Hej! Vi gillar att sitta på golvet och har kapat bordsbenen på vårt matbord så bordsskivan nu är ca. 30 cm ovanför golv. Vi vill dock kunna höja bordet när vi får äldre gäster så vi har sparat de avsågade bendelarna och klurar nu på hur vi kan lösa detta på ett bra sätt. Är det någon som har något tips/tanke?
Funktionen vi är ute efter är alltså att i normalfall ha bordet lågt men att kunna lyfta upp det och sätta på ben för att göra det normalhögt.
Ohändiga personer som är tacksamma för all hjälp!
Funktionen vi är ute efter är alltså att i normalfall ha bordet lågt men att kunna lyfta upp det och sätta på ben för att göra det normalhögt.
Ohändiga personer som är tacksamma för all hjälp!
Bild på benen och infästningen skulle göra det lättare att komma med vettiga förslag. Hade ni inte redan sågat av benen skulle jag föreslagit att ni tillverkade nya, korta ben för vardagsbruk.
I brist på mer information är mitt bästa förslag att borra i ur benen för en tapp (av rundstav av typ bok eller något) och limma fast tappen i den undre halvan av benen. När bordet sedan ska höjas trär ni i tappen i överhalvan av benet.
I brist på mer information är mitt bästa förslag att borra i ur benen för en tapp (av rundstav av typ bok eller något) och limma fast tappen i den undre halvan av benen. När bordet sedan ska höjas trär ni i tappen i överhalvan av benet.
Tack för svaret och ja det var lite bristfälligt med info!P Pettman skrev:Bild på benen och infästningen skulle göra det lättare att komma med vettiga förslag. Hade ni inte redan sågat av benen skulle jag föreslagit att ni tillverkade nya, korta ben för vardagsbruk.
Såhär ser det ut.
Ja, det där var ju smidiga ben, en rundstav som sticker upp ur benet och ett matchande hål i "stumpen" så är det ju klart.
Om ni tycker att det kan vara ett estetiskt problem om de inte står helt "rakt" under bordet kan ni ju välja att göra två hål med stavar, så att de inte riskerar att rotera när de väl är på plats. (Men med så stadiga ben påverkar det ju inte något annat än utseendet om de råkar vridas lite under en festkväll)
Om ni tycker att det kan vara ett estetiskt problem om de inte står helt "rakt" under bordet kan ni ju välja att göra två hål med stavar, så att de inte riskerar att rotera när de väl är på plats. (Men med så stadiga ben påverkar det ju inte något annat än utseendet om de råkar vridas lite under en festkväll)
Hur tänker du att du ska komma åt att dra skruven? Sen är skruvar bra på att klämma ihop saker men inte att linjera upp dem så jag skulle köra rundstav, typ diameter någonstans mellan en kvart till halva sidan på benet.TB7 skrev:
Klicka här för att svara