SKa göra ett sort förråd i attefallsstorlek.

Ska ha ryggåstak med en nockbalk och sparrar vinkelrät ut till väggarna.

Spännvidden på balken blir 6,7 m.
Byggnadens bredd blir 3,6 m
Kommer ha råspont, takpapp och eventuellt plåt på taket.

Att göra en sådan balk själv av reglar och plywood eller plyfa, är det ens att tänka på?

Tänkte mig i så fall ha tex, 50x200 Trippla lager 400 mm hög plywood eller plyfa i mitten och 50x200 igen.
Skarvarna får man lägga omlott med mycket skruv och lim.

Anledningen att jag ens funderar och inte köper limträ direkt är att jag har virke, och några skivor kan jag få gratis.

En 8 m limträbalk (med utstick) kan jag inte köra hem själv på släp, så då tillkommer dessutom ganska mycket i fraktkostnad.

/Jonas

glömde, sadeltaket ska ha ca 30 graders vinkel..

Ingen som gjort något liknande?
Eller har något att komma med i alla fall..

Jag skulle köpt limträ. Med nästan 7 meters spännvidd är det en rejäl sak som behövs. Jag har samma konstruktion men med "bara" 4,8 meters spännvidd. Är en 66x315 balk!

Det går säkert tillverka själv men jag är inte med på hur du tänker sig konstruktionen. En skiss vore bra!

Jag tror nog ditt förslag funkar även om jag själv skulle kolla efter en beg LT eller Kerto.

Egen balk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här en bild, ungefär hur jag tänkt om jag ska göra en egen, Hoppas det syns hur jag menar.

Sedan limma och skruva allt med rejäla skruvar.
Vet inte vad som skulle va bäst med plyfan som är 12 mm tjock men starkare, eller plywood som finns i tjockare dimension. Vet inte vilket lim som fäster på plyfa heller, vanligt trälim går såklart inte i alla fall.

Tror inte jag kan få tag på någon begagnad balk tyvärr.

• Gilla
Per Kylemark
  • Laddar…
Förstår inte varför limträbalken skall behöva vara 8 m lång? Utanför gavlarna gör den ju ingen nytta.

J0naz1 skrev:
[bild]

Här en bild, ungefär hur jag tänkt om jag ska göra en egen, Hoppas det syns hur jag menar.

Sedan limma och skruva allt med rejäla skruvar.
Vet inte vad som skulle va bäst med plyfan som är 12 mm tjock men starkare, eller plywood som finns i tjockare dimension. Vet inte vilket lim som fäster på plyfa heller, vanligt trälim går såklart inte i alla fall.

Tror inte jag kan få tag på någon begagnad balk tyvärr.
Jag skulle använda P30 klassad konstruktionsplywood minst 15mm tjock gärna grövre. Dubbelt på båda sidor. Alltså totalt 4 lager. Förskjutna skarvar!

Jag antar att du menar en lådkonstruktion? Eller menar du att dina 200 höga balkar skall stå direkt på varandra så att totalhöjden blir 400mm? Tror inte den höjden räcker, har du räknat på det?

Vanligt trälim (PVA) duger gott förutsatt att du får bra anläggning.

balk.png
Skapa konto

Anledningen jag prata 8 m var att limträbalkarna på bygghandeln hade den längden.
Byggnaden blir 6,7 m lång invändigt och 7 m utvändigt.
7 meter plus att jag tänkte ha i alla fall minst 30 cm? utstick på varje sida.
Visst kanske skulle det gå att göra allt utstick med råsponten. Men om man har möjlighet så är det lika bra att låta balken sticka ut, eller åtminstone lite av balken.
Gör jag med skivor gör jag den 2,4 m x 3 = 7.2 m

Jag hade inte tänkt göra en lådbalk där reglar är liggande och skivor stående. Utan tänkte ha alla delar stående då de borde väl ge bäst bärighet? Balken blir således olika hög, 400 mm i mitten där jag tänkte sätta plywood och 200 mm där reglarna går.

Såg nu beräkningen om att kerto skulle behöva vara 600 hög. Den höjden får jag inte plats med, då blir det för lite plats på loftet.

FIck en annan ide nu. Om jag gör en lådbalk 400 hög, med liggande 50x150 uppe och nere och 400 mm hög plywood på varje sida (se bild). Om jag sedan gör fackverk inuti lådan, borde inte de bli väldigt starkt?
lådbalk.jpg
Skapa konto

Observera att det blir en skarv på varje "regel längd" samt två skarvar på varje "plywoodlängd".

Ska väl tillägga att det är räknat med dina uppgivna värden. Taket är med 0.5Kn/m2 egentyngd (isolerat med papptak) och i snözon 3.0.

Skulle det inte vara lättare att du gör din egen limträbalk om du har gott om virke.
Den plywood som går åt kostar väl nästan som en köpt limträbalk
Jag får det till att en limträbalk l40c i dimensionen 90x405 ska vara tillräckligt lite beroende av snözon.

...men om ryggåsen skall bära utsprånget måste du väl ha sparrar längst ut också. Och vad har dom för upplag i neränden?

har tillgång till några skivor gratis. Så mycket virke tror jag inte jag har över. Kortbitar att göra fackverk av kan jag också få gratis.
Limträ 90x400 bär räcka annars 90x450...är snözon 2.5.

Jag låter hammarbanden sticka ut som upplägg för sparrarna längst ut..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.