Tjena
Är det någon som gjort egen Kalkfärg, och målat inomhus på vägg/tapet?
Jag är ute efter ett recept på det.
Det står lite vilseledande att man ska ta Kalk, sen på ett annat ställe står det Gips.
Vad är det som gäller egentligen?

//Thomas

Kalkfärg på tapet låter ju spontant som fel.

"Kalkfärg är en traditionell färg som låter väggen andas. Vår kalkfärg kan användas på många olika underlag – puts – gips (här rollar vi oftast) – trä men se den endast som vacker och sund för miljö och hälsa, den kan ej torkas eller slitas som en plastfärg."
https://www.stiltje.se/produkt-kategori/minerals/farg/kalkfarg/

Finns här inte någon målare som kan bringa klarhet i detta??

Hej!
Jag är målare, men har väldigt lite erfarenhet av just kalkfärg. Det används i stort sett inte alls längre, med undantaget att vissa byggnadsvårdare/heminredare tvunget ska ha det.

Jag ser i stort sett inga fördelar alls med kalkfärg- ytan blir ömtålig, den "dammar" (om du lutar dig mot den i svarta kläder så får du vitt damm på kläderna), den går inte att tapetsera över/måla med nåt annat sen utan att först tvättas ner helt.

Om det är den matta känslan du är ute efter så finns det många andra alternativ, bara att gå runt hos olika färghandlare och fråga.
Vill du ändå ha just kalkfärg så tycker jag du ska googla rätt på nån som sysslar med byggnadsvård och äldre måleritekniker och fråga. Finns bara ett fåtal såna kvar, men de brukar kunna sin sak.
Lycka till!

• Gilla
Skrammel och 1 till
  • Laddar…
T
Det ska vara kalk, släckt kalk (kalciumhydroxid), och inte gips (kalciumsulfathydrat).

Det lämpar sig inte så bra för att måla på tapet och defintivt inte på ytor målade med annan färgtyp.
På puts och gips och i viss mån trä fungerar det bra med kalkfärg men den kommer som skrivits tidigare krita av sig pigment så på innerväggar som man kommer emot skulle jag inte använda det. I en källare med putsad yta skulle jag snarare använda en silikatfärg.

Fördelen med kalkfärg är en den är öppen för fukt så den fukt som eventuellt kommer in i puts etc kan torka ut och inte bryter ner putslagret.

Vill du ha en traditionell färg som ger en matt yta som målas på tapet så är limfärg ett lämpligare alternativ men då på papperstapet, inte vinyltapeter eller liknande moderna tapeter. Den kommer också vara känsligare än latexfärger för beröring och kritar lite. Den finns som färdigblandad, förstärkt med lite linolja så blir ytan tåligare.

• Gilla
tro65 och 2 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det ska vara kalk, släckt kalk (kalciumhydroxid), och inte gips (kalciumsulfathydrat).

Det lämpar sig inte så bra för att måla på tapet och defintivt inte på ytor målade med annan färgtyp.
På puts och gips och i viss mån trä fungerar det bra med kalkfärg men den kommer som skrivits tidigare krita av sig pigment så på innerväggar som man kommer emot skulle jag inte använda det. I en källare med putsad yta skulle jag snarare använda en silikatfärg.

Fördelen med kalkfärg är en den är öppen för fukt så den fukt som eventuellt kommer in i puts etc kan torka ut och inte bryter ner putslagret.

Vill du ha en traditionell färg som ger en matt yta som målas på tapet så är limfärg ett lämpligare alternativ men då på papperstapet, inte vinyltapeter eller liknande moderna tapeter. Den kommer också vara känsligare än latexfärger för beröring och kritar lite. Den finns som färdigblandad, förstärkt med lite linolja så blir ytan tåligare.
Man blandar i tapetklister pulver, 5 dl till 10liter kalk. Då sitter kalken och kritar inte

• Gilla
Soders och 3 till
  • Laddar…
Vi har valt bort kalkfärg och vanlig väggfärg. Sprutade äggoljetempera på väggen, och taket, och snickerier. Busenkelt, snyggt och roligt. Nej, inte samma nyans på alla ytorna. Snickerierna efterpolerades några veckor efteråt för att bli blankare.
Nackdel... torktid mellan skikten.

• Gilla
Swethp
  • Laddar…
Det är lurigt detta numera att det är på modet att måla med "chalk paint" på alla möjliga underlag. Det luriga är att den färgen inte har någonting alls med traditionell kalkfärg att göra, den kan du nämligen bara använda på kalkputs. Jag vet inte exakt vad den moderna "chalk paint" innehåller men jag tror snarare det är gips och inte kalk. Någon annan som vet?

chalk är ju helt enkelt ett engelsk namn för krita. Krita är den billigaste vita pigment som finns..... men med rätt design namn blir det dyrt :)

G gaia skrev:
chalk är ju helt enkelt ett engelsk namn för krita. Krita är den billigaste vita pigment som finns..... men med rätt design namn blir det dyrt :)
”Chalk paint” finns ju i många olika kulörer. Det är väl snarare något med konsistensen / ytan som gör den speciell, lite flammig så att den liknar en kalkad vägg men utan att ha någon koppling till kalkfärg för övrigt. Borde kallas för ”kritfärg” på svenska.

G gaia skrev:
Swethp Swethp skrev:
Tjena
Är det någon som gjort egen Kalkfärg, och målat inomhus på vägg/tapet?
Jag är ute efter ett recept på det.
Det står lite vilseledande att man ska ta Kalk, sen på ett annat ställe står det Gips.
Vad är det som gäller egentligen?

//Thomas
man blandar lite gips men vatten i valfri latex färg så får man den strukturen du är ute efter.

• Gilla
Koppar75
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det är lurigt detta numera att det är på modet att måla med "chalk paint" på alla möjliga underlag. Det luriga är att den färgen inte har någonting alls med traditionell kalkfärg att göra, den kan du nämligen bara använda på kalkputs. Jag vet inte exakt vad den moderna "chalk paint" innehåller men jag tror snarare det är gips och inte kalk. Någon annan som vet?
Chalkpaint är krita...kalkfärg är något annat...ofta detta fel idag.

Benjo57a Benjo57a skrev:
Man blandar i tapetklister pulver, 5 dl till 10liter kalk. Då sitter kalken och kritar inte
5dl färdigblandat tapetklister eller 5dl pulver? TACK

Benjo57a Benjo57a skrev:
Låter mer som en limfärg då? Med kalksom pigment men inte som bindemedel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.