Hejsan,

tänkte bara kolla om någon kan ge mig tips på rätt tillvägagångssätt. Skulle behöva göra en försänkning på ca 5mm som ska vara cirkulär med en diameter på ca 60mm. Jag har inga specialverktyg för detta utan tänkte först någon slags borr för detta men antar att det inte finns borrar för den diametern.

är det fräs som gäller om man vill åstadkomma detta?

Kvistborr verkar finnas i 60mm, billigare än att köpa en fräs om du inte vill det.

• Gilla
Triphys1
  • Laddar…
60 mm kvistborr är inget man sätter i en handborrmaskin, behövs en pelarborrmaskin och då kanske en överhandsfräs blir billigare…..

Protte

• Gilla
Triphys1
  • Laddar…
Hur viktig är finishen på bottenytan? Om den är helt oväsentlig kanske en ställbar hålborr vara ett sätt? Börja på minsta och justera sakta utåt, tills du tagit bort allt... Sen tar du bort "mittenpluppen" som blir kvar med stämjärn......

• Ställbar hålborr och tillbehör med skruvmejslar och mätskala på vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Triphys1
  • Laddar…
Om borrmaskinen bara orkar så funkar en så stor kvistborr. Borde vara billigaste försöket i alla fall...

• Gilla
Triphys1
  • Laddar…
Maskiner är fina, speciellt fräsar, men det här går också att lösa men en passare, en stämjärn och lite tålamod.

• Gilla
Triphys1 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Fein med smalaste bladet och djupanslag funkar också om det inte är krav på millimeterprecision.

• Gilla
Triphys1
  • Laddar…
Tack för svar, verkar ändå som att en fräs kanske är bästa alternativet. Ska vara en ”kopphållare” så finishen behöver vara rätt bra då det ska betsas sen.

Att köpa fräs är ju bara början. Sedan ska man ha rätt mall/jig att använda. Och där blir det svårt. Jag skulle fräsa runda hörn och jag har gett upp.

• Gilla
Triphys1
  • Laddar…
Jag tänkte hyra en fräs över dagen och försöka mig på detta. Med risk för att jag tar mig vatten över huvudet. Inte riktigt hundra på hur jag ska fräsa ut det med maskin. Antar att det inte är en bra idé att ”frihanda” en cirkel

Du behöver en mall och en fräs med ett kullager längst upp som styr....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.