sen hur mkt slitage blir det om du svartar två helger i mån?
det som är dyrt är att köpa in dem idet här fallet kläder men övrigt med
sen är det såna jobb som firmor inte vill ha -privat personer
de får ju sälja mtrl å hr vinst i det å slipper bry sig ijobbet så det är ok
för de har nog med jobb åt andra företag

en parantes så jag har även studerat företags ekonomi :)
 
E
bra byggare
helt riktigt
jag måste få in täckning för mina utgifter -kläder, verktyg, bilservice .m.m.
 
bra-byggare skrev:
Elinstallatören menar väl att den anställde kan gå hem till bekanta och pula svart på sin fritid för en billig timpenning eftersom han utnyttjar verktyg, m.m. som hans arbetsgivare har betalat?

Den anställde tar inte betalt för slitage och värdeminskning på verktyg m.m. när han prissätter svartjobb eftersom det är någon annan som betalar (hans arbetsgivare). Ensamföretagaren däremot behöver *alltid* ha betalt för slitage och värdeminskning på verktyg m.m. oavsett om han gör jobb svart eller vitt, för det är *alltid* han som måste betala för det.

Har jag fattat dig rätt Elinstallatören?

(Påminner om handel med stöldgods då tjuven kan ta mindre betalt än vad prylen skulle kosta lagligt begagnad delvis för att tjuven inte betalat något för prylen från början :))
Hade jag en montör anställd som gjorde så så skulle han få sparken. Både för att jag som företagets VD kan få problem med skatteverket eftersom privat nyttjande av företagets utrustning utan att betala skatt är olagligt och för att det handlar om olovligt förfogande.

Men visst sett i ljuset av svartjobb så har Elinstallatören en poäng. Men svartjobb är ju lika olagligt som att installera el utan behörighet! Straffvärdet är väl tom högre! :eek: :D
 
E
pefo
har DU nu blivit `paragraf ryttare´ :) skämta nurå
det står klart vad man får göra UTAN behörighet
å idag är behörigheten personlig å inte som i fjol -sen 5/102007-innan var det företags ankytet
vet jag nu :)
så nån som har behörighet men ingen firma får juh koppla mkt nu
 
Redigerat:
Elinstallatören skrev:
en parantes så jag har även studerat företags ekonomi :)
:cool: Fattade inte att det var svartjobb du menade!
 
E
det känns litet trist att de ändrat föreskrifterna som de gjort
undrar hur många enmans företag som måste lägga ner nu.......;(
tror inte de som beslutade om det fatta vad de gjorde................tyvärr
 
Elinstallatören skrev:
pefo
har DU nu blivit `paragraf ryttare´ :) skämta nurå
det står klart vad man får göra UTAN behörighet
å idag är behörighetn persomlig å inte som i fjol då det var företags ankytet
vet jag nu :)
så nån som har behörighet men ingen firma får juh koppla mkt nu
Whatever! :rolleyes:

Nä, behörigheten har alltid varit personlig. Det har inte ändrats vad jag vet. Elinstallatörsförordningen är ju densamma sedan 1990. Eller menar du att någon annan ändrad förordning ändrat det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.