Hejsan,
tänkte bara kolla om någon kan ge mig tips på rätt tillvägagångssätt. Skulle behöva göra en försänkning på ca 5mm som ska vara cirkulär med en diameter på ca 60mm. Jag har inga specialverktyg för detta utan tänkte först någon slags borr för detta men antar att det inte finns borrar för den diametern.
är det fräs som gäller om man vill åstadkomma detta?
tänkte bara kolla om någon kan ge mig tips på rätt tillvägagångssätt. Skulle behöva göra en försänkning på ca 5mm som ska vara cirkulär med en diameter på ca 60mm. Jag har inga specialverktyg för detta utan tänkte först någon slags borr för detta men antar att det inte finns borrar för den diametern.
är det fräs som gäller om man vill åstadkomma detta?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
60 mm kvistborr är inget man sätter i en handborrmaskin, behövs en pelarborrmaskin och då kanske en överhandsfräs blir billigare…..
Protte
Protte
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Hur viktig är finishen på bottenytan? Om den är helt oväsentlig kanske en ställbar hålborr vara ett sätt? Börja på minsta och justera sakta utåt, tills du tagit bort allt... Sen tar du bort "mittenpluppen" som blir kvar med stämjärn......
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Att köpa fräs är ju bara början. Sedan ska man ha rätt mall/jig att använda. Och där blir det svårt. Jag skulle fräsa runda hörn och jag har gett upp.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Du behöver en mall och en fräs med ett kullager längst upp som styr....
Klicka här för att svara